Flytande skiva flyter dåligt

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hej! Bromsskivan fram på min XT har gått från flytande till stum, det går inte att rucka på den över huvudtaget, åt något håll... :gnissla
Detta gör att det skakar och jävlas när man bromsar vilket känns sådär lagom spännande. Jag tvättade cykeln igår, innan dess fanns det små tendenser till hugg när man bromsade, kändes mest i låga farter typ de sista metrarna innan stopp i en korsning. Nu efter tvätt har det blivit värre, tvättade enbart med slang, ej högtryck, skivan är inte skev och har inga rostbeslag, ekrarna är nyspända, framhjulet är "nytt" (gått 100 mil), alla balanseringsvikter sitter kvar.
Således tror jag att skivan tagit fast i nitarna, nu till frågan som all text på något sätt skulle komma fram till: Hur rengör man nitarna och med vad? Ska även ge slitytorna på skivan en rejäl omgång T-röd och trasa bara för att utesluta fastbrända beläggrester även om jag inte tror det finns några då cykeln inte är något fartmonster, inte körs på bana, inte bombas utan i stort sett bara används som pendlarhoj och lugna helgturer strax över gubbtempo. Dock så har den körts en hel del på leriga grusvägar vilket får mig att tro att det kan ha fastnat en del bagg i nitarna? Tips uppskattas!

edit: tillräckligt tydligt så?
 
Last edited:
Vet inte exakt hur nitarna sitter på din hoj men troligen sitter det med en låsring på baksidan så man kan plocka ur hela niten, ur med den o lägg den i nåt fint medel, fotogen tycker jag är bra för att få bort skit.
 
Last edited by a moderator:
Ta lite WD40 eller 5-56 eller nåt sånt smörjmedel, ta sen en polygrip runt nitarna och börja snurra dom tills det går lättare och lättare, tillslut skall man kunna snurra dom med fingrarna och då brukar det vara bra :)
 
Ta lite WD40 eller 5-56 eller nåt sånt smörjmedel, ta sen en polygrip runt nitarna och börja snurra dom tills det går lättare och lättare, tillslut skall man kunna snurra dom med fingrarna och då brukar det vara bra :)

Mja, det är nog bättre om han tar loss nitarna och gör rent skivan för sig och nitarna för sig. För att få smörja på bromsytan är inget skoj :)
 
Mja, det är nog bättre om han tar loss nitarna och gör rent skivan för sig och nitarna för sig. För att få smörja på bromsytan är inget skoj :)

Det funkar bra på mina regnfälgar på gixxern, dom brukar sätta sig ibland efter dom vart i mycket vatten.
Naturligtvis får man ju göra rent med tryckluft och trasa efter man fått dom att snurra lätt.
 
*** Rensat bort OT från tråden. Vänligen håll er till det faktiska ämnet. /mod. ***
 
Börja med en rejäl tvätt med fälgrengöring först. Bromsdamm är ett helvete att få bort med andra medel. Spreja på och låt sitta en liten stund innan du går loss med disk-/tandborste. OBS: Fälgrengöringen får under inga omständigheter torka in! Skölj med rikligt med vatten.
 
Tack så mycket alla som svarat, har nu varit ute och tagit en närmre titt, samtliga nitar sitter som berget, går inte att rubba eller vicka på någon av dem... Att demontera nitarna är bara att glömma, de är genomstuckna från "utsidan", på "insidan" sitter sedan en stor tunnare bricka och en mindre tjockare bricka och hela skiten hålls fast av niten som stukats på plats, dvs ingen låsring eller liknande, ska man ha bort niten så är det borra som gäller, känns mindre lockande...

Om vi då går vidare till nästa tips med 5-56/WD-40 så förmodar jag att det är en till två droppar per nit som gäller?

Börjar med fälgtvätt och skrubba satan till att börja med, vore den enklaste lösningen kan man tycka, om inte det hjälper upp problemet så får jag testa med rostlösning, tryckluft och bräkleen?
 
Jag som kom in här och trodde du skulle dra till med att din skiva sjönk när du släppte den i vatten :glömdet
 
Tack så mycket alla som svarat, har nu varit ute och tagit en närmre titt, samtliga nitar sitter som berget, går inte att rubba eller vicka på någon av dem... Att demontera nitarna är bara att glömma, de är genomstuckna från "utsidan", på "insidan" sitter sedan en stor tunnare bricka och en mindre tjockare bricka och hela skiten hålls fast av niten som stukats på plats, dvs ingen låsring eller liknande, ska man ha bort niten så är det borra som gäller, känns mindre lockande...

Om vi då går vidare till nästa tips med 5-56/WD-40 så förmodar jag att det är en till två droppar per nit som gäller?

Börjar med fälgtvätt och skrubba satan till att börja med, vore den enklaste lösningen kan man tycka, om inte det hjälper upp problemet så får jag testa med rostlösning, tryckluft och bräkleen?

Jag skulle ta bort skivan o bada den i nåt lämpligt ett tag.
 
Njä det är möjligt, mycket talar för att det sitter rost mellan skivan och niten.... skulle vara bra att slippa slita loss hela skivan med allt vad det innebär med loctite, momentnycklar och fan å hans lilla mormor...
 
Njä det är möjligt, mycket talar för att det sitter rost mellan skivan och niten.... skulle vara bra att slippa slita loss hela skivan med allt vad det innebär med loctite, momentnycklar och fan å hans lilla mormor...

Loctite bör man ändå ha hemma med sån typ av hoj o momentnyckel behöver du inte för o dra fast bromsskivan igen, loctite o dra åt lagom bra.
Blir ju så mycket lättare att hantera med skivan lös från hojen o man kan göra det ordentligt istället för o stå med krökt rygg o hålla på.
 
Loctite bör man ändå ha hemma med sån typ av hoj o momentnyckel behöver du inte för o dra fast bromsskivan igen, loctite o dra åt lagom bra.
Blir ju så mycket lättare att hantera med skivan lös från hojen o man kan göra det ordentligt istället för o stå med krökt rygg o hålla på.

sant sant, loctite modell blå finns såklart i sortimentet, dock ej moment men det får väl funka utan.... återkommer imorgon när jag brötat loss på skivan med fälgtvätt, grov borste och fula ord...
 
Bromsrengöring i flödande mängd och sedan motionera nitarna. Först axiellt ("fjädringen") och sedan rotation (enklast genom att sätta i skruv-planbricka-gummibricka/gummibricka-planbricka-mutter). Jag skulle INTE använda något smörjande som WD40 eller schetofon.

Och du: Beläggrester kan du få om du avslutat en regnig körning med hård bromsning till stopp + hållt inne handbromsen när du klivit av cykeln (tydligen kan det också bli korrosion från sintringen i den situationen). Ett bra tips är att rulla bågen lite grand utan att använda handbromsen innan man lämnar den efter en regnig tur. Då ökar chanserna att inte skiva o belägg har kontakt.
 
Bromsrengöring i flödande mängd och sedan motionera nitarna. Först axiellt ("fjädringen") och sedan rotation (enklast genom att sätta i skruv-planbricka-gummibricka/gummibricka-planbricka-mutter). Jag skulle INTE använda något smörjande som WD40 eller schetofon.

Och du: Beläggrester kan du få om du avslutat en regnig körning med hård bromsning till stopp + hållt inne handbromsen när du klivit av cykeln (tydligen kan det också bli korrosion från sintringen i den situationen). Ett bra tips är att rulla bågen lite grand utan att använda handbromsen innan man lämnar den efter en regnig tur. Då ökar chanserna att inte skiva o belägg har kontakt.

Ok, lär riva med mig en flaska bromsrengöring hem imorrn också då, fan, känns som det enklaste vore att kasta skivan åt helvete och köpa en ny, men med de priser de begär för en sketen bromsskiva kunde man tro att huvudmaterialet i dem är guld...
 
Gav upp, jag har visserligen fått nitarna att snurra igen men inte fan blev det bättre, beställde ny skiva + belägg (skramlaha original) tot. 830:- + frakt är det inte dyrare så är det fan inte värt besväret att försöka väcka liv i den gamla skivan....
 
Gav upp, jag har visserligen fått nitarna att snurra igen men inte fan blev det bättre, beställde ny skiva + belägg (skramlaha original) tot. 830:- + frakt är det inte dyrare så är det fan inte värt besväret att försöka väcka liv i den gamla skivan....

nej det var fan inte dyrt.
 
Fullpackat med komprimerad skit inuti "fjäderskålarna"?
Håller med dig; med ett sådant pris finns ingen orsak att jobba sig blodig!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top