Folksam, Oärliga?

Har ringt alla stora bolag och folksam är av någon anledning billigast- för mig. Är 22 bast, har en cbr 600. Första gången jag ringde ville de ha 930 halv/hel och 990 halv/avställningsbar.. Ringde nu i lördags för att beställa och fick då 1250 halv/avställningsbar och 950 halv/hel. Eftersom jag skall sälja hojjen om några månader tar jag självklart halv/hel men frågar om SMC och får då ner försäkringen till 830 i månaden. Jävligt snurrigt men blev ju ganska bra till slut, har trots allt inget kort än heller... Bra villkor och självrisker vid stöld mm också.. Förstår inte hatet mot Folksam som vissa verkar ha..,

Självklart! Problemet är att det är upp till dig att bevisa att nån gett dig det priset. Å då behöver du egentligen en inspelning. Har för mig att det finns nåt företag man kan ringa för att få fram inspelningar på sina samtal. Tror en kille gjorde det i ett bedrägerifall jag var målsägande i för ett tag sen...

Men hallå, så du menar att det finns "ett företag" som spelar in ALLA telefonsamtal i hela Sverige, och man kan ringa dit och få fram gamla samtal???

Hur paranoid är du egentligen?

Det faller lixom på sin egen rimlighet.

folksam suger häst pung min hoj blev stulen 1 vecka gammal dom löste inte ens in lånet eller gav mig en ny utan jag fick ta ett nytt lån på 20 brakare o lösa restskulden gav upp efter 2 veckors bråkande med dom så folksam kan ........

folksam suger häst pung min hoj blev stulen 1 vecka gammal dom löste inte ens in lånet eller gav mig en ny utan jag fick ta ett nytt lån på 20 brakare o lösa restskulden gav upp efter 2 veckors bråkande med dom så folksam kan ........

fattade jag rätt, du fick ingen ersättning och gav upp efter 2 veckor???

Varför gav du upp??? När hände detta?
Halva försäkringsbolagens affärsidé är att inte betala ut pengar. Om du hade försäkrat hojjen så gäller försäkringen eller det var nåt annat som felade?

Kan va ute å segla men när man tecknar något via telefon måste väl samtalet spelas in av juridiska aspekter för försäkringsbolaget...gäller väl all telefonförsäljning!?...dock vet jag att telebolag som erbjuder teckningar av abonnemang har nåt annant sätt...

Vad är SMC rabbat för något?

rabbat?

SMC Rabatt däremot är den du ibland kan få av försäkringsbolaget om du är medlem i SMC (Sveriges Motorcyklister)...Dom håller blandannat i avrostningskurser och bromskurser som genom deltagande kan gynna vissa premier hos vissa försäkringsbolag!

Last edited:
Gick omkull förra veckan...
Har inte haft några problem hitills, folksam har varit jättehjälpsamma och ärliga. Dom skicka bärgning som i sin tur lämna hojen på verkstad.

Har fått hem bekräftelse på vad självrisken blir. Inga otydligheter om jag behövde betala helförsäkring medans den är på reparation, nej det räckte tydligen med avställningsförsäkringen.

Två veckor? När var detta? Över påsken? :va

Men hallå, så du menar att det finns "ett företag" som spelar in ALLA telefonsamtal i hela Sverige, och man kan ringa dit och få fram gamla samtal???

Hur paranoid är du egentligen?

Det faller lixom på sin egen rimlighet.

Sa inte att jag trodde det. Bara att ja vet att nån nämnde det. Gick tillbaka till den tråden och såg att det var FRA han syftade på.. :tummenupp

Jag tror jag vet lösningen nu!!!

Han måste ha snurrat till det då vi diskuterade om jag ville binda
den i 1 år eller om jag ville ha det månadsvis.

Alla försäkringar löper (både bil och mc) gäller ett år i taget, sen kan du betala på olika sätt, men du har fortfarande bara en sk. huvudförfallodag. alltså en dag per år du kan byta bolag på. Så det SKA inte spela nån roll... Iofs så kan priset skilja om de lägger på en avgift för att du delar upp betalningen...

Har ringt dem säkert 10 gånger sen i höstas för att kolla premier. Har aldrig skiljt en krona de gånger jag kollat samma reg nummer flera gånger.

Pröjsar 8000 halv/hel för min 10'a. Finns inget annat bolag som kommer i närheten av det. Är 26 år.

Jag jag sitter på ett konkurrerande bolag till F-sam kan jag säga att:

1. Det beror på dålig systemstruktur i kombination med lite trött personal.

2. Det beror inte på att de räknar oiginaleffekt ena gången och VVs effekt andra gången. Det tas direkt ur system, skulle man sitta och ta fram alla såna uppgifter manuellt skulle det ta 35 minuter att få fram ett pris på ett fordon. Det är ungefär vad det i struliga fall kan ta om vi pratar stooora lantbruksfastigheter med 10-tals byggnader, skog och hela maskinparker som ska omfattas av lösöret.

3. F-sam är mkt riktigt dååååligt :D!

Länsförsäkringar skulle ha drygt 8000 i halv/hel för en båge jag har medans folksam nöjde sig med 1512kr för samma.

Jag fick en internetoffert på en helförsäkring till min CBR 600 -93 hos Länsförsäkringar på 2600 kr ca. Det var halva priset nästan jämfört med Trygg Hansa. Jag tecknade försäkringen och sade upp min försäkring hos TH. Efter ett par dagar kom bekräftelsen från LF per post. När sedan själva försäkringsbrevet kom så var premien nästan fyra ggr så mycket.

Vid kontakt med LF sade dom bara "-Offerten baserades på effekten i bilregistret (37 kw). Vi tar inte hänsyn till strypningar". Så det vara bara sug o svälj trevlig helg. Nu är jag tillbaka hos TH igen :gnissla

Folksam gör inget annat än o krånglar för mig, dock var de dom enda som hade någelunda vettig helförsäkring 25k+ helår. Lät bra de börja med att jag fick hem sånt där roligt brev från vad heter dom nu dom där bovarna om mna inte har en försäkring o ställer på hojjen trafik nått iaf så var den på 3000kr för typ 1½v påställd båge. Då hade folksam missat att den var påställd.

Sen har jag haft den avställd över vintern och då fick jag betala 880kr per månad lite högt tyckte jag men dom sa att de var rätt.

Sen i Jan i år kommer en till lapp där de står 100kr per månad istället. Ja ringde upp och kollade hur de kunde sjunkit så mycket, killen sa "ny premie".

Sen när ja ställde på hojjen halv/halv denna gång så betalar jag mindre pengar än vad jag gjorde när den var avställd förra året dvs runt 800kr per månad. Det är ju riktigt sjukt och Egendomsskyddet är de samma.

Bara strul och så svarar dom inte på mailen heller var 2v sen ja maila dom (lättare o maila än o ta alla siffror på tele) men ska ringa dom i morgon om dom inte svarat då.

Känns lite som om dom krånglar me flit för så mycket fel kan dom inte göra hela tiden.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla