Formulabil med R6 motor, team CRR

Då var det dags för mig att dra tummen ur ändröret och uppdatera lite.
Som ni tidigare har sett i tråden så har vi (jag) skrivit ut insugskomponenter i ABS-plast som ett wildcardtest. Riskerna var stora men lika så besparingarna i såväl vikt som bearbetning. Nu har vi testkört en del och det visade sig att plasten inte höll måttet.
Surt?...ja, men där det finns ett problem så finns det också en lösning. CNC och aluminium fick bli svaret. Då vet vi att det håller och det finns väl ingen som tycker att högglanspolerad aluminium är fult?:tuttar


Drevadapter
P2180551.JPG


A-arms komponenter i fixtur
P2180556.JPG


Specialsnickrad kylare
P2180563.JPG


Manuellfräsning (Mycket spån blir det)
P3020602.JPG


Sprucken ABS-plast
P3090623.JPG


CNC runners
P3120626.JPG

P3120627.JPG


Mycke nöje
 
Passar på att lägga in lite mer bilder från projektet.

Runners och adapterplattor
P3150636.JPG


Motorn i vår bromsbänk
Motor_i_b%C3%A4nk3.JPG


Påbörjat avgasrör
P3290644.JPG


Hjulmutter
P4050672.JPG


Karosspluggsdelar
P4050666.JPG

P4050669.JPG

P4050671.JPG
 
Då var det dags igen för en update!

Hår slits, svett rinner, livslängder förkortas, naglar bits, blod droppar, fritid försummas, familjer lider, flickvänner strejkar och muskler värker.

MEN oj va kul det är att bygga bil! :yoparty

Mycket händer på vårt Universitet och vi närmar oss en körbar bil.

Först lite bilder på våra lokaler och maskinparker som vi har full tillgång till.

En av våra två lokaler.
P4110655.JPG


CNC-parken
P4110656.JPG


Manuella-parken
P2180559.JPG


Svetsrummet
P1090913.JPG


Lackeringsrum
P4150670.JPG


Nu till delar och själva bygget

Nygjuten kolfiberplatta och några laser/vattenskurna detaljer.
P4090644.JPG


En vacker dag för karosslipning utomhus
P4110651.JPG

P4110652.JPG


Avgasrör
P4150669.JPG


Kylarpaket
P4160682.JPG


Fälg, nav, broms, mutter, osv
P4160679.JPG


Drivlina osv
P4160680.JPG


Svetsning
P4160686.JPG


Uppvisningskörning på "Hotspotdagen"
Vi fick bränna så mycket gummi vi ville utanför huvudentrén till Universitetet:tummenupp
P4150675.JPG
 
Tack för att ni kommenterar era lata :arsele

:D

Mer bilder var det nån som sa?
Kanske inte, men här kommer dom iaf.

Bilen står på hjul och den är bänkad och klar.
Några detaljer återstår innan första provkörningen men det är inte långt kvar.

Bänkningspapper kommer.

P4180703.JPG


P4180704.JPG


P4180706.JPG


P4180708.JPG


P4180709.JPG


P4180711.JPG


P4180712.JPG


P4180714.JPG


P4180716.JPG
 
Bänkpapper
Eller ett foto av det i alla fall, hade inte tid att scanna.

P4210722.JPG


Effekten är mätt på drivhjulen med den drivlina som vi kommer att köra med.

Nu ska det bli diskussion!
På bilden nedan har jag lagt in våra kurvor i samma diagram som Chalmers har publicerat från bänkningen av deras motor.
Deras kurvor är de med skarpa färger.

dyno_CFS_vs_CRR.JPG


Om jag har förstått rätt så mäter Chalmers effekten på utgående axel på motorn?
Om det är sant så måste man kompensera för förlusterna i drivlinan vid direkt jämförelse i grafen.

Vilket då leder till den heta potatisen. Hur mycket förluster kan det vara i drivlinan mellan motor och hjulen?

Vi snackar om kedjan+drev, differentialen, lager (hjul och diff), drivknutar (tripoder), vinkelfel på drivaxlar osv.

Vi är inte ute efter att hetsa.
Vi vill ha lite fart i tråden med roliga diskussioner.

Vad tror ni gott folk på Sporthoj, Chalmers och KTH?
 
Första provkörningen (3 dagar tidigare än förra bilen:yoparty)
[YOUTUBE-ID]a1fzWWMWhMQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]hMNSO7XhPRA[/YOUTUBE-ID]
 
Smakprov på året logg system ifrån AIM som provades igår vid andra testkörningen.

Vi kan återkoppla loggningen till banan uppritad av vår GPS i 3D
loggning.jpg


Kommentera gärna:)
 
Last edited:
Väldigt intressant tråd.
På en nyare framhjulsdriven bil med tvärställd motor där drivaxlarna sitter monterade direkt på lådan brukar man höfta till med ca 10% förlust i drivlinan. För er del tillkommer väl förlusterna i kedjedrivningen till detta skulle jag tro.
 
Cost report 2009 vs 2010. Utvecklingen går åt rätt håll!
 

Bifogat

  • IMG_2360.jpg
    IMG_2360.jpg
    222.3 KB · Visningar: 227
Testkörning med kaross på konbana för första gången. (lite kopplingsslir)

[YOUTUBE-ID]Z4a256cXGz0[/YOUTUBE-ID]

Vid detta test hade vi 78 bakhjulshäst nu är det höjt till 87bakhjulshäst till nästa provkörning:)

Verkar vara många osynliga läsare, kommentera gärna!
 
Last edited:
Vi bestämde oss för att konstruera ett nytt insug för att se om vi kunde plocka ut mer effekt och vrid. Resultatet blev lyckat och vi känner oss nu nöjda med siffrorna (87hk/11000rpm och 61Nm/8300rpm). Effekten är mätt på bakhjulet med original R6 drivlina.

dyno_CFS_vs_CRR_2.JPG


Jämförelse med Chalmers igen och nu är vi ikapp och kanske lite till :yoparty.
Reservationer för små förskjutningsfel på grund av redigeringen.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top