Foder och cylinderfunderingar

Chris Ash skrev:
Ni vet väl att man kan använda syra för att ta bort alurester från cylindern, när det är klart slipar man loppet med lite våtslippapper så man får nya "honingsrepor" sen är det klart. OM det inte är några sprickor eller märken i själva loppet. Ett vanligt nyp klarar ett nicasillopp galant.


Så om en nicasilcylle nyper behöver man inte lämna in den och få den fixad för 4-siffriga belopp?
 
Förresten hur stark syra måste det vara? Det är väl inte särskilt lätt att få tag på starkare än 37% (batterisyra)?
 
cRoC skrev:
Förresten hur stark syra måste det vara? Det är väl inte särskilt lätt att få tag på starkare än 37% (batterisyra)?

Starka syror som säljs i handeln funkar, de är väl 30% iga tror jag. Saltsyra och salpetersyra har jag använt.

Edit: Du behöver bara lämna in cylindern om den är sönder givetvis.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Vadå för klasser ? vikt ? dimension ?
/u

Klassningarna på kolvar är efter dimension. A är den minsta och C eller D brukar vara de största. Det brukar skilja runt 5 tusendelar av en millimeter mellan klasserna.
 
cRoC skrev:
Förresten hur stark syra måste det vara? Det är väl inte särskilt lätt att få tag på starkare än 37% (batterisyra)?

Jag brukar använda 30-procentig Saltsyra.. Finns på färgaffären för runt 40kr/litern

Kaustiksoda funkar också.. :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top