Fortkörning

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Hej alla glada mc människor!

Var på väg hem från jobbet idag och blev stoppad för fortkörning efter Alviksbron riktning mot Bromma flyg.
Har prövotid sedan Juni 06 för b kortet.
Och det var b kortet det gällde i denna situation.
Jag körde i 100km/h enligt polisen och det var 70km/h.
Polisen sa 1800kr i böter och frågade om jag erkännde.
Jag ville inte göra polisen mer irriterad så jag svarade ja även om jag tycker 100km/h lät lite väl mycket.
Jag fick då 300kr i rabatt på bötern.
Bötern kommer med posten.

Visst det låter ju bra med tanke på att jag inte orkar ta om både b-körkortet och a-kortet.
Men det gick väldigt fort och jag vet ej om polisen tänkte på att jag hade prövotid.
Är orolig att jag ska få ett brev från länstyrelsen om återkallat körkort.

Försök svara med någon som kanske kan berätta om något liknande fall?

Last edited:
1800:- för 30plus fan gratis.
Ryker B ryker alla behörigheter.
30plus brukar kortet lånas ut för dig ta om gör rätt.

Som chango säger är 1800kr billigt för det du anger. Gnäll inte!:fatta!

Låter som om påålisen du pratade med antingen inte hade koll eller så drog han bara till med något. Tror inte att LS kommer bli inblandad.

1800:- för 30plus fan gratis.
Ryker B ryker alla behörigheter.
30plus brukar kortet lånas ut för dig ta om gör rätt.

Det sista du skrev:

"30plus brukar kortet lånas ut för dig ta om gör rätt"

Jag ber om ursäkt men skulle du kunna skriva om den sista meningen så jag förstår vad du menar?

tror inte att dom tar kortet för dig och du ska vara glad att du slapp undan med endast 1500:- i böter!
Dom hade nog tagit kortet på plats från dig isf men några kilometer fortare och du hade varit körd!

Som chango säger är 1800kr billigt för det du anger. Gnäll inte!:fatta!

Låter som om påålisen du pratade med antingen inte hade koll eller så drog han bara till med något. Tror inte att LS kommer bli inblandad.

Jag gnäller absolut inte om det bara blir böter! Då blir jag överlycklig! Haha:D

Men får väll se senare i veckan vad för trevligt brev som dyker upp i brevlådan!

Det sista du skrev:

"30plus brukar kortet lånas ut för dig ta om gör rätt"

Jag ber om ursäkt men skulle du kunna skriva om den sista meningen så jag förstår vad du menar?

Han menar att 30 o över så drar de lappen för dig. Ta om gör rätt :D (tror jag)

Det jag menar är att om du kör 30plus kilometer mot angiven hastighet. Är det en hastighetskontroll brukar de ta kortet på plats. Nu kan det varit andra förutsättningar och du inte har något innan.
Men det går automatiskt till LS, så kollar dom ingenom ditt fall.

Det jag menar är att om du kör 30plus kilometer mot angiven hastighet. Är det en hastighetskontroll brukar de ta kortet på plats. Nu kan det varit andra förutsättningar och du inte har något innan.
Men det går automatiskt till LS, så kollar dom ingenom ditt fall.

Så du menar att varje fortkörning går till LS?

Jag har ju olovlig körning, framförande av avställt fordon, sedan tidigare när jag va ung och dum!

Shit nu är jag orolig!:confused:

Så du menar att varje fortkörning går till LS?

Jag har ju olovlig körning, framförande av avställt fordon, sedan tidigare när jag va ung och dum!

Shit nu är jag orolig!:confused:
Tror du är körd. Jag åkte dit, 77 km/h på 50-väg, ska egentligen inte innebära att kortet ryker, men eftersom jag hade 2 fortkörningar till inom ett år tidigare, tyckte LS att jag lekt färdigt. 2 månaders spärrtid.

Snuthäcken har ingen talan om ditt kort blir indraget eller inte, de har sällan koll på läget. De skriver bara ut bötesbeloppet. Mitt tips är att när du får påföljden, överklaga med en snyfthistoria om att du DESPERAT behöver ditt körkort för att överleva.

Snuthäcken har ingen talan om ditt kort blir indraget eller inte, de har sällan koll på läget. De skriver bara ut bötesbeloppet. Mitt tips är att när du får påföljden, överklaga med en snyfthistoria om att du DESPERAT behöver ditt körkort för att överleva.
:fakta

Förvänta dig inte att du klarar dig. I bästa fall drar de av en månad eller så.

Tror du är körd. Jag åkte dit, 77 km/h på 50-väg, ska egentligen inte innebära att kortet ryker, men eftersom jag hade 2 fortkörningar till inom ett år tidigare, tyckte LS att jag lekt färdigt. 2 månaders spärrtid.

Fast jag har endå inte haft något trafikbrott sedan September 2005.

Jag tror och hoppas att jag klarar mig! Gör jag inte det blir jag av med båda körkortet och då vet jag fan inte vad jag gör alltså!:huvet

Last edited:

Sådant skiter länsstyrelsen högaktningsfullt i... Jag blev av med lappen 2 månader förra året och min chef skrev ett intyg där det stod att jag bestämt behövde körkortet i tjänsten men fick ändå 2 mån spärrtid

Lånar tråden lite i vanlig SH stil. Blev plåtad två ggr på en vecka :rodnar men har inte fått några papper med posten. Hur lång tid brukar det ta? Ena gången hade jag på känn att jag skulle bli plåtad (och saktade ändå inte ner:va ) så jag hade solskyddet nere men andra gången satt jag o stirrade rakt in i kameran med vidöppen mun och uppspärrade ögon :(. Bilen står på moderskapet iof :djävul

Hur lång tid brukar det ta innan man får ett brev och kan man förlora lappen av ett foto..om man kanske skulle råka köra bårtåt 30 förfort :rodnar (minns inte vad jag körde för hastighet just då).

Lånar tråden lite i vanlig SH stil. Blev plåtad två ggr på en vecka :rodnar men har inte fått några papper med posten. Hur lång tid brukar det ta? Ena gången hade jag på känn att jag skulle bli plåtad (och saktade ändå inte ner:va ) så jag hade solskyddet nere men andra gången satt jag o stirrade rakt in i kameran med vidöppen mun och uppspärrade ögon :(. Bilen står på moderskapet iof :djävul

Hur lång tid brukar det ta innan man får ett brev och kan man förlora lappen av ett foto..om man kanske skulle råka köra bårtåt 30 förfort :rodnar (minns inte vad jag körde för hastighet just då).

Jag tror att du har rätt att se bilden. Och om den inte tydligt visar att det är du som kör så varför erkänna?
Jag vet förövrigt ingen som har blivigt av med lappen pga fartkamera!
Tror inte detta är så vanligt.

Är du mest rädd för att din mor ska få reda på din fortkörning eller att du troligtvis ser lite rolig ut på fotot? :rolleyes: :D

Last edited:
Finns nog ett par hundra trådar om det där. Du blir inte av med en behörighet, du blir av med ditt körkort inklusive alla bokstäver som står på det...
Japp. :fakta

Och f.ö. så gäller prövotiden från det att man tar den första behörigheten. Så om man t.ex. tar A1 när man är 16 så tar prövotiden slut när man är 18 (om man inte skulle bli av med körkortet under prövotiden, för då får man en ny prövotid).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park