Fortast på 1:an?

Min gör 30 på ettan, på tomgång med kopplingen helt ute..

/B
 
nicke skrev:
ca 65km/h,, men men, då är det ändå en 125`a jag pratar om... :6surkart

Går 125:orna så fort på ettan? Av vilket skäl?
Min fd motard gjorde väl 50, det var lagom på den tyckte jag, 100 på trean.
Min TL gör lite över 100 på ettan.
En R1 -00 har 135 vid rött på ettan (nån som undrade högre upp)
 
Jag har numrerat om mina växlar så min går väl uppåt en 250 på 1:an
 
-PLM- skrev:
Går 125:orna så fort på ettan? Av vilket skäl?
Min fd motard gjorde väl 50, det var lagom på den tyckte jag, 100 på trean.
Min TL gör lite över 100 på ettan.
En R1 -00 har 135 vid rött på ettan (nån som undrade högre upp)
hmm va skumt.
Det gör min gamel med ungefär, det kanske inte skiljer mer än en 5-10 knyck då iaf, verkar fånigt tat göra den lilla ändringen.
 
Biifer skrev:
:skrämd Vad har du för drevning? Min gör 50km/h på 1:an.
16 fram men bak vet jag faktist inte, får ta reda på det imorrn... nej men den når ca 65 om man pressar den nästan otrevligt mkt... varvstopp?? finns väll inget varvstopp på tzr?.. men det är ju knappast helsosamt för cykeln att gå förbi 12 000 varv :crash ...
 
Last edited:
min moppe jag hade för ett tag sen (mt5) gjorde 35 knyck (!) på ettan. har ingen koll på varken CRMen eller crossen. karten gör kanske 70-75 på ettan
 
Den här tråden verkar ju ha blivit en 'Hur fort går din moppe eller 125a på ettan"... men skit samma.

Topphastighet per växel, GSX-R750 1998, originaldrevning:

1: 119,8
2: 161,9
3: 201,1
4: 230,8
5: 256,4
6: 281,0

... om jag räknat rätt.

Nån skrev att ZX10an gjorde 160 knutar på ettan. Det kan mycket väl vara så, men jag tycker det låter bra mycket ändå.
Varför?
Jo, därför att den ska gå att köra på ettan inne i stan, krypköra, etc. Om den ska göra 160 vid varvstoppet, så får inte varvtalet hamna alldeles för lågt vid krypkörning, utan på ett varv där motorn fortfarande orkar dra på ett "fint" sätt utan ryck.

Säg att den når varvstoppet på 13.000 varv. = 160 knutar. Det innebär att den gör 16 km/h på 1300 varv. Det är lågt, men det kan vara så...

Åsikter? Fakta ?
 
Pejo skrev:
Nån skrev att ZX10an gjorde 160 knutar på ettan. Det kan mycket väl vara så, men jag tycker det låter bra mycket ändå.
Varför?
Jo, därför att den ska gå att köra på ettan inne i stan, krypköra, etc. Om den ska göra 160 vid varvstoppet, så får inte varvtalet hamna alldeles för lågt vid krypkörning, utan på ett varv där motorn fortfarande orkar dra på ett "fint" sätt utan ryck.

Säg att den når varvstoppet på 13.000 varv. = 160 knutar. Det innebär att den gör 16 km/h på 1300 varv. Det är lågt, men det kan vara så...

Åsikter? Fakta ?
Den gör tydligen runt 170 på ettan zx10r (r för att zx10 är en modell från 80-talet)
Förmodligen för att hojen ska vara lättare att komma iväg med, vridet är nog skapligt så den orkar ändå.
I en del test jag sett har det anmärkts på den höga ettan, men ändå ligger väl konkurrenterna bara ett tiotal kilometer under det.

Sen håller jag med, hur fort mopeden eller nån 125a går på ettan käns skitsamma då de knappast kan konkurrera på nåt sätt.
 
Ja, dom där literhojjarna är nog ena riktiga bestar... lika bra att dreva dom så "vanligt folk" kan köra dom... :va

Alas, I rest my case.


Silwer skrev:
Den gör tydligen runt 170 på ettan zx10r (r för att zx10 är en modell från 80-talet)
Förmodligen för att hojen ska vara lättare att komma iväg med, vridet är nog skapligt så den orkar ändå.
I en del test jag sett har det anmärkts på den höga ettan, men ändå ligger väl konkurrenterna bara ett tiotal kilometer under det.

Sen håller jag med, hur fort mopeden eller nån 125a går på ettan käns skitsamma då de knappast kan konkurrera på nåt sätt.
 
280 är taget från Haynes mekmanual. Den ska tydligen göra det, 98'an. Sen är hastigheterna extrapolerade mha utväxlingen.

-- P

Silwer skrev:
Pejo:det är givetvis mätarfarter vi talar om med, din tabell är verklig fart va?(fast 280 låter isf väl högt)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top