Fortkörningsböter i Tjeckien

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hej grabbar... var ute på en liten resa på ninjan. Blev 650 mil över Polen, Tjeckien, Sloveningen... etc.. 12 länder på 13 dagar.. riktigt gött!.. fick dock en fortkörning i Tjeckien som ska betalas in via internetbanken.
Fottad av en kamera i en by och Polisen stod i nästa. Funderar lite dock, vad händer om man struntar i att betala dessa böter? Förstår knappt hur jag ska göra ifall jag så skulle vilja då allt står på tjeckiska. :va

PS. kostade 1000 KC om jag betalade kontant utan kvitto och 2500 KC som jag fick nu, med inbetalningslapp. (ca 1000 SEK) :brinnerup
 

Bifogat

  • IMGP0709.jpg
    IMGP0709.jpg
    226.7 KB · Visningar: 359
  • IMGP1338.jpg
    IMGP1338.jpg
    229.4 KB · Visningar: 347

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är inte så säker på att det händer sådär värst mycket om du struntar i att betala. Dock finns ju risken att det blir problem om du reser dit igen. Det kan ju hända att det ligger kvar på dig som person och när du visar passet vid gränsen så haffar dom dig.
Lite svårt är det ju när all info är på ett obegripligt språk. Hur fan kan dom vara så dumma att dom skickar sådana saker till en utlänning utan att bry sig om att översätta det till engelska.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Å f-n har det stigit så...
Farsan fick fartböter där nån gång på 70-talet och jag fick i Ungern..
Båda gångerna kostade det runt 20 spänn..:D
(=RIFPP, Rakt i Fickan på Polisen..). var det iaf ett rent rip-off, för att få lite fickpengar.
Enbart utlänningar "körde för fort"...:arsele
De skandinaviska länderna har väl numera ett samarbete,
http://svt.se/2.81000/1.1093689/sva...&lid=aldreNyheter_1026193&lpos=rubrik_1093689
plus en usel översättning från engelska..
http://translate.google.se/translat...http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7305058.stm

Ska man tolka detta rätt så har du viss chans att slippa men då de har din adress (för det var väl så du fick inbet kortet??)
Vet inte om jag skulle chansa..
Du kanske kommer att få besök av ett gäng orakade tjeckiska lastbilschaufförer som extraknäcker.. inom en snar framtid.???
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
78 km på 50 väg.. :gnissla

Fick en liten lapp med faktiskt, på engelska. Där står en väldigt kort beskrivning om hur man ska betala in med referenser till förkortningar som de inte finns några förklaringar till, så i stora drag förstår jag inte hur jag ska göra.
Givetvis skrev jag under på plats, visade pass och lämnade adressuppgifter. De papper jag fick själv dock innehåller ingen personlig information alls.

Vad är förslaget? Vänta tills den svenska polisen skicka ut en påminnelse? Kan väl inte vara så farligt att få en påminnelse tycker man.

Ska man tolka detta rätt så har du viss chans att slippa men då de har din adress (för det var väl så du fick inbet kortet??)

Fick inbetalningspapper på plats.
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
78 km på 50 väg.. :gnissla

Fick en liten lapp med faktiskt, på engelska. Där står en väldigt kort beskrivning om hur man ska betala in med referenser till förkortningar som de inte finns några förklaringar till, så i stora drag förstår jag inte hur jag ska göra.
Givetvis skrev jag under på plats, visade pass och lämnade adressuppgifter. De papper jag fick själv dock innehåller ingen personlig information alls.

Vad är förslaget? Vänta tills den svenska polisen skicka ut en påminnelse? Kan väl inte vara så farligt att få en påminnelse tycker man.



Fick inbetalningspapper på plats.

scanna skiten och mejla deras ambassad och be om att få en översättning.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad är förslaget? Vänta tills den svenska polisen skicka ut en påminnelse? Kan väl inte vara så farligt att få en påminnelse tycker man.

När jag hamnade i klammeri med rättvisan i Frankrike och sket i att betala in så kom påminnelserna på franska. Inte hört något alls från svenska myndigheter.
 

Rookie_Martin

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2007
Ort
Värnamo
Hoj
2007,Ktm 450 Sxf
Tjena! Vill du så kan jag hjälpa dej att översätta den tjeckiska boten? :yopartyTa ett kort o lägg ut så man ser vad det står så kan vi ordna det:tummenupp

Ha det göttans:banana
 

Razmatazz

blåbär
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Vischan
Hoj
JP vs GB
Givetvis skrev jag under på plats, visade pass och lämnade adressuppgifter.

Lämnade du rätt adressuppgifter? Har ingen aning om de kan verkligen kolla om du bor på "Bananvägen i Flumsta"

Samtidigt så kanske du sover bättre genom att betala de där 1000kr. Verkar som det finns folk som kan översätta...
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Så vitt jag vet är det bara Norge som kan driva igenom sina böter i Sverige pga nått korkat avtal:huvet
(Kanske Finland o Danmark oxå men tror inte det)

Det som kan hända är att om du besöker landet igen & blir stoppad av polis/tullen på flygplats ,så kanske de stoppar de dig i finkan till dess du betalat. (Beroende på vilket lands böter du skitit i att betala givetvis)
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Jag struntade i att betala böter för deras vägskatt (Glömde köpa märket)! Efter 6 månader så kom påminnelsen och sen dess inget, det är nu 2 år sen dess! Har varit i landet under tiden, jag flög så att jag var tvungen att visa pass men ingen sa något!

Mina böter var på ca 500 eur, kontant och utan kvitto hamnade på 100 men jag vägrade så att dom tog uppgifter och skickade räkningen!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Även Danmark driver in böter i Sverige.

Samarbete på EU nivå är på gång, men är ännu inte i bruk vad jag vet.

Roligt att återvända till t ex Italien eller Frankrike och få betala ränta på ränta någon gång i framtiden på p-böter och andra förseelser i landet :näsblod

Framtiden får väl utvisa hur det kommer att bli.

Så vitt jag vet är det bara Norge som kan driva igenom sina böter i Sverige pga nått korkat avtal:huvet
(Kanske Finland o Danmark oxå men tror inte det)

Det som kan hända är att om du besöker landet igen & blir stoppad av polis/tullen på flygplats ,så kanske de stoppar de dig i finkan till dess du betalat. (Beroende på vilket lands böter du skitit i att betala givetvis)
 

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
2007- KX 250cc
Om du du inte betalar nu så måste du skicka en check igen till tjeck-ien å en check igen å en check igen åsså kanske du måste skicka en check igen till tjeckien..hmm kan bli dyrt

Var tvungen å ta en snabb check igen för å se om han har betalat sin check igen till tjeckien??.....tydligen inte
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Om du du inte betalar nu så måste du skicka en check igen till tjeck-ien å en check igen å en check igen åsså kanske du måste skicka en check igen till tjeckien..hmm kan bli dyrt

Var tvungen å ta en snabb check igen för å se om han har betalat sin check igen till tjeckien??.....tydligen inte

Du yrar, har du tagit tjack igen?
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Som många redan nämnt så finns väll risken att du blir haffad om du återvänder! Jag vet att usa har den principen! Dom plockade nämligen 2 lirare när vi var dig på 90 talet, som hade hyrt bil och sket i att betala. Det vart bara till att välja, finkan eller betala med dryga räntor! Kanske ska höra dig för anonymt via konsulatet eller något liknande
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top