Fortkörning

Nu har vi varken din ålder eller arbetssituation på pappret utan i fantasin, men sannolikheten för att du ska få lindring genom ett brev till LS är väldigt liten. Om de skrev 100km/h i protokollet tror jag inte att oddsen är på din sida mtp tidigare brott.

Anledningen till att LS har kontaktnummer på sin hemsida är för att du ska ringa dit och höra dig för istället för att jag och andra ska sitta och sia om din framtida (o)lycka.

Moralkaka: Det är dumt att köra för fort över bron, räckena håller inte för vilka hastigheter som helst och vattnet är kallt vid den här tiden på året. Bättre då att bränna på lite i 100-knutars backe eller i mini-serpentinen vid Stora Mossen.

Prövotid sedan Juni för B-kortet??? Jag förstår inte riktigt. Man har antingen prövotid för sitt körkort eller inte. Du har ju bara ett körkort.
Prövotid får man när man tar körkort. Tar man sedan ytterligare behörigheter får man ingen ny prövotid. Jag har i alla fall ingen prövotid på mitt körkort och jag tog A i somras. Prövotiden är kopplad till körkortet inte till behörigheten.
Skulle det bli aktuellt med körkortsingripande så drar dom in ditt körkort vilket innebär att du blir av med alla behörigheter du har på ditt körkort.

Om du kört 100 på 70-väg och fått så låga böter så har du haft en otrolig tur. Normalt sett är böterna för den farten ca 3000 kr efter den senaste höjningen av beloppen. Det finns tabeller över vilka belopp det blir för olika hastigheter. 1500 skulle innebära att du kört 0-10 km/h för fort. Sen är det nog egentligen tjänstefel av polisen att pruta bötesbelpppet mot vilkor att du erkänner på plats. Det kallas att sälja in boten och är förbjudet.
Det troliga är att han rapporterat en liten hastighetsöverträdelse. Ärendet går vidare till LS som kontrollerar din historia för de senaste 3 åren. Är man prickfri under den tiden händer ingenting. Har man upprepade fortkörningar eller andra förseelser kan man få körkortet återkallat. Finns det trafikbrott av typ olovlig körning så skulle jag misstänka att dom drar kortet.

Nä jag ringde henne direkCt och meddelade att det kanske skulle komma konstiga brev med posten :rodnar..men jag vill inte betala böter :P

Jag hoppas vi får se bilderna. jag har alltid undrat om hur bra kvalitén är på sådana bilder!

....en annan fråga gällande kameror.
HUr funkar de när de sitter vid en väg med flera filer åt samma håll. Som exempel sitter det kameror i södra länken och där är det ju alltid flera filer.
- Vilken fil plåtar de!?
- Hur kan kameran avgöra vilken bil som kör för fort om det kommer flera bilar?

som jag fått det förklarat för mig, exakt 30 för fort = böter, kör du 31 eller snabbare blir det återkallat/indraget KK

Last edited:
Jag hoppas vi får se bilderna. jag har alltid undrat om hur bra kvalitén är på sådana bilder!

HUr funkar de när de sitter vid en väg med flera filer åt samma håll. Som exempel sitter det kameror i södra länken och där är det ju alltid flera filer.
- Vilken fil plåtar de!?
Det finns två svar som jag har hört, a) bilden kastas direkt om det inte går att avgöra vilket fordon som kör för fort b) radarn kan hålla koll på flera bilar samtidigt.

Allt jag vet är att Radar är bra mot myror så jag vet inte om påstående b kan stämma.

- Vilken fil plåtar de!?

Jag lär lägga upp bilden som min nya avatar om det kommer en på posten ;)

159,2 på 90 väg = 5 månaders indraget kk och maxböter!
...tacksamm för att jag inte hade prövotid vid tillfället.

När/om du får tillbaks kortet så har du 2 års ny prövotid där du måste köra lugnt och försiktigt...eller iaf inte åka dit!

- Vilken fil plåtar de!?

Enligt vad jag läst mig till på vägverkets hemsida så är det så att om det är två bilar i bredd så kastas bilden direkt eftersom man inte med 100% säkerhet kan säga vilken av bilarna som körde för fort. Radarn kan troligen hålla reda på flera bilar. Problemet är att när du är 15 meter från kameran så triggar radarn kameran som tar en bild och hastighet mm läggs in. Kameran kan dock inte veta vilken av bilarna som triggat fotograferingen så det kan lika gärna vara så att den tar bilden för att den vänstra bilen är 15 meter bort som att den högra var det. Dom kan med andra ord bara användas när det inte är väldigt tät trafik. Vilket ju också är dom enda tillfällen när det verkligen går att köra för fort.

Hur mkt är maxböter?

4000 kr.
Man får många liter soppa till hojen för dom pengarna. :gnissla

Last edited:
Återigen ingen reklam utan bara ett tips, jag förstår mig inte på hur folk vågar åka utan sådant!
www.dontworry.se
www.tagen.se
www.autosafe.se

Jag är medlem på dontworry som är billigast av dem. 435:-/år och de betalar dina fortkörningsböter på alla vägar mellan 70-120 och du får max köra 30km/h för fort samt inga andra böter vid samma tillfälle, tex köra utan bälte eller dylikt.
Jag har redan sparat in några årsavgifter, jag vågar inte köra utan det iaf.

Sådant skiter länsstyrelsen högaktningsfullt i... Jag blev av med lappen 2 månader förra året och min chef skrev ett intyg där det stod att jag bestämt behövde körkortet i tjänsten men fick ändå 2 mån spärrtid
De ser från fall till fall. Jag klarade mig.

Hade du nekat så hade du nog klarat dig med en mycket irriterad polis. Det fanns nog en anledning till att du fick så låga böter. Jag skulle gissa på felaktig mätning.

Maxbeloppet utan att bli av med kortet är numera 3200. Jag kollade upp det 5 dagar efter nya beloppen infördes. 98 på 70 väg. Provade lasern i sommras oxå men det gav bara 13 km/h över. Bilen gick iåförsig en del på tvären när har sköt så jag prutade lite själv kan man säga. Så senaste året har kostat 5900:- i böter + 700 i p-bot för nån månad sen om man nu ändå ska räkna...
1800:- i böter kan man sova gott på. Jag har inte fått nån påföljd fast ujag fick varning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park