Fortsättningen på tråden om den friande våldtäktsdomen...(Fy F**)

korvgubbe skrev:
Som jag sa.. det är vansinnigt att lagen varit utformad som den varit

Jo visst är det vansinnigt, men hur fan är det ens möjligt?! Hur fan har man tänkt när man utformat lagen. Jag menar säkert 99,9 % av Sveriges befolkning tycker lagen är vansinnig men endå lyckas en sådan lag väljas. Helt sjukt, vad är det för personer som sitter på toppen igentligen!!! :4skrika

\Masonit

När jag hörde detta på radion på vägen hem från arbetet kände jag mig rätt modfälld. Iofs hade jag inte förväntat mig att HD skulle ta upp målet men på något sätt känns det konstigt när domstolarna utdömer straff som står så otroligt långt ifrån den gängse rättsupfattning.

Det är ett barn det är frågan om här och jag tycker det är bedrövligt att inte domstolen begriper det heller. Sen huruvida förövarna är svenskar elr irakier tycker jag är ovesäntligt. Dock fattar jag inte varför dessa individer tillåts stanna i landet när andra skötsamma blir utvisade. Det är dock en annan fråga.

Mina tankar går till trettonåringen och andra i hennes situation som blivit överkörda av rättsväsendet.

/Felix

Felix skrev:
När jag hörde detta på radion på vägen hem från arbetet kände jag mig rätt modfälld. Iofs hade jag inte förväntat mig att HD skulle ta upp målet men på något sätt känns det konstigt när domstolarna utdömer straff som står så otroligt långt ifrån den gängse rättsupfattning.

Det är ett barn det är frågan om här och jag tycker det är bedrövligt att inte domstolen begriper det heller. Sen huruvida förövarna är svenskar elr irakier tycker jag är ovesäntligt. Dock fattar jag inte varför dessa individer tillåts stanna i landet när andra skötsamma blir utvisade. Det är dock en annan fråga.

Mina tankar går till trettonåringen och andra i hennes situation som blivit överkörda av rättsväsendet.

/Felix

Ja det är oväsentligt huruvida gärningsmännen är invandrare eller inte, däremot tycker jag att det vore otäckt om attityden bland irakiska kurder ligger i linje med dessa grabbars rent generellt.

Masonit skrev:
Jo visst är det vansinnigt, men hur fan är det ens möjligt?! Hur fan har man tänkt när man utformat lagen. Jag menar säkert 99,9 % av Sveriges befolkning tycker lagen är vansinnig men endå lyckas en sådan lag väljas. Helt sjukt, vad är det för personer som sitter på toppen igentligen!!! :4skrika

\Masonit

Det handlar ju om att hennes fall hamnar mitt emellan olika lagar.
...I begreppet våldtäckt har man krävt att man är försvarslös...
...och för att anses försvarslös bör man inte ha berusat sig själv... tydligen var det detta som de klarade sig undan på..
.......de dömdes ju endast för sexuellt utnyttjande.

Men jag stör mig lika mycket på att det kna bli såhär som övriga. Jag tycker bara att det trots allt är viktigt att gällande lagar får råda och att felaktiga lagar skall ändras som ny tydligen kommer ske från 1/4..

korvgubbe skrev:
Det handlar ju om att hennes fall hamnar mitt emellan olika lagar.
...I begreppet våldtäckt har man krävt att man är försvarslös...
...och för att anses försvarslös bör man inte ha berusat sig själv... tydligen var det detta som de klarade sig undan på..
.......de dömdes ju endast för sexuellt utnyttjande.

Men jag stör mig lika mycket på att det kna bli såhär som övriga. Jag tycker bara att det trots allt är viktigt att gällande lagar får råda och att felaktiga lagar skall ändras som ny tydligen kommer ske från 1/4..

Jo, stackars dem som blivit våldtagna på t ex fyllan innan denna lagändring.
-Tyvärr hade du bara blivit våldtagen lite senare så...

\Masonit

Lönt o vänta med lagen, låt den träda i kraft ASAP!

Mavve skrev:
Lönt o vänta med lagen, låt den träda i kraft ASAP!
Finns väl lagar som styr hur fort en ny lag får träda i kraft.
Grundlagar måste väl två minst två regeringar godkänna innan de kan träda i kraft, har jag för mig.

sandstream skrev:
Finns väl lagar som styr hur fort en ny lag får träda i kraft.
Grundlagar måste väl två minst två regeringar godkänna innan de kan träda i kraft, har jag för mig.

Grundlagar måste som sagt vänta på över ett val men "vanliga" lagar kan väl i princip ändras hur snabbt som möjligt.
Däremot är det väl praxis att lagrådet granskar de föreslagna lagarna för att just täta luckor och felaktigheter som gör att lagen kan slå snett eller bli tandlös. (ett jobb som man tydligen inte gjorde så bra när man innan man klubbade den nu rådande lagen)

korvgubbe skrev:
Grundlagar måste som sagt vänta på över ett val men "vanliga" lagar kan väl i princip ändras hur snabbt som möjligt.
Däremot är det väl praxis att lagrådet granskar de föreslagna lagarna för att just täta luckor och felaktigheter som gör att lagen kan slå snett eller bli tandlös. (ett jobb som man tydligen inte gjorde så bra när man innan man klubbade den nu rådande lagen)

Nuvarande lag har uppnått precis det man var ute efter, nämligen att berusade kvinnor inte kan bli våldtagna. Vilket är helt åt helvete. Visst det är bra att förändringen kommit till stånd - men varför har det dröjt så länge. Fundera sen på ord som ojämlikhet och patriarkat.

benrangel skrev:
Nuvarande lag har uppnått precis det man var ute efter, nämligen att berusade kvinnor inte kan bli våldtagna. Vilket är helt åt helvete. Visst det är bra att förändringen kommit till stånd - men varför har det dröjt så länge. Fundera sen på ord som ojämlikhet och patriarkat.

....Jag visste att nuvarande lag var åt helvete men jag har aldrig ens i mina mest cyniska stunder haft en tanke på att man räknat med motsvarande situationer och alltså medvetet anset att berusning inte kan klassas som hjälplöshet...
....det finns många här på SH som skulle stämpla dig som en sån där rabiat feministfjolla som faktiskt hävdar att det existerar ett patriarkat och ojämlikhet..

benrangel skrev:
App app, alla försök att vara nyanserad gör dig till kryptokommunist.

Nyanserad?
....Alla vet ju redan att jag är trädkramarkommuniststenkastare... :rolleyes:

....eller vad det nu är man är om man visar en gnutta solidaritet....

korvgubbe skrev:
....nu är det ju ett bra tag sedan jag skrev om hur jag såg på kommande val..

Men det var väl inte den politiska delen om jag inte missminner mig, snarare korruptionen inom Partiet- om vi diskuterar samma sak nu vilket jag inte är säker på. Nu verkar du ju ha insett att Partiet är skyldig till allt ont, vilket är kul att läsa. :tungan

benrangel skrev:
App app, alla försök att vara nyanserad gör dig till kryptokommunist.

Partiets företrädare har ju verkligen visat upp en nyanserad fasad på sistone. :rofl Rask? Ulvskog? Abaradi (eller vad myglaren heter)? Är det olika nyanser i korruption månne?

Kanske borde göra en mastodontfilm: "Fyra nyanser av rött" featuring: Ulvskog, Nuder, Abaradi, Rask.

korvgubbe skrev:
....eller vad det nu är man är om man visar en gnutta solidaritet....

Missta aldrig solidaritet för slapphänthet och korruption, ty det äro två till fullo skilda ting.

Markus skrev:
Nu verkar du ju ha insett att Partiet är skyldig till allt ont, vilket är kul att läsa. :tungan

Hur du kan utläsa detta förstår jag inte riktigt... men men.. Jag låter dig få det roliga.
Har nog svårare för det faktum att jag betalar mer skatt på mitt nyköpta hus än vad jag kommer kunna amortera på det. Jag betalar alltså Mer skatt än amortering på mitt radhus trots att mitt lån är högre än taxeringsvärdet...
...sånt är lite surt!

Last edited:
Dagens under statement:

korvgubbe skrev:
...sånt är lite surt!

:hihi

Ja, det är synd att du drabbas av vansinnet men ju fler som drabbas ju fler kommer vilja ändra riktning på skeppet innan det sjunker.

Själv har jag blivit upplyst om att min lgh avgift höjs igen pga Partiet i stadshuset som höjer förmånsvärdet på marken min brf hyr av dem (vi betalar alltså dels för att vi får bo på marken, vilket är självklart, men sedan får vi också betala för att de är så hyggliga att de låter oss bo där, igen) - ett förmånsvärde som endast brf behöver betala, inte hyresgästföreningar. (Nu vet jag vad valmers menade med att hyregästföreningen sitter i knät på partiet). Tydligen har en brf i Årsta överklagat liknande till EG rätten, hoppas det inte är lika korrupt där.

Markus skrev:
Ja, det är synd att du drabbas av vansinnet men ju fler som drabbas ju fler kommer vilja ändra riktning på skeppet innan det sjunker.

Själv har jag blivit upplyst om att min lgh avgift höjs igen pga Partiet i stadshuset som höjer förmånsvärdet på marken min brf hyr av dem

Jag tycker iofs det som drabbar dig låter som den självklara följden av marknadspriser.. I det fallet tror jag snarare ett regimskifte skulle göra det ännu dyrare för dig!

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!