Fond för dödsolyckor

Är en fond en bra idé?

• Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Med anledning av den här tråden -> tråd och den här tråden -> tråd så fick jag en idé!
Någon, kanske Sporthoj.com, borde starta upp en fond, som man antingen ansöker ur, eller som automatiskt delar ut bidrag till anhöriga till dom som dör i mc-olyckor. Det skulle tex kunna vara en blomma eller om dom anhöriga vill det, skänka pengarna till välgörande ändamål.
Fonden skulle få sina pengar från frivilliga bidrag, och/eller att man köper klistermärken som man kan sätta på hojen för att visa sitt deltagande, ungefär som dom dubbla sexorna många hade på sina hojar förra året för att hedra Jocke.

Vad tror ni om den idén?

Hoztic skrev:
2101078 Tja!

Med anledning av den här tråden -> tråd och den här tråden -> tråd så fick jag en idé!
Någon, kanske Sporthoj.com, borde starta upp en fond, som man antingen ansöker ur, eller som automatiskt delar ut bidrag till anhöriga till dom som dör i mc-olyckor. Det skulle tex kunna vara en blomma eller om dom anhöriga vill det, skänka pengarna till välgörande ändamål.
Fonden skulle få sina pengar från frivilliga bidrag, och/eller att man köper klistermärken som man kan sätta på hojen för att visa sitt deltagande, ungefär som dom dubbla sexorna många hade på sina hojar förra året för att hedra Jocke.

Vad tror ni om den idén?

Kanonbra idé...

precis vad jag tänkte när jg läste om olyckan i linköping en fond är en riktigt bra ide fixa pg konto så man kan sätta in en hundring

Info only;

SMC:s skadefond

Kort information om SMCs skadefond

SMCs ”Skadefond”, eller som den formellt heter; SMC:s fond för skadade mc-förare, är en fond där den som var medlem i SMC när olyckan inträffade kan söka bidrag till sin rehabilitering.

Fonden har byggts upp sedan 1993 genom att årsmötet varje år avsätter en krona per medlem till fonden. Beslutet omprövas varje år av årsmötet. Dessutom kommer tillskott till fonden från många olika håll; enskilda personer, länsorganisationer, SMC-klubbar, överskott från olika evenemang som några exempel.

De som söker bidrag ur fonden är SMC-medlemmar som skadats i motorcykelolyckor. På senare tid har ett flertal ansökningar inkommit och ett flertal av dessa har beviljats av SMCs styrelse. Ansökningarna bereds på SMCs kansli och beslut fattas av SMCs styrelse på ordinarie styrelsemöte. Med anledning av detta kan inte fonden användas till snabba, akuta insatser utan just till rehabilitering som ju är ett långsiktigt arbete för den drabbade.

Den som har funderingar kring fonden och dess möjligheter bör läsa dess stadgar (pdf-fil). Stadgarna är inte särskilt omfattande och villkoren inte alltför krävande. Den som själv, eller som känner någon, som tycker sig uppfylla kraven i stadgarna ska inte tveka utan känna sig välkommen att skicka in en ansökan till SMCs kansli.

Den som vill skänka pengar till fonden kan göra detta genom att sätta in pengar på postgirokonto nummer: 49 49 72-3.

Absolut!

Jag sätter gladeligen in en summa, en familj, livskamrat, anhörig osv behöver allt stöd de kan få när någon som är nära dem går bort.

Om jag omkom i en hojolycka så är jag 1000% säker på att min familj skulle uppskatta en blomma på min begravning, Speciellt om den kom från ett hojgäng, SH eller dyl.

mina 2 cent

//Peter

Men det är bara till dom som överlever?

Det skulle vara bra om vi här på sporthoj kunde göra något för dom stackare som förolyckas varje år. Det behöver inte vara mycket, jag tycker att det vore en jättebra ide med nåt klistermärke eller nånting som visar att man stöder fonden.

Jag tycker det är jätte bra av SMC med deras fond, men här på SH så skulle jag vilja se en fond som lägger en blomma på begravningen för en fast summa till alla från SH som går bort... hade jag luggit i kistan så hade jag blivit glad av en blomma från SH-folket..

Klart man skulle stödja det :tummenupp Idén med ett märke för att visa att man stödjer det är oxå :tummenupp

Gick emot strömmen och röstade "nej"

Varför:

Jag tycker det känns fel att ta för givet att fler kommer att dö.. Man vill/hoppas att det tagit slut. Även om det är en fin tanke, så känns det fel att ha en "dödsfond i förväg".

Jag skulle kunna tänka mig att skänka en slant till blomma eller så, för en specifik person .. men inte till en fond som avser att ge blommor åt kommande omkomna :( det känns fel.. och inte värdigt de som kommer få blommor genom den fonden i framtiden, "låt oss samla pengar i en säck, och ge ut till näst kommande döings anhöriga", tanken slår slint.

Däremot om man skramlar till varje enskild person efteråt, varför inte.

Dessutom, vet jag att flera i min närhet som inte åker hoj - har ruskigt svårt för det här med hojsällskap .. om det nu kom en blomma, eller nåt till mina anhöriga så skulle dom antagligen ta illa upp och tycka "jävla ligister som fick min son att rejsa på gatorna.." eller "tokdårar som är ute å hetsar varandra..tack och hej med en blomma"

För dom som är insatta i motorcykellivet, eller hur man ska säga, så är det fint. Men somliga skulle inte förstå, eller försöka söka personer/organisationer att lägga skulden på.

IronMike skrev:
2101632 Gick emot strömmen och röstade "nej"

Varför:

Jag tycker det känns fel att ta för givet att fler kommer att dö.. Man vill/hoppas att det tagit slut. Även om det är en fin tanke, så känns det fel att ha en "dödsfond i förväg".

Jag skulle kunna tänka mig att skänka en slant till blomma eller så, för en specifik person .. men inte till en fond som avser att ge blommor åt kommande omkomna :( det känns fel.. och inte värdigt de som kommer få blommor genom den fonden i framtiden, "låt oss samla pengar i en säck, och ge ut till näst kommande döings anhöriga", tanken slår slint.

Däremot om man skramlar till varje enskild person efteråt, varför inte.

Dessutom, vet jag att flera i min närhet som inte åker hoj - har ruskigt svårt för det här med hojsällskap .. om det nu kom en blomma, eller nåt till mina anhöriga så skulle dom antagligen ta illa upp och tycka "jävla ligister som fick min son att rejsa på gatorna.." eller "tokdårar som är ute å hetsar varandra..tack och hej med en blomma"

För dom som är insatta i motorcykellivet, eller hur man ska säga, så är det fint. Men somliga skulle inte förstå, eller försöka söka personer/organisationer att lägga skulden på.
jag förstår dig... och tycker nog som du... men på min framtida grav skulle jag bli glad om det kom... ja ni fattar..... men visst skulle det i så fall vara bättre att starta en fond till varje enskild person.. för det kan kännas fel som du säger att göra en fond innan..

Bazooka skrev:
2101651 jag förstår dig... och tycker nog som du... men på min framtida grav skulle jag bli glad om det kom... ja ni fattar..... men visst skulle det i så fall vara bättre att starta en fond till varje enskild person.. för det kan kännas fel som du säger att göra en fond innan..
Ja exakt..

Helre en skramling för varje enskild.

Men kanske däremot en fond för de som skadats, och som kan behöva uppmuntran att komma på benen igen :tummenupp

IronMike skrev:
2101674 Ja exakt..

Ett väldigt fint exempel är den insamling vi gjorde till IcemanJocke.

Det blev väldigt uppskattat av hans anhöriga och vänner.

Tror likt dig att det är bättre att samla ihop till något fint OM det går så illa som vi alla hoppas att det inte ska behöva göra.

Sitter alltid med en klump i halsen varje gång jag läser alla dessa trådar.

Har förlorat nära och kära, men livet går vidare - även om det kanske inte känns så just nu. Att sitta och betala in i en fond för dödsfall som komma skall känns lite väl snett för mig. Jag vet dock att trådskaparen likt många andra bara menar väl.

//Anders

IronMike skrev:
2101674 Ja exakt..

Men kanske däremot en fond för de som skadats, och som kan behöva uppmuntran att komma på benen igen :tummenupp
jap men då tycker jag att man ska skänka till SMC, som är en väldigt bra organisation och som redan utvecklat detta.... det vi på SH kan bidra med är en blomma och det ska anhöriga bestämma eller vänner om man ska börja en insamling så det inte blir fel som du nämner i inlägg ovan.. uschhh gillar inte sånt här men det tillhör tyvär värkligheten..

Webspy skrev:
2101689 Ett väldigt fint exempel är den insamling vi gjorde till IcemanJocke.

Det blev väldigt uppskattat av hans anhöriga och vänner.

Tror likt dig att det är bättre att samla ihop till något fint OM det går så illa som vi alla hoppas att det inte ska behöva göra.

Sitter alltid med en klump i halsen varje gång jag läser alla dessa trådar.

Har förlorat nära och kära, men livet går vidare - även om det kanske inte känns så just nu. Att sitta och betala in i en fond för dödsfall som komma skall känns lite väl snett för mig. Jag vet dock att trådskaparen likt många andra bara menar väl.

//Anders

:gråta ..hände mycket tråkigt förra året. Man får försöka gå vidare. Jag tycker också att trådskaparen haft en god ide, och väldigt omtänksam..det är bra så känsligt från perosn till person, hur de reagerar på att någon omkommit i tragisk olycka.

Usch. Jättesvårt med sånt här. Kommer och tänka på mig morbrors bästis andreas som gick bort i olycklig mc-olycka på 80-talet, han åker till gravplatsen än idag, och mår periodvis jättedåligt.

:(

Webspy skrev:
2101689Att sitta och betala in i en fond för dödsfall som komma skall känns lite väl snett för mig.
Samtidigt så kan det ju vara så att man får sig en extra tankeställare varje gång som man betalar in en liten slant till fonden för "absent friends". Men det kan ju även vara så att de som bäst skulle behöva den tankeställaren inte betalar in några pengar.

Esquire skrev:
2101712 Men det kan ju även vara så att de som bäst skulle behöva den tankeställaren inte betalar in några pengar.
De som bäst behöver den tankeställaren borde inte sitta på hoj, så kan man ju också se det. Vem som helst kan ju råka ut, "bäst som sämst" förare.. Nybörjare som gammal räv med massor erfarenhet.

Det känns nästan som man deltar i lotteri, fast inte vill ha vinst - som i detta fallet är skada eller dödsfall..att delta i lotteriet omfattar garanterad vinst i form av eget lidande, eller en kamrats bortgång.

Vet inte om det är rätt väg att gå, låter det beslutet
tas av någon klokare. En idé är att ha en missestavla
här på SH så att vi inte glömmer. För hur illa vi än blir
berörda så ligger det i sporthojsåkarnas natur att glömma.
SH är landets största hojgäng, och att se till att det kommer
en krans på en avlidens SH-åkares grav borde vara en självklarhet.
Om jag skulle ligga där skulle jag uppskatta att dom som förstår
varför man åker tänkte på mig.
Jag var på kyrkgården i Kil i veckan, en vacker liten kyrka 1½mil
öster om örebro. Skulle lägga lite blomster på en släktings grav.
När jag gick över kyrkgården läste jag som vanligt lite sporadiskt på
några av gravarna, och på en av gravarna var det en bild på
en MC! Jag kunde inte låta bli att dra lite på munnen och tänka att
om du bara visste att jag sett årets första Brodway-maskin.
Jag tog ur en blomma ur buketten och la på graven med ett litet leende.
Hoppas du har det bra där du är för här är det snart grusfritt!

/jaocim

ocke skrev:
2101726 Vet inte om det är rätt väg att gå, låter det beslutet
tas av någon klokare. En idé är att ha en missestavla
här på SH så att vi inte glömmer. För hur illa vi än blir
berörda så ligger det i sporthojsåkarnas natur att glömma.
SH är landets största hojgäng, och att se till att det kommer
en krans på en avlidens SH-åkares grav borde vara en självklarhet.
Om jag skulle ligga där skulle jag uppskatta att dom som förstår
varför man åker tänkte på mig.
Jag var på kyrkgården i Kil i veckan, en vacker liten kyrka 1½mil
öster om örebro. Skulle lägga lite blomster på en släktings grav.
När jag gick över kyrkgården läste jag som vanligt lite sporadiskt på
några av gravarna, och på en av gravarna var det en bild på
en MC! Jag kunde inte låta bli att dra lite på munnen och tänka att
om du bara visste att jag sett årets första Brodway-maskin.
Jag tog ur en blomma ur buketten och la på graven med ett litet leende.
Hoppas du har det bra där du är för här är det snart grusfritt!

/jaocim
Minnestavla lät fint.. Kanske minnestavla, med bild/information om personen, och egen blogg eller gästbok skulle vara något..

Tråkigt, men fint. På så sätt skulle flertalet profiler leva kvar på sporthoj, även fast de själva inte kan skriva.

IronMike skrev:
2101711 ...han åker till gravplatsen än idag...

Jag tänkte på det där idag, får man ställa ut minnestavlor efter vägen hur som helst, eller måste man ha tillstånd från vv?

Varje gång jag far förbi ett ställe där någon jag känner har dött på vägen så slår man en tanke till denne.

Vore det inte fint om det stod en sten/tavla eller dyl. vid vägkanten så att vänner och familj kan fara dit och prata, minnas.

Och det kanske höjer medvetenheten hos övriga trafikanter oxå.

ocke skrev:
2101726 ...En idé är att ha en missestavla
här på SH så att vi inte glömmer. ...

Satt precis och tänkte på samma sak när jag läste detta inlägg. Var nyss inne och kollade på Lövis profil, och där ligger ju allt kvar ifrån förra året.

Man borde ju faktiskt ha en In Memoriam-sektion på forumet, med SH-nick, en lämplig bild/avatar, samt någon form av "gästbok" där alla som vill kan skriva något. Skulle nog kunna bli riktigt fint.

Vet att en del tycker att nåt liknande skulle vara makabert, som att utmana ödet, men det skulle fylla flera viktiga funktioner. Dels för dom som vill hedra den avlidne, dels som påminnelse om verkligheten. Det går ju inte att köra Sporthoj och samtidigt sticka huvudet i sanden vad det gäller riskerna?

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard