Foliering

Ser riktigt schysst ut, använde du värmepistol när du drog runt kanter och gropar? Visa gärna resultatet monterat på hoj :rock
Kanter formas enklast med lite stretchande samt värmepistol. Materialet är elastiskt till en viss del och kan böjas och töjas runt en del.
Det svåra är ifall man t.ex. har en grop/hål mitt i ett objekt. Dvs. man måste töja ut materialet på ett ställe och sedan skall det återgå till normalt läge igen.
Då får man värma och trycka ut det i bästa mån.
I mitt fall så har jag några sådanna riktigt svåra gropar där skruvarna för kåpan skall sitta. Dessa är försänkta.
Lösningen har blivit att värma och trycka ned folien med tummen i försänkningen. Nu greppar den inte helt 100% i försänkningen då formen är allt för komplex.
Lösningen i mitt fall är att skruvarna har ganska stora brickor som skall in dit också. Brickorna kommer att trycka ned folien så att den sitter på plats sen.

Slänger upp bilder sen när hojen är återuppbyggd helt.
 
Kanter formas enklast med lite stretchande samt värmepistol. Materialet är elastiskt till en viss del och kan böjas och töjas runt en del.
Det svåra är ifall man t.ex. har en grop/hål mitt i ett objekt. Dvs. man måste töja ut materialet på ett ställe och sedan skall det återgå till normalt läge igen.
Då får man värma och trycka ut det i bästa mån.
I mitt fall så har jag några sådanna riktigt svåra gropar där skruvarna för kåpan skall sitta. Dessa är försänkta.
Lösningen har blivit att värma och trycka ned folien med tummen i försänkningen. Nu greppar den inte helt 100% i försänkningen då formen är allt för komplex.
Lösningen i mitt fall är att skruvarna har ganska stora brickor som skall in dit också. Brickorna kommer att trycka ned folien så att den sitter på plats sen.

Slänger upp bilder sen när hojen är återuppbyggd helt.

Släng även upp bilder på skarvar med mera lite mer i närbild, så man får en uppfattning om hur mycket det syns och hur du har försökt gömma dom.

Jag gillar det här med att foliera, funderar faktiskt på att göra det på lite detaljer på bilen :)
 
Gjorde även den andra kylarvingen idag.
Djä*la härke säger jag.
Började helt fel och allting blev 10 gånger svårare än förra gången.
Man måste visst tänka efter hur man skall forma folien innan man börjar.
Nåväl, det blev väl godtagbart till slut i varje fall.

Fick även någon konstig lust att försöka ge mig på min tank.
En acetontvätt senare och den är redo.
Vad tror ni, är det genomförbart ?
Är själv mycket tveksam till att jag kommer att lyckas utan att lägga dit en skarv någonstans.
Formen är toksvår.
Det blir morgondagens uppgift.

Det är alltså överdelen av tanken som är viktigast. Nederdelen hamnar bakom kåpor/sadel så där kan man skarva friskt.
 

Bifogat

  • Folie_1.jpg
    Folie_1.jpg
    81.1 KB · Visningar: 439
  • Folie_2.jpg
    Folie_2.jpg
    65.9 KB · Visningar: 277
  • Folie_3.jpg
    Folie_3.jpg
    69.3 KB · Visningar: 274
  • Folie_4.jpg
    Folie_4.jpg
    65.3 KB · Visningar: 353
Nu så är det gjort och behöver förhoppningsvis inte göras igen...

Bild 1.
Gör nederdelen först då denna inte kommer synas bakom kåpor sadel.
Är inte så nogrann här utan har på folien mest för att det vita inte skall synas igenom någonstans.

Bild 2
Efter att nederdelen är täckt trimmar jag till kanten så att den är någorlunda jämn.

Bild 3
Klippte 1 hål i folien efter tankhålet så att jag har en utgångspunkt att följa. SKulle jag ha börjar med folien någon annanstan så hade dimensionerna blivit toksvåra.
Folien deformeras och därmed blir eventuell bit som du skurit ut även sned efter att ha arbetat med den en stund.
Tar även bort den skyddande baksidan i bitar så att inte allt blir en enda stor trasseltejp.

Bild 4/5
Får till "ryggen på tanken hyffsat men sen blir det knas. Deformationen på tanksidorna är stor och jag får kämpa en bra stund.
Till slut tröttnar jag och ger upp. Bestämmer nu för att värma på ordentligt och ta i för kung och fosterland bara för att se hur hårt man kan dra innan mönstret eller folien går åt skogen.

Bild 6
Se där, det var så man skulle göra. Töja ut den ordentligt medans den var varm. Folien håller för mitt hårda behandlande och beter sig som den skall.
Observera framsidan av tanken. Där blev det till att skarva då det vart för mycket material över :gnissla
Nåväl, den delen av tanken sitter ganska dolt mot styrhuvudet så jag gråter inte över det.
Baksidan & ovansidan av tanken var det viktiga att få ordentligt.

Bild 7/8
Slutresultatet, jag är mycket nöjd.
 

Bifogat

  • Folie_8.jpg
    Folie_8.jpg
    54.9 KB · Visningar: 638
  • Folie_7.jpg
    Folie_7.jpg
    67.3 KB · Visningar: 625
  • Folie_6.jpg
    Folie_6.jpg
    81.4 KB · Visningar: 515
  • Folie_5.jpg
    Folie_5.jpg
    99.8 KB · Visningar: 678
  • Folie_4.jpg
    Folie_4.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,011
  • Folie_3.jpg
    Folie_3.jpg
    53.2 KB · Visningar: 475
  • Folie_2.jpg
    Folie_2.jpg
    50.1 KB · Visningar: 413
  • Folie_1.jpg
    Folie_1.jpg
    45.6 KB · Visningar: 424
Nu så är det gjort och behöver förhoppningsvis inte göras igen...

Bild 1.
Gör nederdelen först då denna inte kommer synas bakom kåpor sadel.
Är inte så nogrann här utan har på folien mest för att det vita inte skall synas igenom någonstans.

Bild 2
Efter att nederdelen är täckt trimmar jag till kanten så att den är någorlunda jämn.

Bild 3
Klippte 1 hål i folien efter tankhålet så att jag har en utgångspunkt att följa. SKulle jag ha börjar med folien någon annanstan så hade dimensionerna blivit toksvåra.
Folien deformeras och därmed blir eventuell bit som du skurit ut även sned efter att ha arbetat med den en stund.
Tar även bort den skyddande baksidan i bitar så att inte allt blir en enda stor trasseltejp.

Bild 4/5
Får till "ryggen på tanken hyffsat men sen blir det knas. Deformationen på tanksidorna är stor och jag får kämpa en bra stund.
Till slut tröttnar jag och ger upp. Bestämmer nu för att värma på ordentligt och ta i för kung och fosterland bara för att se hur hårt man kan dra innan mönstret eller folien går åt skogen.

Bild 6
Se där, det var så man skulle göra. Töja ut den ordentligt medans den var varm. Folien håller för mitt hårda behandlande och beter sig som den skall.
Observera framsidan av tanken. Där blev det till att skarva då det vart för mycket material över :gnissla
Nåväl, den delen av tanken sitter ganska dolt mot styrhuvudet så jag gråter inte över det.
Baksidan & ovansidan av tanken var det viktiga att få ordentligt.

Bild 7/8
Slutresultatet, jag är mycket nöjd.

Fan P !
Tror att Mattias har fått en utmanare i dekaltrim !:tummenupp
Viket fabrikat på folien ?
 
Fan så fränt!
 
På mitt jobb sysslar vi med helfolieringar av bilar bl.a! :).. Nu har jag för övrigt inte läst allt som skrivits här men jag kan starkt rekomendera 3M's folie, den må vara dyr men den är väldigt lätt att arbeta med eftersom den har luftkanaler i folien som gör att man enkelt kan forma och slipper bubblor. Dock så provade vi med en billigare folie på min bil, ser lika ut men är lite jobbigare att få till riktigt bra.

Om ni scrollar ner till den vita audin så ser ni
http://www.inprint.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=55
 
Fan vad snyggt jobbat wiseguy!!!!! Hur bra som helst!


På mitt jobb sysslar vi med helfolieringar av bilar bl.a! :).. Nu har jag för övrigt inte läst allt som skrivits här men jag kan starkt rekomendera 3M's folie, den må vara dyr men den är väldigt lätt att arbeta med eftersom den har luftkanaler i folien som gör att man enkelt kan forma och slipper bubblor. Dock så provade vi med en billigare folie på min bil, ser lika ut men är lite jobbigare att få till riktigt bra.

Om ni scrollar ner till den vita audin så ser ni
http://www.inprint.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=55

Vad kostar det att foliera en hel bil? Ca?!
 
Nu när vi ändå har folk som arbetar med det så kan ni väl bidra med tips om hur man går tillväga.
Tror inte det är någon risk att ni blir av med folieringsjobb för det.

Amatörjobb och proffsjobb ligger ju på helt olika nivåer. Och vill man ha det snyggt så går man till proffsen.
 
Tittade på TV där de rustar upp gamla lik i USA. Där folierar de en hel del samt stripar och jag såg att de förutom att använda varmluftpistol hade en gelé som de la över ytorna först vilket gjorde att limmet inte bet och sedan precis som när man tonar rutor skrapade de bara bort det och värmde med pistol där man behövde töja.
Det kändes som det var mycket enklare än att göra detta utan men det framgick inte vad det var de använde utan det enda de sa var att det inte var diskmedel eller såpa.....någon som vet?
 
Är det någon som har några riktiga närbilder av kolfiber folien? Alla jag sett tidigare har ju varit rätt kassa i finish, ingen som kommit nära den riktiga varan.
 
Är det någon som har några riktiga närbilder av kolfiber folien? Alla jag sett tidigare har ju varit rätt kassa i finish, ingen som kommit nära den riktiga varan.

Denna kan jag rekommendera som jag kört på många delar på min hoj. Har kanaler på undersidan så det blir bubbelfritt säger de, inte riktigt men det blir enklare att få ut bubblorna. Vet inte varför de kallar det för 4D, det är som vanligt 3D carbon vinyl fast denna har en blankare yta så reflektionen blir ännu mer lik riktig kolfiber.

http://www.ebay.co.uk/itm/4D-Gloss-...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ac096fdfc
 
Är det någon som har några riktiga närbilder av kolfiber folien? Alla jag sett tidigare har ju varit rätt kassa i finish, ingen som kommit nära den riktiga varan.
Inte så nära du ville kanske, men hojen till höger är klädd i samma material som ägget. De flesta fabrikat har sin egen variant, mer eller mindre naturtrogen.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1367902514595.jpg
    uploadfromtaptalk1367902514595.jpg
    32.3 KB · Visningar: 368
  • uploadfromtaptalk1367902540663.jpg
    uploadfromtaptalk1367902540663.jpg
    109.2 KB · Visningar: 486
Wiseguy, väntar med spänning på att se det färdiga resultatet på hojen. Snyggt jobb. :tummenupp
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top