Folksam - SMC

nej det ska inte vara IF, dom har alltid varit dyrast när jag har kollat.
Länsförsäkringar heter det ju. och jag kollar inte efter märkesförsäkring efter förra årets blåsförsök. Låg månadsavgift (inte speciellt låg egentligen) och jävligt hög självrisk på suzuki.

Fel av mig .. såg inte att du körde suzuki och nu när jag kollade så var det vist LF som stod för den Märkesförsäkringen ..

Det kostar ju de summorna.. 48k ska billigaste bolag ha för min R1:a.. runt 50 ligger alla andra.. MEN det är för avställningsbar helförsäkring / år. Så i praktiken blir det ju en mindre summa då man ställer av den på vintern.

Köper man en icke avställningsbar årsförsäkring är summan lägre, men åtminstone i mitt fall så lönar det sig att ha en avställningsbar.

Kör man dessutom halvförsäkring så kommer man ner i humanare summor.. Men priset som TS skrev förvånar mig inte.

det är rätt saftigt för din hoj. men det är väl för att du bor i stockholm
själv betalar jag 680:-/mån halv / helår (årsförsäkring) hel hel skulle kosta 1050:-/mån, men så bor jag i Helsingborg också. 150' pers..
38 år, samt andra försäkringar i Folksam.

för övrigt. skulle jag aldrig betala mer än 1500:-/mån i försäkring på en hoj, då hade det blivit banhoj för pengarna i stället

Till Ts.

vet att dom kommer höja min försäkring detta året iom att deras sammarbete med smc upphört, vilket suger.

det är rätt saftigt för din hoj. men det är väl för att du bor i stockholm
själv betalar jag 680:-/mån halv / helår (årsförsäkring) hel hel skulle kosta 1050:-/mån, men så bor jag i Helsingborg också. 150' pers..
38 år, samt andra försäkringar i Folksam.

för övrigt. skulle jag aldrig betala mer än 1500:-/mån i försäkring på en hoj, då hade det blivit banhoj för pengarna i stället

Yes, det är dyrare här tyvärr. En bekant kollade premie på sin hemort i Norrland och då blev det rejält mkt billigare. Verkar även som att premien droppar hos de flesta bolag när man passerar 35..

Japp, banhoj börjar bli ett allt mer intressant alternativ. Så får man komplettera med en motard eller liknande.

Ok, då är det bekräftat. SMC-rabatten gäller inte längre hos Folksam.

För att förtydliga priset lite så betalar jag självklart inte 44' per år till Folksam.
Jag betalar ca 120 kr per dag den är påställd och ca 20 kr per dag den är avställd.
Det kostade mig ca 12' under hela 2010 ink. alla påställningsavgifter till TS.
Då hade jag även glömt den påställd ca 10 dagar som jag inte körde på.

Tack för alla svar!

Folksam - 9100 halv/helår, kawa ZX-10R 04, 24 år gammal

Last edited:
Upptäckte först i somras att mina trygg hansa försäkringar gjorts om till icke avställningsbara, vad är det för djävla skit?! Ta 860 spänn i månaden när det är -30 och det knappt är bilar ute är ju fan kriminellt?! Hade en årsförsäkring förut och betalade mer på sommaren och knappt alls på vintern, finns det nåt liknande nu eller är alla bolag dumgiriga?

Upptäckte först i somras att mina trygg hansa försäkringar gjorts om till icke avställningsbara, vad är det för djävla skit?! Ta 860 spänn i månaden när det är -30 och det knappt är bilar ute är ju fan kriminellt?! Hade en årsförsäkring förut och betalade mer på sommaren och knappt alls på vintern, finns det nåt liknande nu eller är alla bolag dumgiriga?

Jag kolla försäkring hos folksam på samma hoj för 6 mnd sen och då var det avställningsbart, ringde idag och fixa försäkring men då var det inte avställningsbart dock endel tusen billigare totalt, räknat med att jag kör april-sept. Du måste helt enkelt ringa runt o kolla.

Ja det verkar inte bättre, sinnessjukt att man ska vara tvungen att betala för nåt man inte "använder" men girighet går ju tyvärr inte att bota.

Hade en årsförsäkring förut och betalade mer på sommaren och knappt alls på vintern, finns det nåt liknande nu eller är alla bolag dumgiriga?

Länsförsäkringar har så idag. Du betalar mer på sommarn.
Men å andra sidan förstår jag inte vad det gör för skillnad (förutom att det rent mentalt känns bättre att betala när man använder nånting) eftersom årskostnaden blir den samma.

Förr betalade jag som mest strax över 300 under sommaren för min gamla fzr 1000 och under hundra som lägst under vintern, senaste året betalade jag över 300 året runt. Det som suger är att man inte ska kunna ställa av även försäkringen när man ändå inte får köra.

Last edited:
en liten upplysning när det kommer till folksam och mc-försäkring.

talade precis med folksam efter ha sett en notering i mitt försäkringsbesked och from 1 juli iår får man rabatt på mcförsäkringen om man har fler försäkringar samlade hos dom.. ja det gamla vanliga,hem osv osv..
Hon kunde inte säga på rak arm hur mycket rabatt det kommer att bli men hon såg att jag tidigare hade smc-rabatt så nånstans där kunde det säkert rabatten bli..

åter står det att se i juli !

En annan sak att hålla koll på i år ang Folksam är att dom "råkat" ta bort ABS-rabatten när de skickat ut nya försäkringsbrev.

Fick nyligen en höjning på ca 1500 kr, ringde Folksam och frågade var det berodde på?

500 berodde på avslutat samarbete med SMC, 1000 berodde på att de uppdaterat sitt datasystem och noteringen om att man har ABS försvunnit, vilket innebär att man blir som kund var tvungen att "påminna" dem att man ska ha ABS-rabatt. Några dagar senare fick jag ett nytt brev med rätt summa.

en liten upplysning när det kommer till folksam och mc-försäkring.

talade precis med folksam efter ha sett en notering i mitt försäkringsbesked och from 1 juli iår får man rabatt på mcförsäkringen om man har fler försäkringar samlade hos dom.. ja det gamla vanliga,hem osv osv..
Hon kunde inte säga på rak arm hur mycket rabatt det kommer att bli men hon såg att jag tidigare hade smc-rabatt så nånstans där kunde det säkert rabatten bli..

åter står det att se i juli !

De kan väl inte vara lagligt att de myglar så här jävla mycke?

"råkar höja premier", ändrar avtal hit och dit, en jävla massa dumheter låter det som....

Även jag fick höra detta, strax efter jag tecknat mitt medlemskap hos skitföreningen SMC. (som gjorde att mitt körkort kostade 4,5k mer än det borde)

Jag betalar 680kr/månaden om jag räknar på påställd och avställd över ett helt år och räknar med att köra ungefär 6månader.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti