Forma och glasfibra / spackla

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tänkte ta och bygga luffarturbo ala 04 R1 rip-off nästan.. till min 02 R1 och behöver tips om hur jag ska bygga formen till dessa luftinsug som kommer gå från framkåpans sidor ner... in och under styrkronan men över kylaren.

Ska jag använda mig av hönsnät? Eller finns det bättre material. Jag behöver nått som jag kan forma som en tunnel / stock.. Som jag senare kan använda som gjutform.

Jag vet att jag frågat liknande fråga innan, men nu vill jag veta mer definivt svar på vart jag ska vända mig.. t.ex vilken affär kan ha materialet du rekommendar osv.

Dragningen av rören är som på bilden nedan. Nästan som på R6orna, då nya 04 R1an har hål i ramen, måste jag dra på ett annorlunda sätt.

Bifogat

• ramair.jpg
    ramair.jpg
    40.8 KB · Visningar: 108
UrbanTiger skrev:
Du kanske kan åka ut till ett bycgge och tigga till dig lite sånn där rosa cellplast som dom använder som isolering i golv. Lätt att forma och limma med nått sättlim. Sen tejpar du alltihop med packtejp innan du plastar. Tror att den cellplasten smälter bort om du häller bensin på det sen :banana

Precis, så gjorde jag min kanal till förgasaren...

Linda tejp bara, annars smälter frigoliten... Sen kan du ju vaxa också, så lossnar det jättelätt sen...

Lycka till!

Asså det låter ju skitlätt. Nu är det ju kväll o hockey på TVn... Så kan ni kanske visa en bild på hur detta material ser ut, o kanske nån hemsida där nån jobbar med materialet och bygger nått?

Swedie skrev:
Asså det låter ju skitlätt. Nu är det ju kväll o hockey på TVn... Så kan ni kanske visa en bild på hur detta material ser ut, o kanske nån hemsida där nån jobbar med materialet och bygger nått?

Kör med vanlig frigolit, det går minst lika bra... Om man inte är ute efter den där extravaganta finishen... :)

Du hittar båda typerna på ett lämpligt byggvaruhus....

Jag fick i en tidigare tråd rådet att använda ett material som heter roacell (kanske inte rättstavat) finns hos välsorterade båt-tillbehörsbutiker eller båtvarv . Finns i hårda skivor 5 eller 10 cm tjocklek.
Materialet kan filas, täljas, fräsas, slipas eller svarvas till önskad form.

Frigolit eller liknande (helst hårdare än frigolit för att få stadga) funkar bra. Du kan linda det med gladpack för att kunna få loss frigoliten efter. Sen rekomenderar jag polyester som bindning. Vi använder det i skolan och får perfa resultat.

Grejorna finns på Biltema men jag har inte testat dom själv så jag kan inte säga hur dom är tyvärr. Fast jag har svårt att tro att dom skulle vara sämre än nått annat.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=19355
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=632&iItemId=19358

Vassego!
/Grim

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...