Fortkörning leder till fängelse.

Vad jag förstår bedöms väl grov vårdslöshet i trafik ganska allvarligt.

Omkörning på insidan på vägren bedöms väl allvarligt då vägren är avsett för havererade bilar mm. Om någon dundrar om en lastbil i 180+ kan ju följderna bli synnerligen allvarliga om en bil står med kokande kylare på vägrenen (dråp?)

enhjuling skrev:
Fortkörning leder inte till fängelse Stoffer.

"en månads fängelse för grov vårdslöshet i trafik" skrev de ju i corren, det är skillnad.
Hörru, vid en viss fortkörning (40km/h över?) så lämnas det automatiskt till åklagare som vårdslöshet i trafik.

Eftersom man inte vet något om hans tidigare bravader kanske 1 månad på kåken var okej.
Hade en tidigare ostraffad person gjort samma sak tycker iaf jag att dagsböter modell högre och indraget körkort i tex 2 år hade räckt.

Mr Hyde skrev:
Tror han körde omkull på en av/påfart. Den här killen har väl varit uppe på forumet tidigare..?

EDIT: det var detta jag tänkte på, tydligen inte samma händelse:

http://www.corren.se/archive/2003/11/24/hf2xovs8u0turvz.xml?category=1mr1ht7tc7bgy4x&ad=

Om man läser båda artiklarna verkar det onekligen som om det är samma händelse. Många fakta som är identiska (tidvis 245km/h, omkörningar av flera lastbilar på insidan, platsen för E4an var vid Ödeshög osv)

Skalman skrev:
Om man läser båda artiklarna verkar det onekligen som om det är samma händelse. Många fakta som är identiska (tidvis 245km/h, omkörningar av flera lastbilar på insidan, platsen för E4an var vid Ödeshög osv)
Annandag pingst är väl inte 11 september?

stoffer skrev:
Hörru, vid en viss fortkörning (40km/h över?) så lämnas det automatiskt till åklagare som vårdslöshet i trafik.
Tror det är 40 på alla utom 30-sträckor där det är 30.

stoffer skrev:

69+ och inge vårdslöshet här inte. Jag fick max straff för fortköring, inge mer.

Ingen kändis i gbg i allafall kanske någon från Ödeshögs anrika Brinn ut mc?

Rigge skrev:
Nää. Det gör det inte.
Kanske är en tolkningsfråga, men såhär säger polisens bötesmall:

Polisens bötesmall skrev:
Vid allvarligare hastighetsöverträdelser i trafikfarliga miljöer skall särskilt beaktas om gärningen är att bedöma som vårdslöshet i trafik

I en tabell i samma dokument framgår det att ärendet lämnas till åklagare om hastighetsöverträdelsen är 41km/h eller mer på en 50-väg eller långsammare och om det är 51km/h eller mer på en väg med högre hastighetsbegränsning än 50km/h.

Tycker det är ganska tydligt.

Rigge skrev:
66km/h för fort och jag har inte hört nåt om vårdslöshet.
En åklagare kan lägga ner förundersökningar/välja att inte åklaga också om han/hon inte tycker straffet tillför något, alternativt om brottet inte är tillräckligt grovt.

Min polisanmälan mot en polis blev t.ex. nerlagd av åklagaren och togs alltså inte upp i någon rättegång :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT