Formatera datorn

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Vill formatera datorn men det vill inte den!!
Vad göra? :confused:

Bifogat

• format.JPG
    format.JPG
    60.3 KB · Visningar: 72
Du kan ju inte formatera den hårddisken som windows ligger på medan du kör windows (vilket du bevisligen gör). Starta med winxp-skivan istället. Därifrån kan du formatera.

Skalman skrev:
Du kan ju inte formatera den hårddisken som windows ligger på medan du kör windows (vilket du bevisligen gör). Starta med winxp-skivan istället. Därifrån kan du formatera.

Aha, okej har inte den här men finns säkert nån som har... Tack för hjälpen iallafall! :)

Sen kan du inte formatera om det är en NTFS partition, det går bara med en typ FAT 32 partition

Jo då, det går alldeles utmärkt att formatera en NTFS-partition från startskivan.
För att vara helt säker på att det blir tomt, ta bort partitionen först och skapa en ny som du sedan formaterar.

zopilote skrev:
Jo då, det går alldeles utmärkt att formatera en NTFS-partition från startskivan.
För att vara helt säker på att det blir tomt, ta bort partitionen först och skapa en ny som du sedan formaterar.
Nej, det är inte att formatera, det är att ta bort en partition. Nu var jag ju bara lite ordagrann när jag skrev mitt första inlägg. Så nu gör vi inte så stor sak av det hela va !!! :gnissla

PollySmurf skrev:
se ovan

Jidetoft skrev:
öh....

Nu hänger jag inte med alls! :död
'
Stoppa i xp skivan & följ anvisningarna där, när du kommer till avsnitt där du ska välja vilken partition du ska installera windows. Gå på den partitionen du har windows på och tryck c tror jag det är, då far den bort. Starta om datorn & när du kommer till samma ställe igen så ska du göra en ny partition.

Det kanske låter tjorvigt men allt står där hur man ska gör

R1 Uffe skrev:
'
Stoppa i xp skivan & följ anvisningarna där, när du kommer till avsnitt där du ska välja vilken partition du ska installera windows. Gå på den partitionen du har windows på och tryck c tror jag det är, då far den bort. Starta om datorn & när du kommer till samma ställe igen så ska du göra en ny partition.

Det kanske låter tjorvigt men allt står där hur man ska gör

Nja...från winxp-skivan kan man faktiskt formatera en NTFS-partition. Du kan t.o.m. välja snabbformatering. :mattias

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT