Folksam får börja mäta hur fort folk kör

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Folk blir upprörda för att de som konstant utsätter sig för större risker inte längre ska kunna åka snålskjuts på dem som aldrig gör det?

Kliver man tillbaks ett steg och kollar på vad det egentligen är vi pratar om här så ser man vart problemen egentligen finns. För när vi pratar om höjda premier så låter det ungefär som att försäkringsbolagen tillhör staten och att vi har röstat fram dem.

"Ni höjer min premie!", en premie som du betalar till ett privat bolag, som ska vara konkurrensutsatt. Men det är ju just det, konkurrens saknas. Eftersom alla är tvingade av lagen att skaffa sig minst en trafikförsäkring.

Ta bort den lagen och säg; om du kraschar och inte har en försäkring så får DU betala.

"Jo fast då kommer folk krascha och sen smita." - Då har Svenska staten uppenbarligen ett problem med att upprätthålla lagen. Om någon är skyldig mig pengar och är dömd, då ska staten se till att jag får mina pengar.

Alltså ligger problemet med staten, och inte med oss.

:tummenupp
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag skall ringa Folksam imorgon, inte en chans att jag skall ha kvar bilen hos dom..

Vart skall detta sluta?

Om 10 år har polisen ansökt och beviljats en liknande apparat, då flyttar jag till Ryssland för där kan man tjöra hur fan som helst, enligt youtube iaf :hihi
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Bra för dom som kör lagligt och följer trafikreglerna

Dåligt för dom som bOoombaR sAtAn

Eftersom aftonblaskan har källkritik som en 5 åring och egentligen bara handlar om att tjäna pengar och bilda opinion så är det bättre med folksam egna hemsida. http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/grontljus/1.78578

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till förslaget eftersom man lite naivt kan tro att det kommer bli billigare om man kör enligt lagen. Förmodligen kommer jag få betala samma som jag gör fast med kravet att ha en gps som loggar mig.

Det finns lite frågor och svar på folksam´s hemsida som kan vara intressanta att läsa.

Får alla vara med?
Nej, detta är ett unikt erbjudande till en avgränsad grupp av MHF och MHF Supports medlemmar som har sin bilförsäkring (hel-
eller halvförsäkring) hos SalusAnsvar.
Det är fortfarande ett projekt alltså

Vad är egentligen syftet med projektet?
Att se om en ekonomisk belöning kan motivera till att sänka hastigheten.

Jaha så ett vinstdrivande företag är ute efter att jag som kund ska spara pengar.
Eftersom jag fick ett fantastiskt pris på 91 000 från Folksam på min gixxer k2 (Hel/hel), utan att ha varit ibland i en krock, så verkar ju det här helt fenomenalt för mig, eller? :p Jag tror att syftet är att kunna motivera en väldigt hög premie för dom som kör snabbare.

Kommer de som kör för fort att få högre premie?
Nej, däremot riskerar man att inte få någon återbäring om man kör över gällande hastighet.
Priset kommer inte inledningsvis höjas för de som kör snabbt, när sedan folket har accepterat hela grejen så kommer den stora vinsten för företagen. Med en folklig förankring går det att driva igenom andra regler och sätta åt de som kör för fort ordentligt.
Det passar extra bra i Sverige eftersom där ska ingen tro att dom är något, kör en porsche i 160km/h så tycker hen:tungan i polon att hen i porschen förtjänar böter.


Vad händer om man lånar ut bilen?
Grönt ljus är kopplat till den försäkrade bilen, inte till försäkringstagaren. Så länge mätutrustningen sitter i bilen kommer den att rapportera all körd sträcka i Sverige, oavsett vem som kör. Däremot kan du gå in på ”Mina sidor” och se hur den som lånat bilen har kört under den senaste veckan.
Då spelar det alltså inte längre så stor roll om vem fordonet står på? Utan det registerade körsättet avgör vad det kostar.

Vad tjänar samhället på om modellen blir verklighet?
Färre dödsfall och olyckor i trafiken. Och en bättre miljö – det finns bara vinnare.
Ni (Folksam) tjänar mer pengar.

Ytterligare funderingar:

Hur skall försäkringsbolaget förhindra montering av störsändare?
Hur löser de bankörning med gathojar?
I vilken avgift kommer jag som konsument få betala för utrustningen?
Kan man få ett stöldskydd genom gps:en?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
:tummenupp Ja, och så monterar vi en kamera i ditt hem för att kontrollera så att du inte spöar din hustru, förgriper dig på dina barn eller gör nåt annat olagligt.

Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.

Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.

Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.

Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.

Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.

Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.

Men så har jag inget att dölja heller.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.

Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.

Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.

Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.

Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.

Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.

Men så har jag inget att dölja heller.

Blir det plötsligt olagligt att runka kuken med din vänstra hand* kanske du ångrar att kameran kom upp?


* citat från Eddie Meduza
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Och det tror du att den alltid kommer att göra? I så fall är du ganska naiv, kan berätta att en kvinna jag umgåtts med verkar ha kollat upp andra kvinnor jag träffat via sitt arbete på sjukhuset. Bar som ett exempel på hur folk beteer sig.

Ett annat exempel är hur mycket poliser som utan rätt eller ursäkt varit i snokat i polisens databas om Palmemordet.

Finns hur många exempel som helst där folk tar sig friheter utöver vad dom har. Dom kan ju inte ens låta bli att snoka i sina partners mobiltelefoner och du tror att all info om dig kommer att behandlas konfidentiellt?

Jag behöver knappast heller en kamera för att klara juridiken när en stolle kört ut framför mig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så länge människor behandlar datan som insamlas kommer den att missbrukas.
För hur övervakas övervakaren...

Inget att dölja är fine fine, jag kan acceptera det i allmänna utrymmen och transporter för allas och envars säkerhet. Men en övervakning av enskild är inget skydd för den enskilde utan tvärtom en risk. (enligt ovan beskrivet)

Fast å andra sidan bär varenda jävel minst en mobiltelefon som allt som oftast levererar en hygglig position på innehavarens placering..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Synnerligen olustigt eller rent ut sagt skrämmande förslag! Det här är ännu ett steg i en oerhört skrämmande riktning!
För er som tror att ni ska få en billigare försäkring för att ni kör snällt;
Om man vill åt folk som kör illa och ofta orsakar olyckor så är det väl bara att höja premien massivt för dem som nyttjar sin försäkring upprepade gånger. Jag kör fort och mycket (många mil om året) och har aldrig behövt använda vare sig min bil eller MC-försäkring (utom en lackskada som min bil fick pga någon som inte kunde parkera). Varför ska jag få en hög försäkring för att jag kommer att vägra att monitoreras?
Argumentet håller inte.

Folksams kombaja-argument om finare miljö och färre olyckor är bara där för att mörka deras verkliga orsak, dvs kunna klämma ur mer pengar ur massan och dessutom lyckas med konststycket att göra folk nöjdare eftersom dumskallarna som går på detta tror att de som inte går på detta "får vad de förtjänar". Helt sjukt!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?

90% av det här landet befolkas av blåögda sossar, dem kommer gå med på det..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.

Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.

Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.

Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.

Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.

Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.

Men så har jag inget att dölja heller.

Ursäkta en fräck fråga men hur gör man, för att gå så fint i ledet?
Och tro så gott om alla över dig?

Lämnade det ett stort ärr i pannan?

Lite roligt dock att just folksam har varigt billigast på mina hojar.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Fortsätter det i den här farten så kommer jag köra utan försäkring.

Ska man behöva råna en bank 1 gång i månaden för att överleva.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Stat och företag i sann maskopi. Först lagkrav på försäkring och sedan kommer försäkringsbolagen ta 93.000 i månaden för en moped. OM du inte sätter på gps:en för då får du en premie på 4.500.

När den sitter där på alla fordon kommer någon inom transportstyrelsen komma ihåg "nollvisionen" och vips så har vi ett automatisk övervaknings system som fungerar. Hur lång tid tar det därefter innan vi då får "ägaransvar" på moppen och sedan är det rökt.
Försäkringsbolagen jublar då de inför ett absolutkrav på hastigheten och slipper därmed betala ut något.

Inget roligt alls hur man än ser på det:(
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Man börjar förstå att George Orwell hade en poäng. Tidigare tyckte man mest att folk som jämför 1984 och dagens samhälle var flummiga konspirationsteoretiker, men nu är det inte långt kvar, faktiskt.

Man testar till exempel ett system för ansiktsigenkänning på gym för att man ska slippa använda gymkort och kunna identifiera sig genom att visa ansiktet för en kamera. Häftigt visst, och informationen lagras inte, som det sägs. Problemet med alla dessa system är ju att det faktiskt ÄR integritetskränkande, oavsett om det är för att "förenkla och effektivisera".

Exakt samma sak gäller för den här typen av försäkring. "Frivilligt" my ass, det blir en form utav utpressning där man tvingas betala extra för att inte få sin integritet kränkt, om detta börjar användas av alla bolag.

Dags att börja bli som amerikaner och faktiskt ifrågasätta varför företag och staten kränker våran integritet, för jag tror inte någon vill ha det såhär, det är bara folk som är slöa och inte har en åsikt.

:tummenupp


Fy faan, Sverige är ett läskigt jävla land! Svenskens gänser testas ständigt, och svensken lägger sig platt HELA tiden! Svensken är en jävla syltrygg!:död
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
128815660732568658.jpg

FolkSKAM är visserligen "privat", men ovan gäller likförbannat. :huvet

Naiviteten i det här landet är mer än skrämmande. :dummer
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Fy faan, Sverige är ett läskigt jävla land! Svenskens gänser testas ständigt, och svensken lägger sig platt HELA tiden! Svensken är en jävla syltrygg!:död

svenskar diskuterar "problem" runt fikaborden, ett par insändare i lokalblaskan eller anonymt på internet sen är det bra med det liksom, svenskar är ett lugnt folkslag i grund och botten och håller sig helst borta från "trubbel" och passar sig väldigt noga från att bli inblandade vilket iofs är ganska bra men någonstans måste ju måttet vara rågat för hur mkt skit t o m svenska folket kan ta emot.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?
Du vill försäkra din R1 hos Folksam. (snart alla bolag då alla vill köra samma stuk)
Folksam erbjuder dig 2 premier.
Med aparatur för att mäta din hastighet/körstil = 6000:-
Utan aparatur för att mäta din hastighet/körstil = 45 000:-

Det är ditt val.... Vad väljer du?



Äh: Var det en till sida med inlägg på den här diskussionen :tungan
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Lysande! Då kan Folksam presentera på sin hemsida vem som verkligen är snabbast på Bogesundsvägen. :rock

Det kommer bli lika mycket status som att ha hög försäkringspremie som iPhone6.
"Vad betalar du i premie?"
"74 loppor"
"Fan vad snabb du är, den snabbaste jag känner"

Bara att ta med förskringspapperna till krogen, kommer bergsäkert få ligga snabbast också. :banana

Det är självklart något positivt. Tidigare så har hög premie varit förknippat med att man är ett klantarsle, men genom sådant här så får vi mer valuta för försäkringspengarna då det visar på snabbhet på vägarna.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top