Folksam får börja mäta hur fort folk kör

Tillåter vi att ett privat företag får ta in denna typ av info så är det inte långt från att myndigheterna får göra detsamma.
Automatisk bot direkt ner i luren. Då kan man enkelt se vad det kostade efter turen. "Jaha, fem fortkörningar denna gång"..:3freak:mad::död
 
Man börjar förstå att George Orwell hade en poäng. Tidigare tyckte man mest att folk som jämför 1984 och dagens samhälle var flummiga konspirationsteoretiker, men nu är det inte långt kvar, faktiskt.

Man testar till exempel ett system för ansiktsigenkänning på gym för att man ska slippa använda gymkort och kunna identifiera sig genom att visa ansiktet för en kamera. Häftigt visst, och informationen lagras inte, som det sägs. Problemet med alla dessa system är ju att det faktiskt ÄR integritetskränkande, oavsett om det är för att "förenkla och effektivisera".

Exakt samma sak gäller för den här typen av försäkring. "Frivilligt" my ass, det blir en form utav utpressning där man tvingas betala extra för att inte få sin integritet kränkt, om detta börjar användas av alla bolag.

Dags att börja bli som amerikaner och faktiskt ifrågasätta varför företag och staten kränker våran integritet, för jag tror inte någon vill ha det såhär, det är bara folk som är slöa och inte har en åsikt.

:tummenupp

1984 hade vi George Orwell. 2012 har vi Mark Zuckerberg. FB är antagligen det största steget som mänskligheten har tagit mot det Orwellska sammhället någonsin. Fejjan har gjort att hela samhället har accepterat övervakning och datasamkörning på en helt annan nivå än tidigare. Det är betydligt större chans att få en sån här grej förbi lagstiftarna numera än var det var för t.ex. 10 år sedan.
 
Last edited:
Det kommer nog snabbare är nån tror..
Det är väl i UK man provar med att mäta "infartsklockslag" resp utfartsd:o på lååånga sträckor, sen kalkyleras snittfarten..
Om det per automatik sänds ett inbetalningskort på botbeloppet är mig dock okänt.
Haffa ska köpa (eller har?) redan utrustningen för regskyltigenkänning (sån de har i UK och som man kan se på TV, dagligen, hur den fungerar) så "integriteten" har vi redan sagt goodbye till...
Om dom har börjat i Uk vet jag inte, men vissa betalvägar i Frankrike har det sedan länge, du kör in i första stationen, får din biljett, åker till nästa station för att betala, det snabbaste du kan köra mellan två stationer är 35 minuter, du loggar in på 33, ergo har du kört för fort, automatisk utskrift av förelägg.
Snittmätning är också i bruk på vissa sträckor i Norge, dock med kamera så där är det fortfarande en liten chans att det inte är aktivt just när du kör igenom.
Kan ge lite konstiga effekter ibland, folk som missar första kameran. kan få lite panik i mitten för att få ner snittet.
(svärsonen undrade lite varför jag körde så "långsamt" även efter den först kameran, han viste inte att det kom en till)
 
Ja, och efter två år när 3/4-delar av alla Svennebanan monterat sådana i sina bilar för att få billigare premier så förskjutspriserna så att Svennebanans premier återgår mot dagens premier och de som vägrar montera in den får dubbel prenie mot idag.

Tack för det Folksam

Då har jag en lösning. Montera en sådan du också och följ hastighetsbegränsningarna..
 
Man testar till exempel ett system för ansiktsigenkänning på gym för att man ska slippa använda gymkort och kunna identifiera sig genom att visa ansiktet för en kamera.

De la tur att det är ansiktet, tänk om det vore biceps, då skulle man ju inte komma in på gymet efter semestern :eek:
 
De kör redan med detta system i Storbritannien, där är tanken att försäkringspremien blir aktiv, det vill säga om du åker under specifika tider när risken är teoretiskt högre för att råka ut för en olycka blir försäkringspremien högre. Samma sak blir den högre om man bryter mot trafikregler etc. Jag gillar inte denna tanke! :mad:
 
Oj oj oj! den dumma svenne-bananen vet inte vad de gör med framtiden utan tänker mer på sin plånbok.
Varför ska detta ens vara acceptabelt? FB tjänar redan massa pengar, med hjälp av detta vill de bara effektivisera inkomsterna för sig själva ännu mer.
 
Man börjar förstå att George Orwell hade en poäng. Tidigare tyckte man mest att folk som jämför 1984 och dagens samhälle var flummiga konspirationsteoretiker, men nu är det inte långt kvar, faktiskt.

Man testar till exempel ett system för ansiktsigenkänning på gym för att man ska slippa använda gymkort och kunna identifiera sig genom att visa ansiktet för en kamera. Häftigt visst, och informationen lagras inte, som det sägs. Problemet med alla dessa system är ju att det faktiskt ÄR integritetskränkande, oavsett om det är för att "förenkla och effektivisera".

Exakt samma sak gäller för den här typen av försäkring. "Frivilligt" my ass, det blir en form utav utpressning där man tvingas betala extra för att inte få sin integritet kränkt, om detta börjar användas av alla bolag.

Dags att börja bli som amerikaner och faktiskt ifrågasätta varför företag och staten kränker våran integritet, för jag tror inte någon vill ha det såhär, det är bara folk som är slöa och inte har en åsikt.

:tummenupp

Du har definitivt en poäng men hur menar du med att ifrågasätta som amerikaner? http://www.huffingtonpost.com/2012/10/08/texas-school-district-rep_n_1949415.html
 
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?
 
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?

Den som är snål och tror att han/hon alltid kör enligt gällande trafikregler.
 
Sen kan man ju fundera på hur det blir med ersättningar på vagnskadedelen?
Om det finns bevis på att man överskridit gällande hastighet vid en olycka!
Ersättningen kan ju minskas eller utebli helt redan idag om det anses att man vart vårdslös.
Problemet idag för försäkringsbolagen är ju att det är svårt för dom att bevisa att man kört för fort och det kan ha haft en inverkan i olycksförloppet.
 
Vore bättre dom börjar med den amerikanska varianter med kameror i bilen som filmar föraren samt vägen. Vid olycka sparas den sista minuten och man får en film på förloppet. Händer inget skrivs filmen över med automatik
 
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?

Folksam är ju först!
När,om, alla bolag börjar med det och du får en så skyhög premie att man inte har råd att försäkra fordonet om man inte godkänner en gps i fordonet!!
 
Om dom har börjat i Uk vet jag inte, men vissa betalvägar i Frankrike har det sedan länge, du kör in i första stationen, får din biljett, åker till nästa station för att betala, det snabbaste du kan köra mellan två stationer är 35 minuter, du loggar in på 33, ergo har du kört för fort, automatisk utskrift av förelägg.
Snittmätning är också i bruk på vissa sträckor i Norge, dock med kamera så där är det fortfarande en liten chans att det inte är aktivt just när du kör igenom.
Kan ge lite konstiga effekter ibland, folk som missar första kameran. kan få lite panik i mitten för att få ner snittet.
(svärsonen undrade lite varför jag körde så "långsamt" även efter den först kameran, han viste inte att det kom en till)
Jo, har för mig att systemet med snittmätning fanns i UK när jag var där 2006. De hade även något system med målade linjer på vägen och kameror så hastigheten kan mätas manuellt på så vis också. Och de filmade fordonet bakifrån.


Haffa ska köpa (eller har?) redan utrustningen för regskyltigenkänning (sån de har i UK och som man kan se på TV, dagligen, hur den fungerar) så "integriteten" har vi redan sagt goodbye till...
ANPR (Automatic Number Plate Recognition). http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/juli-sept/ANPR-kameror-underlattar-Polisens-arbete/
Det har ju iaf den positiva effekten att poliserna lättare ser om ett fordon är stulet eller om det har körförbud etc. Så de lokala knarkarna somkör obesiktat och oförsäkrat kommer nog få det lite jobbigare. Konstigt att de inte införde ANPR-systemet direkt när kontrollmärket avskaffades.


Varför ska detta ens vara acceptabelt? FB tjänar redan massa pengar, med hjälp av detta vill de bara effektivisera inkomsterna för sig själva ännu mer.
I längden kommer det väl inte heller att leda till att de som håller sig lagliga får det så mycket billigare. Utan att de som kör fort kommer få betala mer och försäkringsbolagens vinster ökar.
 
Orwell och Orwell....om vi leker med tanken att Aftonbladets artikel återspeglar något som Folksam på allvar tänker sjösätta OCH man vet med sig att man gasar satan ute i trafiken tja glöm Folksam.
 
Du har definitivt en poäng men hur menar du med att ifrågasätta som amerikaner? http://www.huffingtonpost.com/2012/10/08/texas-school-district-rep_n_1949415.html

Amerikanerna har en lång historia av att ifrågasätta sitt government och företag. Dock så är det en nation som inte alltid lever som den lär, men ifrågasättandet finns kvar.

Sen så ska man inte glömma bort att man har en helt annan syn på skolverksamheten i grundskolan i USA. Detta på grund av stora problem med mobbning, skolskjutningar etc.

Samtidigt så har man som privatperson en långt mycket bättre skydd gentemot företag i USA än i Sverige. Ett belysande exempel är när Ford tillverkade en bil med bränsletanken placerad på ett totalt regelvidrigt/ icke certifierat sätt, varvid någon naturligtvis krockar och får brännskador för livet. Vederbörande fick X antal miljoner dollar i ersättning från Ford.

Vad hade exempelvis Volvo fått betala? ~ 100 000 SEK? Max.
 
Folksam är ju först!
När,om, alla bolag börjar med det och du får en så skyhög premie att man inte har råd att försäkra fordonet om man inte godkänner en gps i fordonet!!

frågan är då vart gränsen skall gå, är det ok att "drömma" sig bort innan man inser att man kör i 95 km/h på en 80-väg eller pratar vi lite grövre hastighetsöverträdelser som t ex 150 km/h på 80-väg? när var hur ska dom kolla min körhistorik? en gång om året, en gång i halvåret, en gång i månaden? frågetecknena är många men än så länge skall skall försäkringstagaren ge sitt medgivande.

själv kör jag väldigt sansat och lugnt, håller mig alltid inom angiven hastighetsbegränsning så mig kommer detta inte att drabba:hihi
 
Last edited:
har ni löst hela artikeln? villkoret från Datainspektionen för att Folksam skall få registrera sina försäkringstagare är att försäkringstagaren GÅR med på att det! men egentligen, vilken idiot skulle frivilligt vilja gå med på att bli mätt?

Frågan för att svara på det är väl vad sanktionen från FB är. Gäller försäkringen även om jag kört för fort? Lämnas uppgifterna ut till polisen vid eventuell utredning?

Handlar det bara om att skilja vetet från kornen i syfte att de som kör snällt och försiktigt ska slippa betala för (alla) idiotolyckor pga folk som "oss" som tycker att allmän väg är en GP-bana.. Så ja, jag skulle ta det i bilen t.ex för att få ned premierna.

Gällande oss hojåkare så skulle det förmodligen också reda ut debatten om det här med "för fort". Idag pratas det kategoriskt om att "för fort" vållar olyckor. Men det saknas nyans. Såna här verktyg skulle nog klargöra att 20+ inte är ett problem, utan att det snarare handlar om 120+ när de värsta olyckorna händer.

Det finns också ett antal fall där hojåkare felaktigt anklagas för att ha kört för fort (för det gör de ju alltid) och tingsrätten gått på den linjen, när teknisk bevisning etc mer eller mindre pekar på att det är bilisten som felat. Smäller det med bil säger de bara -"Han körde så fort, jag såg inte när han kom". När det händer nån med logg är det nog inte mkt att orda om vilket faktiskt kan vara VÄLDIGT positivt för debatten om ansvar vid MC-olyckor.


Rent ideologiskt: WTF, aldrig i helvete!!! :mad:
 
Det har hänt tidigare.
Förutom att det är vansinne förekommer alltid ändamålsglidning. Lagligt idag kan vara straffbart imorgon.

http://www.idg.se/2.1085/1.230660/ddrs-husbok-tillbaka


Det starkaste föremålet var ett tummat pappershäfte med titeln Hausbuch, husbok.

Jag blev lite häpen. Man föreställer sig lätt att kontrollmaskineriet i östländerna arbetade i det fördolda. Visst fanns hemliga säkerhetstjänster.

Men husboken reglerades mycket exakt i ett par paragrafer i folkbokföringslagen. Den finns på nätet.

I stora hyreshus skulle husbok alltid föras. I samhällen med fler än 5 000 invånare måste varje hus ha en husbok och var tvungna att lagra uppgifter om besök.

Tanken var kanske att man på mindre ställen kunde hålla reda på vem som besökte vem genom visuell inspektion och småstadsskvaller.

Husboken hade förtryckta kolumner. I museets original fanns noteringar med bläckpenna med personuppgifter, datum, underskrifter.

Rad efter rad. Varje besökare som stannade mer än tre dagar måste skrivas in.

Såvida de inte var utlänningar. Då räckte det med att kliva över tröskeln.

Deras närvaro skulle dessutom anmälas direkt till Deutsche Volkspolizei.

Men makten blir aldrig nöjd. 1972 stipulerade man helt enkelt att alla hushåll skulle ingå i systemet.

I orter med mindre än 1 000 invånare kunde dock folkpolischefen tillsammans med kommunfullmäktige lokalt besluta att man skulle föra en central husbok för hela orten.

Formkrav? Inrikesministeriets förtryckta häften. Utom i vissa fall.

Vems ansvar? Fastighetsägare, förvaltare eller boende – det beror ju på.

Förlust av husbok? Anmäl till folkpolisen.

Maktens kloka avvägning av integritet mot berättigat intrång: lugn, bara lugn. Husboken är till för er och nationens säkerhet och är endast tillgänglig för statens tjänare.

Husboken var en barnlek jämfört med Bodströms datalagringsdirektiv där sändare och mottagare av varje mejl ska sparas.

För att skydda oss förstås. Mot terrorister och sexköpare.

Farliga fildelare tar Ipred hand om och husböckernas sociogram fixas av FRA.

Nätoperatörerna åläggs nu att föra de digitala husböckerna men bjuder äntligen motstånd.

Bahnhof och Tele2 lovar att lagra så litet som möjligt.

Ephone lämnar inte ut data frivilligt utan tar juridisk strid.

Telia skulle kunna gå ända till Europadomstolen när företaget får order från PTS att kopiera över vår trafik till FRA.

Kan man hoppas på kundtryck som gör att de tar strid? Får de husboksälskande partierna en näsbränna i EU-valet precis som Piratpartiets utveckling indikerar?

Det är politikerna som behöver bytas ut – precis som i DDR. Annars får vi ett samhälle av rädda människor som undviker nätets potential och av ”fri vilja” låser in sig i sina lutherska kloster.

Det vore inte muntert.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top