Flytande skiva flyter dåligt

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hej! Bromsskivan fram på min XT har gått från flytande till stum, det går inte att rucka på den över huvudtaget, åt något håll... :gnissla
Detta gör att det skakar och jävlas när man bromsar vilket känns sådär lagom spännande. Jag tvättade cykeln igår, innan dess fanns det små tendenser till hugg när man bromsade, kändes mest i låga farter typ de sista metrarna innan stopp i en korsning. Nu efter tvätt har det blivit värre, tvättade enbart med slang, ej högtryck, skivan är inte skev och har inga rostbeslag, ekrarna är nyspända, framhjulet är "nytt" (gått 100 mil), alla balanseringsvikter sitter kvar.
Således tror jag att skivan tagit fast i nitarna, nu till frågan som all text på något sätt skulle komma fram till: Hur rengör man nitarna och med vad? Ska även ge slitytorna på skivan en rejäl omgång T-röd och trasa bara för att utesluta fastbrända beläggrester även om jag inte tror det finns några då cykeln inte är något fartmonster, inte körs på bana, inte bombas utan i stort sett bara används som pendlarhoj och lugna helgturer strax över gubbtempo. Dock så har den körts en hel del på leriga grusvägar vilket får mig att tro att det kan ha fastnat en del bagg i nitarna? Tips uppskattas!

edit: tillräckligt tydligt så?
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vet inte exakt hur nitarna sitter på din hoj men troligen sitter det med en låsring på baksidan så man kan plocka ur hela niten, ur med den o lägg den i nåt fint medel, fotogen tycker jag är bra för att få bort skit.
 
Last edited by a moderator:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ta lite WD40 eller 5-56 eller nåt sånt smörjmedel, ta sen en polygrip runt nitarna och börja snurra dom tills det går lättare och lättare, tillslut skall man kunna snurra dom med fingrarna och då brukar det vara bra :)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ta lite WD40 eller 5-56 eller nåt sånt smörjmedel, ta sen en polygrip runt nitarna och börja snurra dom tills det går lättare och lättare, tillslut skall man kunna snurra dom med fingrarna och då brukar det vara bra :)

Mja, det är nog bättre om han tar loss nitarna och gör rent skivan för sig och nitarna för sig. För att få smörja på bromsytan är inget skoj :)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Mja, det är nog bättre om han tar loss nitarna och gör rent skivan för sig och nitarna för sig. För att få smörja på bromsytan är inget skoj :)

Det funkar bra på mina regnfälgar på gixxern, dom brukar sätta sig ibland efter dom vart i mycket vatten.
Naturligtvis får man ju göra rent med tryckluft och trasa efter man fått dom att snurra lätt.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
*** Rensat bort OT från tråden. Vänligen håll er till det faktiska ämnet. /mod. ***
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Börja med en rejäl tvätt med fälgrengöring först. Bromsdamm är ett helvete att få bort med andra medel. Spreja på och låt sitta en liten stund innan du går loss med disk-/tandborste. OBS: Fälgrengöringen får under inga omständigheter torka in! Skölj med rikligt med vatten.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Tack så mycket alla som svarat, har nu varit ute och tagit en närmre titt, samtliga nitar sitter som berget, går inte att rubba eller vicka på någon av dem... Att demontera nitarna är bara att glömma, de är genomstuckna från "utsidan", på "insidan" sitter sedan en stor tunnare bricka och en mindre tjockare bricka och hela skiten hålls fast av niten som stukats på plats, dvs ingen låsring eller liknande, ska man ha bort niten så är det borra som gäller, känns mindre lockande...

Om vi då går vidare till nästa tips med 5-56/WD-40 så förmodar jag att det är en till två droppar per nit som gäller?

Börjar med fälgtvätt och skrubba satan till att börja med, vore den enklaste lösningen kan man tycka, om inte det hjälper upp problemet så får jag testa med rostlösning, tryckluft och bräkleen?
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Jag som kom in här och trodde du skulle dra till med att din skiva sjönk när du släppte den i vatten :glömdet
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack så mycket alla som svarat, har nu varit ute och tagit en närmre titt, samtliga nitar sitter som berget, går inte att rubba eller vicka på någon av dem... Att demontera nitarna är bara att glömma, de är genomstuckna från "utsidan", på "insidan" sitter sedan en stor tunnare bricka och en mindre tjockare bricka och hela skiten hålls fast av niten som stukats på plats, dvs ingen låsring eller liknande, ska man ha bort niten så är det borra som gäller, känns mindre lockande...

Om vi då går vidare till nästa tips med 5-56/WD-40 så förmodar jag att det är en till två droppar per nit som gäller?

Börjar med fälgtvätt och skrubba satan till att börja med, vore den enklaste lösningen kan man tycka, om inte det hjälper upp problemet så får jag testa med rostlösning, tryckluft och bräkleen?

Jag skulle ta bort skivan o bada den i nåt lämpligt ett tag.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Njä det är möjligt, mycket talar för att det sitter rost mellan skivan och niten.... skulle vara bra att slippa slita loss hela skivan med allt vad det innebär med loctite, momentnycklar och fan å hans lilla mormor...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Njä det är möjligt, mycket talar för att det sitter rost mellan skivan och niten.... skulle vara bra att slippa slita loss hela skivan med allt vad det innebär med loctite, momentnycklar och fan å hans lilla mormor...

Loctite bör man ändå ha hemma med sån typ av hoj o momentnyckel behöver du inte för o dra fast bromsskivan igen, loctite o dra åt lagom bra.
Blir ju så mycket lättare att hantera med skivan lös från hojen o man kan göra det ordentligt istället för o stå med krökt rygg o hålla på.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Loctite bör man ändå ha hemma med sån typ av hoj o momentnyckel behöver du inte för o dra fast bromsskivan igen, loctite o dra åt lagom bra.
Blir ju så mycket lättare att hantera med skivan lös från hojen o man kan göra det ordentligt istället för o stå med krökt rygg o hålla på.

sant sant, loctite modell blå finns såklart i sortimentet, dock ej moment men det får väl funka utan.... återkommer imorgon när jag brötat loss på skivan med fälgtvätt, grov borste och fula ord...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Bromsrengöring i flödande mängd och sedan motionera nitarna. Först axiellt ("fjädringen") och sedan rotation (enklast genom att sätta i skruv-planbricka-gummibricka/gummibricka-planbricka-mutter). Jag skulle INTE använda något smörjande som WD40 eller schetofon.

Och du: Beläggrester kan du få om du avslutat en regnig körning med hård bromsning till stopp + hållt inne handbromsen när du klivit av cykeln (tydligen kan det också bli korrosion från sintringen i den situationen). Ett bra tips är att rulla bågen lite grand utan att använda handbromsen innan man lämnar den efter en regnig tur. Då ökar chanserna att inte skiva o belägg har kontakt.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Bromsrengöring i flödande mängd och sedan motionera nitarna. Först axiellt ("fjädringen") och sedan rotation (enklast genom att sätta i skruv-planbricka-gummibricka/gummibricka-planbricka-mutter). Jag skulle INTE använda något smörjande som WD40 eller schetofon.

Och du: Beläggrester kan du få om du avslutat en regnig körning med hård bromsning till stopp + hållt inne handbromsen när du klivit av cykeln (tydligen kan det också bli korrosion från sintringen i den situationen). Ett bra tips är att rulla bågen lite grand utan att använda handbromsen innan man lämnar den efter en regnig tur. Då ökar chanserna att inte skiva o belägg har kontakt.

Ok, lär riva med mig en flaska bromsrengöring hem imorrn också då, fan, känns som det enklaste vore att kasta skivan åt helvete och köpa en ny, men med de priser de begär för en sketen bromsskiva kunde man tro att huvudmaterialet i dem är guld...
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Gav upp, jag har visserligen fått nitarna att snurra igen men inte fan blev det bättre, beställde ny skiva + belägg (skramlaha original) tot. 830:- + frakt är det inte dyrare så är det fan inte värt besväret att försöka väcka liv i den gamla skivan....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gav upp, jag har visserligen fått nitarna att snurra igen men inte fan blev det bättre, beställde ny skiva + belägg (skramlaha original) tot. 830:- + frakt är det inte dyrare så är det fan inte värt besväret att försöka väcka liv i den gamla skivan....

nej det var fan inte dyrt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fullpackat med komprimerad skit inuti "fjäderskålarna"?
Håller med dig; med ett sådant pris finns ingen orsak att jobba sig blodig!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top