Fortkörning leder till fängelse.

Vad jag förstår bedöms väl grov vårdslöshet i trafik ganska allvarligt.

Omkörning på insidan på vägren bedöms väl allvarligt då vägren är avsett för havererade bilar mm. Om någon dundrar om en lastbil i 180+ kan ju följderna bli synnerligen allvarliga om en bil står med kokande kylare på vägrenen (dråp?)

enhjuling skrev:
Fortkörning leder inte till fängelse Stoffer.

"en månads fängelse för grov vårdslöshet i trafik" skrev de ju i corren, det är skillnad.
Hörru, vid en viss fortkörning (40km/h över?) så lämnas det automatiskt till åklagare som vårdslöshet i trafik.

Eftersom man inte vet något om hans tidigare bravader kanske 1 månad på kåken var okej.
Hade en tidigare ostraffad person gjort samma sak tycker iaf jag att dagsböter modell högre och indraget körkort i tex 2 år hade räckt.

Mr Hyde skrev:
Tror han körde omkull på en av/påfart. Den här killen har väl varit uppe på forumet tidigare..?

EDIT: det var detta jag tänkte på, tydligen inte samma händelse:

http://www.corren.se/archive/2003/11/24/hf2xovs8u0turvz.xml?category=1mr1ht7tc7bgy4x&ad=

Om man läser båda artiklarna verkar det onekligen som om det är samma händelse. Många fakta som är identiska (tidvis 245km/h, omkörningar av flera lastbilar på insidan, platsen för E4an var vid Ödeshög osv)

Skalman skrev:
Om man läser båda artiklarna verkar det onekligen som om det är samma händelse. Många fakta som är identiska (tidvis 245km/h, omkörningar av flera lastbilar på insidan, platsen för E4an var vid Ödeshög osv)
Annandag pingst är väl inte 11 september?

stoffer skrev:
Hörru, vid en viss fortkörning (40km/h över?) så lämnas det automatiskt till åklagare som vårdslöshet i trafik.
Tror det är 40 på alla utom 30-sträckor där det är 30.

stoffer skrev:

69+ och inge vårdslöshet här inte. Jag fick max straff för fortköring, inge mer.

Ingen kändis i gbg i allafall kanske någon från Ödeshögs anrika Brinn ut mc?

Rigge skrev:
Nää. Det gör det inte.
Kanske är en tolkningsfråga, men såhär säger polisens bötesmall:

Polisens bötesmall skrev:
Vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik

I en tabell i samma dokument framgår det att ärendet lämnas till åklagare om hastighetsöverträdelsen är 41km/h eller mer på en 50-väg eller långsammare och om det är 51km/h eller mer på en väg med högre hastighetsbegränsning än 50km/h.

Tycker det är ganska tydligt.

Rigge skrev:
66km/h för fort och jag har inte hört nåt om vårdslöshet.
En åklagare kan lägga ner förundersökningar/välja att inte åklaga också om han/hon inte tycker straffet tillför något, alternativt om brottet inte är tillräckligt grovt.

Min polisanmälan mot en polis blev t.ex. nerlagd av åklagaren och togs alltså inte upp i någon rättegång :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back