Flyttar du röven innan du bromsar???

Hur gör du?

• Antal röstningar
    0
Hittade ingen passande val i pollen

Jag flyttar röven under senare delen av inbromsningen.
Vilket säkert är fel, men jag bromsar ju som en kratta med.

Flyttar röven i samband med att man börjar svänga, ibland ligger man ju kvar på broms, men flyttar inte arslet innan jag börjat bromsa..

Totalfel. Lägger du tyngden på framhjulet får du en längre bromssträcka, eftersom momentet som motverkar bakhjulslyft blir mindre och du därmed kan använda mindre kraft i bromsningen, med större risk att få en stoppie. Att bakdelen slänger lite gör massor om man jagar varvtider.

Beror på...

Förflyttning av häck görest mest lämpligt med hjälp av benen genom att trycka på tanken på den sidan man vill "let it all hang out"! :D

Göres detta INNAN inbromsning påbörjas (dvs. under acceleration) har man ETT moment mindre att utföra under inbromsning (= stora krafter) påverkar och riskerar störa! Gör man det UNDER inbromsning är det då ÄNNU viktigare att förflyttningen sker med hjälp av benen = lägre tyngdpunkt. :tummenupp

Risken för att störa hojen = göra den instabil eller ex. lägga mer tryck på framhjulet än nödvändigt ökar ju fler saker vi som förare väljer att göra på kort tid och när vi påverkas av starka krafter (ex. vid inbromsning).

Nåja, nu har "ordbajsaren" varit i farten igen = jag! Gör hur fan ni vill bara det går fort och ni har skoj! :yoparty :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Jo..Om du kör tvåtakts räser med obefintlig motorbroms eller en 4 takts räser så är körstilarna lite olika. Dessutom har man däck-temperatur och -slitage att ta hänsyn till. Men även egen din längd och vikt. Naturligtvis ska man försöka korta ner bromstäckan, fast det kan vara en kompromiss. Det är inte alltid bäst att bromsa senast, då hade Barros varit världmästare åtminstone en gång.

Dumt av mig att generalisera innan.:hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...