Folksam - SMC

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
R1 2012
Talade med Folksam igår gällande min försäkring som gått upp från 40' till 44' och undrade varför?
Fick svaret att SMC rabatten inte gäller längre.
Litar inte fullt ut på F-Bolagen så jag tänkte fråga här istället ;), stämmer detta verkligen?
Vet att deras SMC-försäkring slutade gälla förra året, men jag hade ändå uppfattningen av att det skulle finnas en SMC rabatt kvar på deras bas-försäkring. :confused:

Har för mig samma. Det fanns en speciell försäkring som hette SMC-försäkringen med lite lägre premie och en självrisk på 25%, och den är borta. Däremot fick jag beskedet att det fortfarande var rabatt om du var med i SMC...

Liten ödmjuk fråga; du fick en höjning från 40 till 44. 44 vadå?! Inte tusenlappar hoppas jag! Då ska du nog byta bolag ändå...:rolleyes:

ingen e väl dum nog att pröjsa 40.000/år för en 750..eller ???

Har för mig samma. Det fanns en speciell försäkring som hette SMC-försäkringen med lite lägre premie och en självrisk på 25%, och den är borta. Däremot fick jag beskedet att det fortfarande var rabatt om du var med i SMC...

Liten ödmjuk fråga; du fick en höjning från 40 till 44. 44 vadå?! Inte tusenlappar hoppas jag! Då ska du nog byta bolag ändå...:rolleyes:

Hehe, jo då, 44 lök per år kostar den, men jag ställer av den när jag inte kör.
Så en höjning med 4 tusen gör ca 10 kr per dag när den är påställd vilket i sig inte är särskilt mycket, men jag blir lite trött på att de höjer den titt som tätt. Började på 33'.

ehh betalar du 40000kr i försäkring??
vad har du gjort för att förtjäna detta, humpat folksams chefs lilla dotter eller vad??

Tyvärr är det nog korrekt, mina Herrar, att Folksams 10 % i SMC-rabatt på deras ordinarie produkter endast gällde 2010 ut, därefter finns bara den generella "ABS-rabatten" på 15% att hoppas på för er som åker Blade RRA eller superBumse:(

Jag hoppas innerligt att SMC kan förhandla fram ett vettigt alternativ inom några år, för oss som åker hojar som den nuvarande samarbetspartnern (Bilsport & MC) inte är ett dugg intresserade av:)

Dum och dum?? Den kostade mig ca 12000 under 2010 och då har jag en human självrisk om det skulle hända något.

Men du, du måste kolla runt lite o se om du inte kan komma ner i pris tycker jag.
Nu är minde hoj mkt äldre än din men 44 lök e mkt pengar.
Folksam fixade en 6 månadersförsäkring åt mig också om du nu tycker det är intressant.

Litar du mer på ett forum än på bolaget direkt???:confused:

Bra fråga, men jag skulle svara - ABSOLUT!

Jag hade nästan som sport att ringa flera gånger till samma bolag under några år, eftersom varje ny enskild handläggare svarade helt olika. Exempelvis köpte jag en ZX10R 2006 och fick till att börja med en årspremie på 100 000 :- hos Folksam!
Iof visste jag att det var fel, men innan jag var klar hade jag pratat med 3 oilka personer under ett par dagar, med diskussioner om SMC, olika kurser, ålder, garage, lås o larm etc. Till sist var försäkringen nere på 860:- per månad för helförsäkring med en riktig låg självrisk - i Stockholm!
Det visade sig vara fel, försäkringen skulle vara mycket dyrare, men jag fick dem att hålla sitt löfte eftersom jag hade turen att fått en offert med det låga priset.

Lita aldrig på det du får höra först...

Men du, du måste kolla runt lite o se om du inte kan komma ner i pris tycker jag.
Nu är minde hoj mkt äldre än din men 44 lök e mkt pengar.
Folksam fixade en 6 månadersförsäkring åt mig också om du nu tycker det är intressant.

Tack Goxx. Men är det något jag har gjort så är det "kollat runt".
Folksam är billigast om jag inte väljer LF märkesförsäkring för 10' med en självrisk på 25'.

Bra fråga, men jag skulle svara - ABSOLUT!

Jag hade nästan som sport att ringa flera gånger till samma bolag under några år, eftersom varje ny enskild handläggare svarade helt olika. Exempelvis köpte jag en ZX10R 2006 och fick till att börja med en årspremie på 100 000 :- hos Folksam!
Iof visste jag att det var fel, men innan jag var klar hade jag pratat med 3 oilka personer under ett par dagar, med diskussioner om SMC, olika kurser, ålder, garage, lås o larm etc. Till sist var försäkringen nere på 860:- per månad för helförsäkring med en riktig låg självrisk - i Stockholm!
Det visade sig vara fel, försäkringen skulle vara mycket dyrare, men jag fick dem att hålla sitt löfte eftersom jag hade turen att fått en offert med det låga priset.

Lita aldrig på det du får höra först...

Tack Peter Pan. Jag orkade inte svara på den frågan men har ganska liknande erfarenhet när det kommer till dessa bolag.

Last edited:
I rest my case, 25papp i självrisk e inte så kul.
Ja ja ha en kul hojsommar och se till att INTE behöva utnyttja försäkringen men kör så mycket du kan så du får valuta för de där 44k som du betalar :)

I rest my case, 25papp i självrisk e inte så kul.
Ja ja ha en kul hojsommar och se till att INTE behöva utnyttja försäkringen men kör så mycket du kan så du får valuta för de där 44k som du betalar :)
Han betalar ju inte 44k kr per år, förra året kostade det 12k kr. Det är väl billigt?

Folksam ja...alltså höjer de alla försäkringar nu eller?
De slår ju på stora trumman om deras 15% rabatt på hojar med ABS, men tycker alla deras försäkringar gått upp överlag?

Ringde till dem för några veckor sedan och bad om en offert, skulle kosta ca. 11k/år helförsäkring, lät ju helt ok. Ringde dit nu i veckan och då skulle de ha över 21k, alltså en ökning med 100%. Frågade varför det kan ändras så mycket på några veckor, och killen snackar om statistik. Yearight! På en GSX 750, alltså inte gixxern...många körskole elever som krashat under lektion? :huvet

Han betalar ju inte 44k kr per år, förra året kostade det 12k kr. Det är väl billigt?

Jag kollar på helårskostnaden bara, vet inte så mkt om nyare hojars kostnad men jag tycker 12papp e lite mkt också.

Förut när jag pratade med f-bolag innan jag köpte hoj så sa dom att dom nyare ofta är billigare att försäkra. Men det verkar inte riktigt så.

Tack Goxx. Men är det något jag har gjort så är det "kollat runt".
Folksam är billigast om jag inte väljer LF märkesförsäkring för 10' med en självrisk på 25'.

Ska det inte vara IF , vad jag vet så har LF inga märkes försäkringar..

fick själv beskedet i fredags att min försäkring på Folksam blev dyrare. ingen SMC rabatt.

så jag tacka för mig och byter bolag . lutar mot LF denna säsong !
sen blir det ägarbyte!

Ska det inte vara IF , vad jag vet så har LF inga märkes försäkringar..

fick själv beskedet i fredags att min försäkring på Folksam blev dyrare. ingen SMC rabatt.

så jag tacka för mig och byter bolag . lutar mot LF denna säsong !
sen blir det ägarbyte!

nej det ska inte vara IF, dom har alltid varit dyrast när jag har kollat.
Länsförsäkringar heter det ju. och jag kollar inte efter märkesförsäkring efter förra årets blåsförsök. Låg månadsavgift (inte speciellt låg egentligen) och jävligt hög självrisk på suzuki.

Hur bär ni er åt när ni förhandlar fram en premie? När jag ringer får jag ett finit pris baserat på standarduppgifterna. Sen är det stopp. Då har jag ändå en hel del försäkringar i Folksam.

ehh betalar du 40000kr i försäkring??
vad har du gjort för att förtjäna detta, humpat folksams chefs lilla dotter eller vad??

Det kostar ju de summorna.. 48k ska billigaste bolag ha för min R1:a.. runt 50 ligger alla andra.. MEN det är för avställningsbar helförsäkring / år. Så i praktiken blir det ju en mindre summa då man ställer av den på vintern.

Köper man en icke avställningsbar årsförsäkring är summan lägre, men åtminstone i mitt fall så lönar det sig att ha en avställningsbar.

Kör man dessutom halvförsäkring så kommer man ner i humanare summor.. Men priset som TS skrev förvånar mig inte.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back