Fortkörningsböter i Tjeckien

Om du du inte betalar nu så måste du skicka en check igen till tjeck-ien å en check igen å en check igen åsså kanske du måste skicka en check igen till tjeckien..hmm kan bli dyrt

Var tvungen å ta en snabb check igen för å se om han har betalat sin check igen till tjeckien??.....tydligen inte

Fan var tvungen å ta tjack igen för å hålla mig vaken å se om han har skickat en check igen till tjekien. får kolla imorgon i yen eller i dollar:tummenupp

HUMOR! :rofl

tja såpass smart var det ändå tydligen, för ts undrar ju hur han ska göra istället för att skita i det...

Mja. Men å andra sidan så har det nog mer att göra med TS inställning generellt. Hade det stått på engelska så han fattat vad det stod så hade han antagligen inte bara skitit i det i vilket fall men han hade i alla fall vetat vad det stod på lappen.

Mja. Men å andra sidan så har det nog mer att göra med TS inställning generellt. Hade det stått på engelska så han fattat vad det stod så hade han antagligen inte bara skitit i det i vilket fall men han hade i alla fall vetat vad det stod på lappen.

...du menar att han inte skulle vetat att det handlade om böter? utan tex en inbjudan till tjeckiska rikspolisens tyngdlyftningsläger?

har du ens läst det allra första inlägget från ts?

...du menar att han inte skulle vetat att det handlade om böter? utan tex en inbjudan till tjeckiska rikspolisens tyngdlyftningsläger?

har du ens läst det allra första inlägget från ts?

Ja. Jag har läst det.

Som jag tolkar det så beskriver han det såhär.

Han har fått en bot från tjeckiska polisen men han vet inte vad som händer om han inte betalar in den. Det hade antagligen inte gjort någon skillnad om boten varit översatt till svenska, spanska, franska eller swahili.
Han hade i alla fall funderat över följderna av att inte betala boten.

Däremot vet han inte hur han ska gå tillväga om han ska betala boten. Det hade troligen varit enklare om han kunnat tyda texten.

Med andra ord. Oavsett språk så hade TS funderat över om han borde betala boten eller om han kan skita i det. Men i och med att boten är på tjeckiska så har dom gjort det onödigt svårt att faktiskt betala boten om nu TS skulle besluta sig för det.
Det kan vara den lilla grejen som gör att TS bestämmer sig för att inte krångla utan vänta och se om något händer.

Så jag tror att dom förlorar på att inte översätta boten för utlänningar.

För jag tror inte det står någon text i stil med "Om du inte betalar så slänger vi dig i finkan nästa gång du kommer hit" Jag tror snarare att det står att du har gjort dig skyldig fortkörning med X på en sträcka med begränsningen Y enligt paragraf Z och ska betala in en summa Å på konto Ä. I alla fall om deras böteslappar är något i närheten av våra svenska.

Att TS fattat att det är en böteslapp och inte en inbjudan till tjeckiska styrkelyftsförbundets årliga bal är väl ställt utom allt tvivel.

Tolkar du mig medvetet fel eller har du bara otur när du tänker?

Jag vet inte vart jag ifrågasatte att det var en böteslapp. Jag har bara menat att böteslappar brukar innehålla en del information om vad man gjort sig skyldig till, hur man kan överklaga och vad bötesbeloppet är samt hur man betalar sina böter. Den informationen råkar vara på obegriplig tjeckiska i det här fallet.

Last edited:

tips:

läs inlägg #3.

försök sen att förstå det;

lyckas du så behöver ju du inte svara på detta inlägg. mission accomplished så att säga.

misslyckas du, så behöver du inte bemöda dig med att ordbajsa vidare, för jag kommer hänvisa dig till inlägg #3 igen.

tips:

läs inlägg #3.

försök sen att förstå det;

lyckas du så behöver ju du inte svara på detta inlägg. mission accomplished så att säga.

misslyckas du, så behöver du inte bemöda dig med att ordbajsa vidare, för jag kommer hänvisa dig till inlägg #3 igen.

Tja. Jag tolkar ditt inlägg (Inlägg #3) som att du menar att om det stått på engelska så hade han automatiskt skitit i att betala men eftersom det stod på tjeckiska så han inte förstår så funderar han över om han ska betala.

Har jag missförstått det eller?

Även om jag läser det flera gånger så får jag det ändå till samma sak.

Antingen missförstår jag inlägg #3 eller så vill du bara vara dryg. Vilket som är fallet vet bara du.

Tja. Jag tolkar ditt inlägg (Inlägg #3) som att du menar att om det stått på engelska så hade han automatiskt skitit i att betala men eftersom det stod på tjeckiska så han inte förstår så funderar han över om han ska betala.

Har jag missförstått det eller?

Även om jag läser det flera gånger så får jag det ändå till samma sak.

Antingen missförstår jag inlägg #3 eller så vill du bara vara dryg. Vilket som är fallet vet bara du.

läs först ts' första inlägg och sedan #3.

men det är uppenbart att du inte förstår; så pretty please with sugar on top - svara inte med ett nytt inlägg.

läs först ts' första inlägg och sedan #3.

men det är uppenbart att du inte förstår; så pretty please with sugar on top - svara inte med ett nytt inlägg.

Eftersom jag uttryckligen frågade om jag missförstått ditt inlägg #3 och du inte visar något intresse alls av att svara på den frågan utan åter hänvisar till inlägget som jag undrade över om jag tolkat fel så drar jag slutsatsen att du bara vill vara dryg.
Case Closed.

Eftersom jag uttryckligen frågade om jag missförstått ditt inlägg #3 och du inte visar något intresse alls av att svara på den frågan utan åter hänvisar till inlägget som jag undrade över om jag tolkat fel så drar jag slutsatsen att du bara vill vara dryg.
Case Closed.

du kunde bara inte låta bli...varför är jag inte förvånad...

dags att du stiftar bekantskap med din förståelsehorisont...(http://sv.wikipedia.org/wiki/Förståelsehorisont)

case fuckin' closed.

Intressant att läsa er allas funderingar kring det hela. Jag har "inte haft tid" att förstå och betala... så jag väntar på påminnelse så länge.

Min slutsats. Böter i Tjeckien lär inte vara annorlunda än här, att de går till inkasso eller liknande och inte till Polisen. Det jag tänker på är om jag åker tillbaka till Tjeckien så lär inte polisen ha stenkoll. Troligen blir det inga konstigheter att visa pass och annat, och troligen inte heller några konstigheter om jag skulle få ytterligare en bot. ........... eller?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back