Folk med motoröra lyssna och ge er åsikt om vad som är fel.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej missljud i motorn efter att jag lyft av topp och cilynder och plockat lammellbitar i vevhuset.

Ni kan bortse från det första filmklippet här och lyssna på det andra som är inlaggt en bit ner på första sidan.

Nån som kan känna igen vad det är för missljud så fram med det så är jag evigt tacksam.

Last edited:
Det är nog bara att kolla över inställningarna för kammar etc. dvs allt du har rört sen hojen gick bra sist. för även om hojen bara går på två burkar så ska det inte låta mekaniskt = obra!

Hade en husqvarna, som kuggat över den lät såå som din.. kolven slog i ventilerna och blev krökta

Hade rivit för att kollat igen..

Är kedjesträckaren okey? låter ju som den går renare på lite mer varv.

Plocka isär..

Tja nu har jag rivit isär och dubbelkollat kammarna och jag har ställt 1 kolv i toppläget sedan matchat in det mot "T" som är inmarkerat på vevaxeln i den lilla titthålet.

Sen har jag statt 6:an insex igenom hålet på avgaskammen och dragit fast med rätt moment.

Spänt kamkedjan och gjort likadant med insugskammen och sen dit med kamkedjespännaren.

Att tilläggas är att jag gjorde en fetingtabbe och skifta kabelparen till tändspolarna så det endast vart avgaspoffar och sen vart det en regäl poff i luftburken med, lät inte vackert.

Skifta på kablarna och sen så låter det så här nu.

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=DUhAuQTeg_E[/YOUTUBE-ID]

Vetefan om jag gjorde rätt nu men om inte så här är länken till klippet i alla fall på youtube http://www.youtube.com/watch?v=DUhAuQTeg_E

Tja nu har jag rivit isär och dubbelkollat kammarna och jag har ställt 1 kolv i toppläget sedan matchat in det mot "T" som är inmarkerat på vevaxeln i den lilla titthålet.

Sen har jag statt 6:an insex igenom hålet på avgaskammen och dragit fast med rätt moment.

Spänt kamkedjan och gjort likadant med insugskammen och sen dit med kamkedjespännaren.

Att tilläggas är att jag gjorde en fetingtabbe och skifta kabelparen till tändspolarna så det endast vart avgaspoffar och sen vart det en regäl poff i luftburken med, lät inte vackert.

Skifta på kablarna och sen så låter det så här nu.

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=DUhAuQTeg_E[/YOUTUBE-ID]

Vetefan om jag gjorde rätt nu men om inte så här är länken till klippet i alla fall på youtube http://www.youtube.com/watch?v=DUhAuQTeg_E

:banana

[YOUTUBE-ID]DUhAuQTeg_E[/YOUTUBE-ID]

Trådlyft, är det ingen som har en arning om vad det kan vara efter att ha lyssnat på den nya filmen som är inlaggd.

Förutsatt att maskinen går som den ska och att du inte har nått lagerhaveri

Så är det klassiskt transmissionsljud som blir på dessa motorer

Detta uppkommer då du förmodligen fått skador på kuggarna mellan kopplingskorg och vevaxel

Dessa brukar vara i stort set omöjliga att se med blotta ögat

Lite svårt att höra bara på en film sådär du kan ju även ha nått vevlager som spökar , Om så är fallet så är maskinen rökt i allafall

Om det är kopplingskorg och vev som är problemet så går det inte att göra nått förutom att hälla i typ Omega smet i maskinen ( det hjälper faktiskt)

Tuta å kör

Låter INTE friskt.

Tyvärr kommer jag på alldeles för många orsaker till ljudet, men det låter som om det kommer från toppen? Kan du verifiera detta?
Och OM det är så, så kan det som sagt bero på många saker, men en är att du tajmat kammarna fel först, dragit runt lite för snabbt, krockat kolvar mot ventiltallrikar, och fått lätt krokiga ventiler = för stora ventilspel då de inte stänger helt = oljud.

Vanligt fel när folk provdrar runt motorn, hittar fel på kamtajmingen, tajmar om, och sedan när det blivit rätt, är felet redan ett faktum.

Men som sagt, det är EN teori (av många).

Låter INTE friskt.

Tyvärr kommer jag på alldeles för många orsaker till ljudet, men det låter som om det kommer från toppen? Kan du verifiera detta?
Och OM det är så, så kan det som sagt bero på många saker, men en är att du tajmat kammarna fel först, dragit runt lite för snabbt, krockat kolvar mot ventiltallrikar, och fått lätt krokiga ventiler = för stora ventilspel då de inte stänger helt = oljud.

Vanligt fel när folk provdrar runt motorn, hittar fel på kamtajmingen, tajmar om, och sedan när det blivit rätt, är felet redan ett faktum.

Men som sagt, det är EN teori (av många).

Jo knackande ljudet kommer från toppen, låter som knacken följer med ventilspelen i takt om du fattar.

Men den svarar ju på gasen som den skall och har jämn tomgång men som du säger så kan jag mycket väl ha kammat fel först för jag har tagit bort och satt till baka skiten tre gånger nu i tron om att jag skulle få till det efter att det lät mer illa efter första gången som jag ställde kammen.

Men då undrar jag i fall man genom ett komptest kolla om man har krökta ventiler eller måste man riva ner och plocka ur varenda ventil för att se om dom är krökta och läcker eller kan man kolla det på nått annat smidigt sätt utan att behöva ta ur ventilerna?

Om ventilerna är krökta är det bara att skrota motorn eller finns det skapligt billiga lösningar för att fixa det då?

Jo knackande ljudet kommer från toppen, låter som knacken följer med ventilspelen i takt om du fattar.

Om ventilerna är krökta är det bara att skrota motorn eller finns det skapligt billiga lösningar för att fixa det då?

Ventiler är inte svindyra!
Inte dyrare än att köpa beg motor i alla fall.

Mats

man kan köpa ventiler enskilt, alltså man behöver inte köpa hela kit. så du behöver bara köpa nya av dem som är krokiga, om så är fallet!

då kan det räcka med ny ventil/ventiler och en inslipning samt ställa in ventilspelet. men i värsta fall måste du ha ny ventil-styrning och det kan börja kosta lite mer.. MEN helt överkomligt.

hoppas du inte köpt ny topp packning varje gång du tagit upp skiten om du gjort det 3 ggr. :O

Sorry , Missade att du hadde demonterat toppen å cylindern

Jag fick för mig att ljudet kom i samband med trasiga lameller

Nja har bara lyft på kammarna 3 gånger men idag fick jag nog och vart förbannad så jag lyfte av motorn från hojen lyfte bort toppen och cylindern och gissa vad man fan.
Var massa olja på 3:an kolv men vad jag kunde se med mina ögon så såg oljeskrapan på kolven samt kolringarna hela och fina ut i alla fall.

Men tror inte att det det kunnat rinna ner så mycket olja från kammarna när locket till toppen var av och tändstiftet ur heller så känner mig förvirrad.

Det ända som slog mig var att jag använt jobbets momentnyckel, som aldrig nollats kan tilläggas när jag drog fast toppen förra gången.
När jag lossa första gången fick jag ta i som fan och nu satt den jävligt löst när jag lossa topplocksmuttrarna. Kan den helt enkelt bara ha läck för att det var dåligt draget?

Kollade in i insuget och utsuget och såg då inget där som kunde misstänkas vara krökta ventiler. Såg jäkligt tätt om man bara använde ögat och kolla i alla fall.

Och jo det stämmer ljudet kom efter att jag kört sönder kopplingskorgen och plockat massa bitar i vevhuset och sen satte ihop motorn och starta igen

Last edited:
Nja har bara lyft på kammarna 3 gånger men idag fick jag nog och vart förbannad så jag lyfte av motorn från hojen lyfte bort toppen och cylindern och gissa vad man fan.
Var massa olja på 3:an kolv men vad jag kunde se med mina ögon så såg oljeskrapan på kolven samt kolringarna hela och fina ut i alla fall.

Men tror inte att det det kunnat rinna ner så mycket olja från kammarna när locket till toppen var av och tändstiftet ur heller så känner mig förvirrad.

Det ända som slog mig var att jag använt jobbets momentnyckel, som aldrig nollats kan tilläggas när jag drog fast toppen förra gången.
När jag lossa första gången fick jag ta i som fan och nu satt den jävligt löst när jag lossa topplocksmuttrarna. Kan den helt enkelt bara ha läck för att det var dåligt draget?

Kollade in i insuget och utsuget och såg då inget där som kunde misstänkas vara krökta ventiler. Såg jäkligt tätt om man bara använde ögat och kolla i alla fall.

Och jo det stämmer ljudet kom efter att jag kört sönder kopplingskorgen och plockat massa bitar i vevhuset och sen satte ihop motorn och starta igen

Det du kan göra för att kontrolera min teori är att demontera kopplingskorgen

Och starta motorn utan

OBS!!!!!! MAX 3 sekunder Oljepumpen har sin drivning utav korgen och du blir därmed utan oljetryck

Man kan förvisso driva pumpen med borrmaskin men det är lite knepigt att göra drivanordning

Men som sagt ett par tre sekunder på tomgång räcker för att konstatera om ljudet försvann

Dom kan låta rejält illa när veven blir skadad i drivningen

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back