Foder och cylinderfunderingar

Chris Ash skrev:
Ni vet väl att man kan använda syra för att ta bort alurester från cylindern, när det är klart slipar man loppet med lite våtslippapper så man får nya "honingsrepor" sen är det klart. OM det inte är några sprickor eller märken i själva loppet. Ett vanligt nyp klarar ett nicasillopp galant.

Så om en nicasilcylle nyper behöver man inte lämna in den och få den fixad för 4-siffriga belopp?

Förresten hur stark syra måste det vara? Det är väl inte särskilt lätt att få tag på starkare än 37% (batterisyra)?

cRoC skrev:
Förresten hur stark syra måste det vara? Det är väl inte särskilt lätt att få tag på starkare än 37% (batterisyra)?

Starka syror som säljs i handeln funkar, de är väl 30% iga tror jag. Saltsyra och salpetersyra har jag använt.

Edit: Du behöver bara lämna in cylindern om den är sönder givetvis.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Vadå för klasser ? vikt ? dimension ?
/u

Klassningarna på kolvar är efter dimension. A är den minsta och C eller D brukar vara de största. Det brukar skilja runt 5 tusendelar av en millimeter mellan klasserna.

cRoC skrev:

Jag brukar använda 30-procentig Saltsyra.. Finns på färgaffären för runt 40kr/litern

Kaustiksoda funkar också.. :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck