Flytt till norra Stockholm

Jag har bott i stockholm hela mitt liv, far och farfar växte upp på Kungsholmen. Att bo här har ju sannerligen förändrats.
Men vad gäller själva staden så tycker jag fortfarande den är fin...

Last edited:
Nu snackar du väl ändå i nattmössan?

Du också. Avstånden är "enorma". I relation till vaddå? Vi snackar inte ljusår precis. Man går från ena änden av innerstan till den andra på mindre än en timma.

500 att åka taxi inom tullarna? Ledsen, men du har nog hoppat in i en riktig turk-bil.

Det går bra att cykla i Sthlm också. Här finns massor av cykelbanor.
Bussar har vi också som går kors och tvärs.

Vad är det egentligen med lantisar och Stockholm? :confused:

Men det finns liksom ingen poäng med att bo i en jättestor stad. Alla kompisar bor utspritt, och det leder till att man måste transportera sig långa sträckor hela hela tiden..

Smaken är som baken. Jag gillar inte transportsträckor..

För min del räcker det med 100 klädaffärer, jag behöver inte 1000..

Klart det inte är kul att försöka bo där man inte har råd ... Då blir det långa resvägar och sketna förorter.

För pendling till arlanda om det nu var dit ni skulle så kolla mot E18 också. Bålsta, Skälby t,ex är ok. Vill du bo på landet är väl Knivsta givet, och eftersom du inte gillade att bo i en riktig stad så låter väl landet kalas. Nära aRLANDA

Klart det inte är kul att försöka bo där man inte har råd ... Då blir det långa resvägar och sketna förorter.

Fast jag gillar förorten mer än stan. Åker nu förtiden aldrig in till stan, utom när jag ska till bror dvs. Allt jag behöver finns i min redneck förort.
Sen får mina kunder bekanta och alla som hör min ljuva stämma dras med min förorts slang. :D Lantisarna kallar det för stockholms dialekt.

Saknar ju dom där fiiiina iiii som alla iiiinflyttade lantiiiisar lägger till diiirekt. Sen utalar jag R också vilket stads iiiinvandrarna slutat använda dom senaste 5åren.
Hell Yeeh jag har slang, stil och finess och skäms inte för min förorts härkommst.
:yoparty

För pendling till arlanda om det nu var dit ni skulle så kolla mot E18 också. Bålsta, Skälby t,ex är ok. Vill du bo på landet är väl Knivsta givet, och eftersom du inte gillade att bo i en riktig stad så låter väl landet kalas. Nära aRLANDA

Bålsta? Glöm att ta dej till arlanda där ifrån, minst 1,5h enkel.
Märsta, Rosersberg, Väsby och knivsta är din melodi. Dom tre första så kan du åka komunaltrafik till jobbet. Knivsta blir nog bil om du inte har tur att ett tåg passar.

Last edited:
Fast jag gillar förorten mer än stan. Åker nu förtiden aldrig in till stan, utom när jag ska till bror dvs. Allt jag behöver finns i min redneck förort.
Sen får mina kunder bekanta och alla som hör min ljuva stämma dras med min förorts slang. :D Lantisarna kallar det för stockholms dialekt.

Saknar ju dom där fiiiina iiii som alla iiiinflyttade lantiiiisar lägger till diiirekt. Sen utalar jag R också vilket stads iiiinvandrarna slutat använda dom senaste 5åren.
Hell Yeeh jag har slang, stil och finess och skäms inte för min förorts härkommst.

Nej asså, missförstå mig inte. Förorten är fett om man diggar det. Men det är många lantisar som flyttar till en förort de inte känner till och sedan gråter för att de bor på ett cpställe och det är Stockholms fel.

Jag funderar själv på att lämna Slöddermalm för någon närförort bara för att få eget garage.

Dialekterna vet jag faktiskt tyvärr inte vad du menar med i, men det låter ju kul :D

Jag har bott i stockholm hela mitt liv, far och farfar växte upp på Kungsholmen. Att bo här har ju sannerligen förändrats.
Men vad gäller själva staden så tycker jag fortfarande den är fin...

Äkta Stockholmare alltså! Vi växer inte på träd. 3:e generationen annars är man lantis :tummenupp

Last edited:
Antagligen står de i relation till hur många som bor här.
1000000000 bilar innebär självklart fler rödljuskörningar :gnissla

:) Och kollar man i backspegeln när man kör mot rött så nog tusan är det alltid minst ett fordon som hänger efter. Varje rödljuskörning omfattar minst två fordon, ofta tre.

..Äkta Stockholmare alltså! Vi växer inte på träd. 3:e generationen annars är man lantis :tummenupp

Härligt! Vi gifter oss! :kär

Ja det har hänt en del del här de sista 15 åren tycker jag, staden är ju fortfarande vacker, men det är en så tilltagande andel självfixerade roffarmänniskor som tar sån jäkla plats här i stan nu tycker jag. De tar med sig stil in till stan, med dubbla vardagsbilar per hushåll, som de tar till både jobbet och minsta ärende. Istället för att inse vad det innebär att bo i innerstan.

Jobbkarriär, bostadskarriär och klassresa är mantrat. Tom hela kvarter förändras till gated communitys när de sätter sin prägel på stan. När deras bild av att bo i sthlm inte motsvarar deras bild från Sex in the city och liknande såpor de tidigare dyrkat hemma i gipsvillan med rullgräs.

Ett tu tre finns det bara solarier, sandys, gym och fitnessbutiker i kvarter efter kvarter. Gamla fina kondis, knivsliperier, järnaffärer och det förr stora utbudet av specialbutiker med kunnig personal får flytta ut i kranskommunerna, iaf om de inte säljer kromade espressomaskiner.

Korvis slog huvudet på spiken med ett exempel på hur dessa människor inte kan kan anpassa sig till vårt fina sthlm.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5333778#post5333778

Ang dessa livsformer får jag citera kommisarie Bäckström: Bara koka lim på skiten

Last edited:
Bålsta? Glöm att ta dej till arlanda där ifrån, minst 1,5h enkel.
Märsta, Rosersberg, Väsby och knivsta är din melodi. Dom tre första så kan du åka komunaltrafik till jobbet. Knivsta blir nog bil om du inte har tur att ett tåg passar.

Ska du cykla eller? :va

Jag har bott i Bålsta 15 år och åkt till Arlanda säkert 100 ggr. Det tar ca 35-40 minuter om man åker typ lagligt.

Härligt! Vi gifter oss! :kär

Ja det har hänt en del del här de sista 15 åren tycker jag, staden är ju fortfarande vacker, men det är en så tilltagande andel självfixerade roffarmänniskor som tar sån jäkla plats här i stan nu tycker jag. De tar med sig sin villaområdesstil in till stan, med dubbla vardagsbilar per hushåll, som de tar till både jobbet och minsta ärende. Istället för att inse vad det innebär att bo i innerstan.

Jobbkarriär, bostadskarriär och klassresa är mantrat. Tom hela kvarter förändras till gated communitys när de sätter sin prägel på stan. När deras bild av att bo i sthlm inte motsvarar deras bild från Sex in the city och liknande såpor de tidigare dyrkat hemma i gipsvillan med rullgräs.

Ett tu tre finns det bara solarier, sandys, gym och fitnessbutiker i kvarter efter kvarter. Gamla fina kondis, knivsliperier och järnaffärer får flytta ut i kranskommunerna, iaf om de inte säljer kromade espressomaskiner.

Korvis slog huvudet på spiken med ett exempel på hur dessa människor inte kan kan anpassa sig till vårt fina sthlm.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5333778#post5333778

Ang dessa livsformer får jag citera Bäckström: Bara koka lim på skiten

Dessa individer är de riktiga parasiter på samhällskroppen, inte de snattande tvåbarnsmammorna i betongförorten eller alkisen utanför bolaget. I min bok är det samma typ av individer som skattefuskar och driver tobaksaffären på hörnet i konkurs med sin 7-Eleven.

Ska du cykla eller? :va

Jag har bott i Bålsta 15 år och åkt till Arlanda säkert 100 ggr. Det tar ca 35-40 minuter om man åker typ lagligt.

Nä det tänkte jag inte. Min tidigare sambo jobbade i Lunda ind område. Feting köer, varje dag. Bodde i Rosers.

Men det är klart tar man bålsta "lilla" vägen och kör så går det nog E18 eller stäketleden kan man glömma. Och bo utan att kunna ta sig komunalt till jobbet. Som är en utav fördelarna med att bo vid en stad.
Så bålsta går nog men Jakan, kungsängen mm skiter sig.

Att bo på dessa ställen som tagits upp är ju som att bo på landet. Rosersberg, Knivsta, Vallentuna, Bålsta det är ju landsbygd men visst det går att pendla men det gör det från Enköping också. Problemet är ju att ta sig hem nattetid. Till Kungsängen där jag bor tar det en evighet och tar man taxi kostar det drygt 600 spänn

SKOKLOSTER! Bra priser och lugnt och trevlig område. Tar typ 25 min till arlanda... kanske 30 ;)

Men du har väl åtminstone de förshhockade s(ssh)-en som blivit så vanligt förekommande, används kreativt även för andra i svenskan vedertagna "ljud". Vad är det, en variant på anglesernas stiff upperlip? Låter ju som botox blivit en farsot på holmarna däruppe! Varför vill man låta packad konstant?

Ditt inlägg shhkulle då alltshhå bli;

Fashht jag gillar förorten mer än shhtan. Åker nu förtiden aldrig in till shhtan, utom när jag shhka till bror de vill shheja. osv...

Nä det tänkte jag inte. Min tidigare sambo jobbade i Lunda ind område. Feting köer, varje dag. Bodde i Rosers.

Men det är klart tar man bålsta "lilla" vägen och kör så går det nog E18 eller stäketleden kan man glömma. Och bo utan att kunna ta sig komunalt till jobbet. Som är en utav fördelarna med att bo vid en stad.
Så bålsta går nog men Jakan, kungsängen mm skiter sig.

Att åka via jakan är både längre och mkt mer köer, så det är helfel.

Sen är det bara en kvart till jakan, och då slipper man ghettot och sparar 1,5 miljon mot att bo i Viksjö vilket i praktiken är det enda stället som känns ok i Jakan. Skälby faller väl under Järfälla men då är det ju ytterligare en mille.

Och ärligt talat, även om jag tycker att allt norr om Kristineberg känns avlägset så tvivlar jag på att den som trivs i Lkpg lider så mkt av det. Tom jag har börjat vänja mig vid småstadslivet och är extremt tveksam till om jag skulle tycka att det var värt boendekostnaden om tillfället dök upp att flytta tillbaka till Sverige (sthlm).

Betongghetton finns i alla kommuner, med väldigt få undantag. Väsby känns ju klockrent om du ska pendla till Arlanda. Du har ju pendeln till märsta samt Upptåget som går direkt till Arlanda. Åker du bil tar det kanske 15-20min.

Om du ska kika in Väsby så är områdena Bollstanäs, Grimsta, Odenslunda samt Fresta värda att spana in. Mestadels villor utan insikt till betongdjungeln!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN