Fn-kamrater, plus annat löst folk..

Tur att jag redan hade påpekat detta faktum så du slapp fortsätta då. :rolleyes:

Men då du nu tog upp diskussionen igen så känns det faktiskt lite tveksamt och överansträngt att bokstavera företagsnamn på det viset, men det är ju klart att har man godkänt på två väldigt kompetenskrävande prov så kanske det faller sig kanske naturligt?

Har du slut på argument så att du måste betona stavfel?

Det finns en annan kille här på forumet som inte heller har argument, men är duktig på att betona saker.

Du kan ju diskussera vidare med honom då .

Det är iaf dom "största", sen finns det utterligare ett antal "småmissioner", en flygplatsenhet i Kongo, ytterligare en i Bosnien. Säkert några till som jag inte kommer på på rak arm.............

FK hette flygplatsenheten i Kongo ;)

Vill du fortsätta kan vi ta det via PM så slipper tråden spammas ner av ointressanta inlägg.
diskussera[/SIZE]

Tack för omtanken.

Grundregeln i all nomenklatur, även NomenF (även Exp I F, Skrivhandboken m.fl styrdokument) är att man använder ETT språk genomgående.
D.v.s man blandar inte.
Är man utomlads, så är engelska det officiella språket.
Följdaktligen är ALLA uttryck förkortningar och bokstaveringar på det språket.

Väl hemma igen, när man skriver på svenska, då är det... *tadaa* svenska :)
Man gör det enkelt och skriver inte Zijerrrra Liiima eller Zäta Ludvig, man skriver kort och gott: ZL.
Står sedan förkortningen i en svensk text läses/uppfattas den som svensk.
Står den i en engelsk text... *tadaa*
Osv.

Det finns FÅ saker jag är så allergisk mot som folk som blandar två språk i samma dokument.
Själv fick jag väl ofta skriva om samma d-la dokument minst fyra ggr innan den nitiske stabschefen var nöjd.
HAN kunde nomenklatur han!
(lärorikt, ja, frustrerande? Mycket) Så ja, jag är miljöskadad.
Detta är dock vad som gäller.
Sen att det slarvas oerhört, och att det s.k vardagsspråket "utvecklas"
(ni vet rinkebysvenska, svengelska datatermer, allmän språk/ord-utarmning, modeord/uttryck) gör inte saken bättre.

PÅ jobbet är koncernspråket engelska, men inte sitter folk och bokstaverar på engelska eller talar engelska för det, om inte EN person i rummet är utländsk förståss.

Men det är inte nomenklatur.

Det är vanligt folkhyfs ;)

En bristvara numera.

Over and out from Papa Alfa
;)

Last edited:
*snip*
Ungefär lika logiskt som att översätta företagsnamn, men äter du på Burgarkungen, kör program från Pyttemjuk och tankar på Skal så är det helt okej med mig ;)
*snip*

Vänligen, läs mitt inlägg på nytt tills du förstår kontentan. Ditt exempel med registrerade företagsnamn är helt ovidkommande i sammanhanget.

Det är iaf dom "största", sen finns det utterligare ett antal "småmissioner", en flygplatsenhet i Kongo, ytterligare en i Bosnien. Säkert några till som jag inte kommer på på rak arm.............

Kan det vara TAB:en (Tuzla AirBase) du är ute och far efter. Svenskarna skötte bevakningen på den basen uner en längre tid, kommer inte ihåg under vilka missoner dock.

Brukar få lite "flashbacks" när man är på Arlanda eller andra flygplatser, just lukten utav flygfotogen, tankarna går snabbt tillbaka till tidigt 90-tal då man patrullerade alt vaktade TAB:en. Indierna som satt i "Sinai-tornen" (höga utkisktorn), Danskarnas hälsning till "Sockertoppen" (ett berg i anslutning till TAB)
Att en doft kan göra så mkt.

KS02 XL Hjullastargruppchef, maskinpluton.
KS06 PL Stf Hjullastargruppchef, maskinpluton.

Känns som en totalt onödig diskution, men allt ovan om att bokstavera enbart i tal och enbart på det förekommande språket är rätt.

Enheten hette förmodligen S L, inte SIERRA LIMA
Men du kanske tankar på Oscar Kilo och äter på Mike Charlie Delta Oscar November Alfa Lima Delta Sierra, kan vi lägga ner diskutionen?

Jag är förmodligen den ende i tråden som har avlagt godkändt prov både i internationell och svensk bokstavering ändå, det var därför jag retade mig på det.

Lägger mig på rygg visar strupen, herregud du kan bokstavera på 2 språk:arsele

Last edited:
Mitt kompani som var grupperat i Sarajevo -94 hade anropssignal SL UTTALAS
SIERRA LIMA! Jag kommer alltid att säga/läsa SIERRA LIMA för det sitter i ryggraden även när jag är i Sverige.

Orka...

Vad gäller Sierra Lima och så vidare så kan man nog med visst fog påstå att det har blivit inofficiella namn av den engelska bokstaveringen av tvåställiga bokstavsbeteckningar. Det är alltså ett namn trådskaparen använde, och ingen bokstavering.

Och nu är det i alla fall två i tråden som är godkända tvåspråkiga bokstaverare. Wow. Jag kunde lära mig en ny variant av alfabetet två gånger. :rolleyes:

Orka...

Vad gäller Sierra Lima och så vidare så kan man nog med visst fog påstå att det har blivit inofficiella namn av den engelska bokstaveringen av tvåställiga bokstavsbeteckningar. Det är alltså ett namn trådskaparen använde, och ingen bokstavering.

Och nu är det i alla fall två i tråden som är godkända tvåspråkiga bokstaverare. Wow. Jag kunde lära mig en ny variant av alfabetet två gånger. :rolleyes:

Näe, jag orkar inte, jag har lagt ner flera gånger i den här tråden, men jag tycker att folk är löjliga när dom måste använda sitt eget "rövarspråk" även långt sedan dom har blivit civila för att verka tuffa.

Speciellt när SL är en förkortning, som man förlänger genom att bokstavera ut den, dessutom på fel språk

Det är litegran som att åratal efter lumpen/missionen posera med solglasögon och militärkläder för att bibehålla den enda "tuffa" identitet man någonsin haft.
Eller för att anknyta till en annan tråd här, ta på sig studentoverallen åratals efter man lämnat studierna och skaffat sig ett riktigt jobb.

Jämför med Al Bundy när han tar på sig lagtröjan för att fortfarande rida på det faktum att han lirade lite boll i skolan.

Och jag kan hålla med om att det inte är speciellt svårt/jobbigt att lära sig bokstavera på två språk, det är tydligen svårare att lära sig när,var och varför man bokstaverar.

Näe, jag orkar inte, jag har lagt ner flera gånger i den här tråden, men jag tycker att folk är löjliga när dom måste använda sitt eget "rövarspråk" även långt sedan dom har blivit civila för att verka tuffa.

Speciellt när SL är en förkortning, som man förlänger genom att bokstavera ut den, dessutom på fel språk

Det är litegran som att åratal efter lumpen/missionen posera med solglasögon och militärkläder för att bibehålla den enda "tuffa" identitet man någonsin haft.
Eller för att anknyta till en annan tråd här, ta på sig studentoverallen åratals efter man lämnat studierna och skaffat sig ett riktigt jobb.

Jämför med Al Bundy när han tar på sig lagtröjan för att fortfarande rida på det faktum att han lirade lite boll i skolan.

Och jag kan hålla med om att det inte är speciellt svårt/jobbigt att lära sig bokstavera på två språk, det är tydligen svårare att lära sig när,var och varför man bokstaverar.

Men för f.n släpp hörnflaggan nu!

1. Rövarspråk? När Försvarsmakten arbetar utomlands används engelska annropssignaler, då säger man SIERRA LIMA och inte SIGURD LUDVIG när man utalar SL i t.e.x radion.

2. Vad är det för tufft med dessa annropssignaler samt militärkläder?

Last edited:

1. Rövarspråk? När Försvarsmakten arbetar utomlands används engelska annropssignaler, då säger man SIERRA LIMA och inte SIGURD LUDVIG när man utalar SL i t.e.x radion.

1. Jag vet inte om du kör internet via radiomodem, men här på forumet föreligger sällan skäl att bokstavera ut förkortningar, dessutom är vi i sverige och vi är svenskspråkiga, resten av ursprungsinlägget jag klagade på är skrivet på svenska, utan förkortningar, utan bokstaveringar.
Skriver ni att ni ska åka Sierra Lima buss också?

2. Tja säg det, men faktum är att många som har varit iväg på FN mission verkar känna ett enormt behov av att visa upp det. (i text och bild)
Större än behovet för folk som har varit iväg med tex läkare utan gränser att visa upp sig i vit rock och stetoskop.

För att trassla till det ytterligare...="Försvarsmakten har gått över till internationell metod för signalering. För oss innebär det att vi inledningsvis byter till internationella anropssignaler, samt att all bokstaverning och numrering ska ske med internationell standard"

Fick detta för några veckor sen och med "oss" menas insatskompanierna i Sverige.

/Henke

2. Tja säg det, men faktum är att många som har varit iväg på FN mission verkar känna ett enormt behov av att visa upp det. (i text och bild)
Större än behovet för folk som har varit iväg med tex läkare utan gränser att visa upp sig i vit rock och stetoskop.

Om nu personer känner ett behov av att visa upp och dela med sig av saker ( oavsett om det är utlandstjänstgöring, fyllebilder, hemmabiosystem, motorcyklar osv) på SH, är det ett problem anser du?
Eller varför stör det dig till den milda grad att du anser dig tvungen å läsa de trådarna och kommentera hur töntiga dessa personer är?

1. Jag vet inte om du kör internet via radiomodem, men här på forumet föreligger sällan skäl att bokstavera ut förkortningar, dessutom är vi i sverige och vi är svenskspråkiga, resten av ursprungsinlägget jag klagade på är skrivet på svenska, utan förkortningar, utan bokstaveringar.
Skriver ni att ni ska åka Sierra Lima buss också?

1. Ja jag kör över radiosignaler då jag har ett trådlöstnätverk :D Ok i skrift skriver man SL men när det uttalas blir det SIERRA LIMA, hoppas vi är överens där.

2. Jag föreslår att du själv åker ut på mission och när du kommer hem ska du aldrig berätta eller visa några bilder för någon. Det måste du väll förstå att om en människa offrat minst 6månader av sitt liv i ofta ganska besvärliga levnadsförhållanden, uppgifter mm så är man nöjd med vad man gjort. Detta vill man ofta sprida till andra.

Har inte du redan nu ett behov av att visa upp att du har och kör en hoj för andra? så vad är skillnaden mellan behoven?
Är det så att du kanske är bitter för att du inte får åka på utlandsmission?

Om nu personer känner ett behov av att visa upp och dela med sig av saker ( oavsett om det är utlandstjänstgöring, fyllebilder, hemmabiosystem, motorcyklar osv) på SH, är det ett problem anser du?
Eller varför stör det dig till den milda grad att du anser dig tvungen å läsa de trådarna och kommentera hur töntiga dessa personer är?

Om man skriver att man har November Alfa Delta högtalare, eller dricker sig full på Golf India November så skulle jag tycka att dom var töntiga dom med.

Det var inte tråden som sådan om utlandsmissioner jag retade mig på till att börja med, men sen skulle ju alla som hade haft gröna kläder försvara det felaktiga bruket av bokstaveringsalfabetet och säga att det var rätt.

Ingen av dom människor jag känner som har varit på utlandsuppdrag bokstaverar, men det är ju länge sedan så det kanske växer bort?

För att trassla till det ytterligare...="Försvarsmakten har gått över till internationell metod för signalering. För oss innebär det att vi inledningsvis byter till internationella anropssignaler, samt att all bokstaverning och numrering ska ske med internationell standard"

Fick detta för några veckor sen och med "oss" menas insatskompanierna i Sverige.

/Henke

Jajamen stämmer, Handskakning och bokstavering med natostandard, brödtext på Svenska. Väldigt rörigt just nu innan allt sätter sig man skrattar gott ibland Svengelska på hög nivå:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT