Fork extensions- Gaffelbensförlängare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finner dessa något intressanta då jag kör med 1000R k5/k6 gaffelben på Busan och de är någon centimeter kortare så skulle inte göra något om fronten kom upp lite. Hittat några olika fabrikat men ingen kopiös marknad.

Något att tänka på?

Hur är det med oljemängden?

 
Last edited:
Sådana är vanligt förekommande inom racing och kan tillverkas på flera olika sätt. Den som tillverkat den modell du funderar på måste kunna berätta hur framgaffelns luftvolym påverkas.

Jag höjer ett varningens finger för att vissa sådana kan skapa allehanda friktions- och linjeringsproblem. Inte nödvändigtvis för att de är dåligt tillverkade, utan för att de förlitar sig på att framgaffelrörets invändiga gänga ligger koncentriskt med dess ytterdiameter. Tyvärr har vissa OEM framgaffelrör ganska slappa toleranser på den punkten, med följden att denna förlängare i princip hamnar vid sidan av framgaffelrörets ytterdiameter.
 
Sådana är vanligt förekommande inom racing och kan tillverkas på flera olika sätt. Den som tillverkat den modell du funderar på måste kunna berätta hur framgaffelns luftvolym påverkas.

Jag höjer ett varningens finger för att vissa sådana kan skapa allehanda friktions- och linjeringsproblem. Inte nödvändigtvis för att de är dåligt tillverkade, utan för att de förlitar sig på att framgaffelrörets invändiga gänga ligger koncentriskt med dess ytterdiameter. Tyvärr har vissa OEM framgaffelrör ganska slappa toleranser på den punkten, med följden att denna förlängare i princip hamnar vid sidan av framgaffelrörets ytterdiameter.
Tack!
Så jag avläser av detta att det kan alltså handla lite om tur om hur de hamnar på gaffeln. Finns ju inget mer störande än när saker som SKA vara OEM inte linjerat upp.
🤣

Men dessa ger mig ändå en liten gnutta av hopp. Inget jättestort problem hur hojen fungerar nu för mig och min primitiva körning, men som det är nu så har jag gaffelbenen så långt ner i kronan som det går, förspänningen på max och kompressionsdämpningen skruvad till botten med typ 2 klick ut för att inte framhjulet ska ta i intercoolern vid extrema knöligheter i asfalten.

2 cm längre gaffel skulle ge mig lite fler justeringsmöjligheter och geometri så att säga.
 
Last edited:
Men det där med oljan förstår jag inte som de verkar rycka på axlarna åt, typiskt amerikanare.

Kan inte någon Ingenjörguru här kommentera det, alltså rent tekniskt?
 
Men det där med oljan förstår jag inte som de verkar rycka på axlarna åt, typiskt amerikanare.

Kan inte någon Ingenjörguru här kommentera det, alltså rent tekniskt?

Den som har tillverkat prylarna måste ju veta hur dom påverkar framgaffelns invändiga volym. Tillför dom invändig volym eller konsumerar dom invändig volym…? Detta bör i så fall kompenseras genom att höja eller sänka oljenivån, så att volymen hos luftfjädern fortfarande blir densamma. Annars får du inte bara en längre framgaffel, utan också en som har mjukare eller hårdare luftfjäder.
 
Den som har tillverkat prylarna måste ju veta hur dom påverkar framgaffelns invändiga volym. Tillför dom invändig volym eller konsumerar dom invändig volym…? Detta bör i så fall kompenseras genom att höja eller sänka oljenivån, så att volymen hos luftfjädern fortfarande blir densamma. Annars får du inte bara en längre framgaffel, utan också en som har mjukare eller hårdare luftfjäder.
Precis. Mjukare vill jag ju inte ha.

Borde inte oljemängden höjas lika långt/mycket som förlängningen? Eller är det inte så enkelt?
 
Fick svar.
Teknisk support på Geezer Engineering rekommenderar 40-45ml extra olja/ben.

Får se om det blir något. Blir väl strypt av sambon om jag köper något mer nu. Annars blir det kul mod till vintern.
 
Borde inte oljemängden höjas lika långt/mycket som förlängningen? Eller är det inte så enkelt?

Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
 
Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
Det blir Nobelpris till dig! Guldinfo!

Fick ett värde från Geezer. De säger ju även på hemsidan att man ska kontakta dem innan beställning.
 
De där Extreme Creations som säljer gaffelförlängare verkar ju rätt stora.
Stationerade i Australien.

Turbokit till "nya" Yamaha R7 (välbehövligt)
Ger 110-120 häst på hjulet med turbon och uppåt 130+ efter mod av motorn.
Tänk på att detta är en budgetparalelltwin och inte en radfyra som namnet kan vilseleda en till.

Utseendet är det inget fel på som även han i videon säger.


 
Last edited:
Allt handlar om hur mycket luftvolym du har inuti framgaffeln. Denna luftvolym är en fjäder. Större luftvolym = mjukare fjäder. Mindre luftvolym = hårdare fjäder. Samma luftvolym som tidigare = lika styv fjäder som tidigare.

Den som har tillverkat grejerna har ju rimligtvis ritat upp dem i något CAD-system först. Om konstruktören har mer än sex timmars vana av det CAD-systemet bör han ha hittat knappen som beräknar volymen på delen han just ritat. Annars kan han enkelt beräkna volymen inuti gaffelbenet genom att fylla gaffelbenet proppfullt med olja och sedan mäta / väga hur mycket olja det är, före och efter denna modofikation.

Att inte rakt ut kunna berätta ett exakt värde för kunden inger tyvärr inte förtroende.
Fick svar från Australiensarna att de trodde jag förmodligen hade för mjuka fjädrar eftersom 1000r är en lättare hoj än Busan.
Att hälla i extra olja påverkar inte dämpningen utan endast att gaffeln bottnar tidigare, om jag inte missförstår dem helt.

Jag svarade på det och skrev att infon jag hade när jag köpte de gaffelbenen var att 1000r fjädrar har en högre "spring rate" än Busa gen1.

Drog samma story för amerikanarna och där fick jag endast rekommendationen att "adda" lite mer olja som jag skrev tidigare.
(Alltså, vid montering av deras förlängare)
Jag frågade även vilket material bottendelarna var gjorda av och om man inte riskerar att försvaga gaffeln, men de är i stål.
 
Last edited:
När det gäller fjädern till bakstötdämparen ska det tydligen enl forumgurus vara tvärtom, dvs att Busafjädern är betydligt hårdare än 1000r
 
Att hälla i extra olja påverkar inte dämpningen utan endast att gaffeln bottnar tidigare, om jag inte missförstår dem helt.

Luftfjädern är progressiv i sin natur. Den har väldigt låg fjäderkonstant längst upp i slaget och mycket styvare fjäderkonstant längst ner i slaget. Om du ändrar luftfjädern kommer du därför att notera störst skillnad långt ner i slaget.

Av denna anledning använder man ofta luftfjädern för att ställa in hur mycket av fjädringens slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. En ändring av framgaffelns oljenivå ger ingen märkbar skillnad högst upp i slaget, måttlig skillnad i mitten av slaget men stor skillnad i botten av slaget.
 
Luftfjädern är progressiv i sin natur. Den har väldigt låg fjäderkonstant längst upp i slaget och mycket styvare fjäderkonstant längst ner i slaget. Om du ändrar luftfjädern kommer du därför att notera störst skillnad långt ner i slaget.

Av denna anledning använder man ofta luftfjädern för att ställa in hur mycket av fjädringens slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. En ändring av framgaffelns oljenivå ger ingen märkbar skillnad högst upp i slaget, måttlig skillnad i mitten av slaget men stor skillnad i botten av slaget.
Så teoretiskt kanske "tire to intercooler interference" skulle eventuellt kunna elimineras med endast extra olja med den setup'en jag har nu?

Huvudorsaken är ju att det sitter en pryl till framför kylaren som inte satt där när hojen byggdes.
Men som sagt relativt sällan som den tar i.
 
Har aldrig tänkt på att luften i gaffelbenen har en funktion, iaf inte på en landsvägshoj.

Är det motocrosshojar som har nån slags avluftning upptill? Varför, bygger de upp för mycket tryck iom med körningen eller vad?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top