Fond för dödsolyckor

Är en fond en bra idé?

• Antal röstningar
    0
I samband med begravningar är det vanligt att det ges donationer, ofta av de som inte kan närvara, till fonder varpå fonden skickar ut ett minnesblad som ofta läses upp i samband med begravningen. Om någon dött av cancer kan man ge till cancerfonden, och på det sättet går lite hjälp till något som den avlide antingen led av eller brann för.

På det sättet känns det bra att donera en slant till något som personen gillade och som kan hjälpa andra i svårigheter, i detta fallet motorcyklar och skadade motorcyklister. Jag tycker det ger lite mer än en blomma.

Galne Dansken skrev:
2101573SMC:s skadefond
Vet du om SMC har möjlighet att skicka ut minnesblad?

Edit: En donation med minnesblad bör ske som insamling annars är risken att det ramlar in en massa blad.

Last edited:
ocke skrev:
2101726 En idé är att ha en missestavla
här på SH så att vi inte glömmer. För hur illa vi än blir
berörda så ligger det i sporthojsåkarnas natur att glömma.
/jaocim

En minnes tavla tycker jag låter kanonbra, direktlänk till den från första sidan! Sedan har man de förolyckades " Alias " på en fin minnestavla under länken samt att alla allias är "klickbara" så att man kommer in på deras profil, under minnestavlan samlas de minnestrådar som startats osv, jag vet inte men något sådant iaf...

Man kanske även där kan ha ett pg nr som man frivilligt betalar in på vid ev. olycka. För de som vill vara med...?

Orca69 skrev:
2102561 Vet du om SMC har möjlighet att skicka ut minnesblad? .

Under mina 1½ i styrelsen har vi inte dröftad denne möjlighet - men, allt är möjligt om man prioriterer..

SMCs skadefond har valt att ta hand om dom av oss som skadar sig och har behov för hjälp - som myndigheterna ofta inte kan ge!
Jag skämms inte över att jag ibland har vattan i mina ögna på styrelsesmöten når vi får ansökningar från skadna brödra - och det känns underbart att vi kan hjälpa med nått så enkelt som pengar..

Förre året var cirka 40 som avled på MC i Sverige - kostnaden på för att skicka blommar till dessa är överkomlig - men, jag är tveksam om det är rätt att göra sånt - jag vett det inte....

En fond är en jättefin ide´

Det jag däremot ser som en motvikt, men som inte behöver betyda att det inte går, är att det kan bli svårigheter med finanserna om fonden dräneras, och det kommer in nya "krav/ärenden" och då höjs rättvisekrav osv och det hela slutar i en jobbig juridisk soppa.

Inte minst administrationen av det hela. Där öppenheten inte alltid tenderar att bli så stor, och utbetalningarna är få för "fonden måste ju leva oxå" som det så vackert heter då administrationen tar sitt.

En sak som vi Västmanlänningar gjorde var att varje år köra Västmanland runt, och denna manifestation drog in fina summor, dels från en lagom högt satt "startavgift" (den var ju ett bidrag direkt) + att många företag var med och sponsade.

Pengarna gick sedan oavkortat till Alfta rehab center, där tydligen många Mc-relaterade skador tas om and och rehabiliteras.

Hoztic skrev:
2101078 Tja!

Med anledning av den här tråden -> tråd och den här tråden -> tråd så fick jag en idé!
Någon, kanske Sporthoj.com, borde starta upp en fond, som man antingen ansöker ur, eller som automatiskt delar ut bidrag till anhöriga till dom som dör i mc-olyckor. Det skulle tex kunna vara en blomma eller om dom anhöriga vill det, skänka pengarna till välgörande ändamål.
Fonden skulle få sina pengar från frivilliga bidrag, och/eller att man köper klistermärken som man kan sätta på hojen för att visa sitt deltagande, ungefär som dom dubbla sexorna många hade på sina hojar förra året för att hedra Jocke.

Jag ser detta som en kanon ide, tala om var pengarna ska rassla in :tummenupp

Tyvärr så e de ett faktum att flera kommer att gå bort i mc olyckor o då
e d en självklart att de ska hedras me något fint

Fond.

Självklart ställer jag upp på vad en månde bli , vill ju gärna bli hågkommen om det hemska skulle hända.
Har ingen nära som gått vidare på hoj men jag blir påmind varje gång jag startar upp min blåa fara..

Iaktar och tar beslut efter majoriteten

MVH Pär

Röstade JA.

MEN!! Jag har i första hand fått erfara att sådana fonder missbrukas av dom som har hand om den allt för ofta.. Den som kan bevisa för mig att det inte alls sker förskingring eller spenderas pengar på onödigheter ur fonden får min röst.

Alla känner väl till Amnesty skandalen, men det som skrämmer mest är Röda korset under 50-60 talet.

P.O.W i Korea fick besök i vissa läger av Röda korset. Dom fick en 100Grams chokladkaka att dela 2 och 2. Detta efter dom suttit där upp till 6 månader med för det mesta skador som inte tagits om hand av någon sjukvårdspersonal. (detta finns inte att läsa i varken Röda korsets journaler eller någon annan media från tiden, det är direkt från en av soldaterna på plats, nämnligen min far)

Mediciner, vatten, bandage tog dom inte med, sponsrade chokladkakor var vad soldaterna fick. Flera besök gjordes med samma skit choklad som hjälp. Så min tillit till fonder och organiserad hjälp är mycket liten.

Övertyga mig med en plan på hur denna fond går till rätt personer och rätt saker snälla.. Men som sagt, en mycket bra idé.

Jag är mer än villig att redovisa för varenda öre som detta konto genererar. Det kan jag göra för Swedie eller i tråden. Vilket ni vill. Och jag betalar avgiften för kontot själv så bidrar jag på ett sätt förutom sånt som jag sätter in utöver det.

Jag förstår det seriösa i det du vill göra, men det krävs mer att övertyga mig att allt hamnar som det ska till den det ska tyvärr.

Okej. Kanske skickar mina egna kort istället då.
Fan att folk är så förstörda. Antingen ses det som makabert eller så tror folk att man skall utnyttja pengarna. Inte så konstigt att folk är ensamma o deppiga i detta land!
Kör försiktigt alla.

Det var inte alls så jag menade. Klart vi är förstörda, hela världen går ut på att den som lyckas trycka ner eller lura flest vinner. Allt från lilla Siv på vårdhemmet som får en kaffe mindre om dagen för att dryga ut budgeten för hemmet till Bosse Ringmuskel som inte vet om att han betalar ut svarta löner..

Tyvärr ser världen ut så.. MEN!!!

Det man kan göra är att man skapar en STICKY som ENDAST nära vänner eller anhöriga kan lägga upp insamling till minne av.. som minneslunden fast med en ända funktion, samla in till eftervarande barn/sambo eller föräldrar..

Jag tror fler hade litat på det..

Röstade nej.
Visst, tanken är jättefin på alla sätt och jag förstår helt att många vill göra donationer till dom som dött.
Det är jättetråkigt att läsa om alla som omkommer i hojolyckor, speciellt när det är någon man känner igen namnet på härifrån eller någon vän. Men jag har lite svårt med hela den här biten att man ska uppskatta människor först när dom dör.
Det som fick mig att tänka till, var förra året när en kille omkom härifrån SH. Såg honom före olyckan, det var bara en enda person som brydde sig om honom, ingen annan såg honom ens. Dagen efter var han plötsligt mittpunkten på SH och alla brydde sig så himla mycket om honom. Jag vill inte råka ut för samma sak när/om jag krashar så illa.

En fond eller dyl.som däremot skulle ge hjälp och stöd åt dom som skadar sig allvarligt skulle jag däremot gärna stödja.

Visst kan det tyckas vara en bra idé, nu finns det ju redan SMC som jobbar för detta så ännu bättre vore väl om "alla" sporthojare här går med i SMC istället,där så sponsar man automatiskt. MEN det skulle vara ännu bättre om det fanns en fond att sätta in pengar till säkerhetshöjande åtgärder som ex vara med och sponsra banhyra till bandagar/kurser så man får reducerat pris vid anmälan.

Jag tycker att om man skall satsa pengar så skall man satsa i rätt ända, i alla levande personer för att försöka spara liv genom en aktiv insats och kanske få folk att engera sig i att bli en säkrare förare och få "köra" av sig på bana, och satsa på att få säkrare förare med fortbilding på bana, likt smc:s broms och kurvteknik, de är helt rätt ute och populäriteten för det ökar hela tiden. Och om man får bort 1 enda dödstal i trafiken så har det gått med 100% vinst alla kategorier!!! DEN fonden skulle jag kunna satsa på, även om jag inte själv var med på något event själv(vilket jag gärna skulle vara..)

Detta skulle jag kunna arbeta hårt för om det kunde genomföras i praktiken.:tummenupp

Last edited:
Jag är inte säker på om alla anhöriga skulle uppskatta en blomma från SH om någon hade kört ihjäl sig med motorcykel.

För en del skulle det säkert vara salt i såren.

Jag tycker det är bättre att det sköts som i dag, att dom som har varit stora profiler inom MC åkningen, dom har så pass nära vänner som också är medlemmar här, som känner familjen till den omkommne, dom kan bättre fatta ett beslut om en blomma skulle vara uppskattad eller inte...

Det är vad jag tycker.

Jag röstar nej.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard