Fortkörning genom samhälle

bra idé

Häromdagen körde jag bil på en gammal barndomsväg där de byggt sådana farthinder som åker upp när man kör för fort. Blir som att köra på en järnbalk. Uschaligen, tänk och köra på en sådan med hojen 😱
För mååååånga år sedan bodde jag i Göteborg och då fanns det ett trafikljus ute i Partille, där man fick rött om man körde över 50…
De flesta respekterar ett rödljus så det höll nere farten betydligt😊

För mååååånga år sedan bodde jag i Göteborg och då fanns det ett trafikljus ute i Partille, där man fick rött om man körde över 50…
De flesta respekterar ett rödljus så det höll nere farten betydligt😊
Sölvesborg har ett (1) trafikljus. Det är ett rödljus. För några veckor sedan pajade det. Det var tydligen antikt och de kunde inte få fram komponenter, men försökte, det gjorde de bortom all rimlighet.
Trafikljuset är avskytt, högst begripligt. Det är antingen rött, eller slår om till rött om du försöker närma dig.
Veckorna som följde är de bästa i mannaminne för sölvesborgstrafikanterna, förutom deras totala oförmåga att istället köra efter skyltarna. 2 lämna företräde, thats it.(Nåja, det är ju en turistfälla, denna gulliga ort, så att helt skylla på sölvesborgarna går inte.) De okunniga fick vi övriga ta höjd för. Märkligt att slutsatsen så sällan blir att det är de som ska släppa fram…fast de står vid skylten. Ändå så mycket bättre. Ni vet, strokeblicken stint framåt och ”det är säkert jag som ska först”. Galenskap och okunskap trumfar osvikligen regler och förnuft.

Såå, nu har de fått ett nytt rödljus. Ännu fungerar det någorlunda men snart har de nog programmerat om det till att vara lika bedrövligt som det gamla. Det är tydligt.

Om en pittoresk, pytteliten småstad har ett (1) enda trafikljus så gäller det att göra det mesta av det. Gammal sossekommun. Tror det spelar roll.

Bor inte där men är där några ggr/v.

Last edited:
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!