Flygrakan / Sjöborakan 090902

Det blir ofta ganska hastigt när man kommer till rakan och nu blir det dessutom mörkt så fort att det inte går att få till några kanon bilder tycker jag.

Undrade lite över dina, det är ganska stark vinjettering, vad beror det på? Tycker det är lite coolt! :)

Sen blev man om möjligt ännu äldre i svart-vitt...så tack för den!!:tungan

Någon som var där som tagit bilder på kollegans Can-Am ?
ser ut så här men hans e motivlackad
089149.1-lg.jpg

Varför har du en Kawa?

För att den är grön.

Det var inte menat som ett skämt, uppriktigt nyfiken på varför man köper en sån.
Ryggskada? Inte orkar ta A-kort? Skoterfantast?

Fel ställe att ställa frågan, drar mig tillbaks i OT-jungeln..

För att den är grön.

Det var inte menat som ett skämt, uppriktigt nyfiken på varför man köper en sån.

Jag har en bekant som har en sån. Han tyckte inte att han ville ta mc-kort och på en can-am får han mc-känslan ändå.

För att den är grön.

sorry om jag verkade dryg,
läste ditt svar snabbt & svarade å sen läste jag en gång till å redigerade mitt inlägg.

Det blir ofta ganska hastigt när man kommer till rakan och nu blir det dessutom mörkt så fort att det inte går att få till några kanon bilder tycker jag.

Undrade lite över dina, det är ganska stark vinjettering, vad beror det på? Tycker det är lite coolt! :)
Jag har f.ö. rätt halvdåliga grejer (som säkert är rätt bra i andras händer) så jag misstänker att jag själv är rätt beroende av just det här med ljuset.

Vinjetteringen är bara nån scriptad grej jag kör eftersom jag ändå måste öppna majoriteten av bilderna för regnummerborttagning. Jag har själv fastnat lite för det, så det får stanna kvar ett tag. :arsele

Sen blev man om möjligt ännu äldre i svart-vitt...så tack för den!!:tungan
Hahaha... Du är välkommen!:arsele
För mörkt och för hög ISO eller nått (läs: klantarsle bakom kameran) gjorde bilden ruggigt dålig i färg. Den blev inte mycket bättre i svartvit, men jag ville ha med den ändå.

Och ang. Can-Am'en... Jag hade lätt haft en sån själv. Mina horn växer för fort när jag sätter mig på en hoj så jag kan inte köra något som "är för roligt". Denna borde platsa i den kategorin... ;)

Vad har du för kamera och hur fotograferar du? Delvis, fotograferar du helt o hållet manuellt?

Mitt tips är, lågt bländartal och så snabb slutartid som möjligt. ISO bör inte överstiga 800. (när du plåtar hojar i rörelse).

Utöver det så slänger jag själv på lite extra färg, kontraster och skärpa i photoshop :D

Igår hade jag på slutet bländare 2.8, slutartid 1/800 eller 1/640 och ISOn uppe på 500. Mao inte speciellt idealt.

Jag tror att de flesta objektiv presterar bäst om man bländar ner dem något. ISOn vill du ha så låg som möjligt och samtidigt ha hyfsat kort slutartid för att få lite skärpa på hojjarna (även om det kan vara ganska tufft om man kör LITE längre tider så man tex ser att hjulen rör sig...).

Jag är helt för novis för att ge tips men mitt intryck är att det numera är mörkt för tidigt för att få riktigt bra bilder där. Dessutom börjar ju inte de ljusskygga stuntarna köra förrän sent...:tungan

Tjena,

Det var jag som körde den motivlackade Can Amen.
Jag är inte handikappad och har mc-kort. Jag älskar att köra can amen, fy fan vad kul den är att köra. Nästa projekt bli ett dubbelt 2 brothers system :yoparty. Jag bifogar en bild på den. Ha det

Bifogat

• DSC00129.jpg
    DSC00129.jpg
    238.2 KB · Visningar: 76
  • DSC00130.jpg
    DSC00130.jpg
    229.3 KB · Visningar: 73
Tjena,

Det var jag som körde den motivlackade Can Amen.
Jag är inte handikappad och har mc-kort. Jag älskar att köra can amen, fy fan vad kul den är att köra. Nästa projekt bli ett dubbelt 2 brothers system :yoparty. Jag bifogar en bild på den. Ha det

jag & några till diskuterade om vad det e för motor i den.. men du som vet... tell us

Det är samma motor som APRILIA RSV 1000 R, en Rotax 1000 cc på 110 hk.

Cykeln har ett enormt bra vridmoment och går kanon bra.

Vad har du för kamera och hur fotograferar du? Delvis, fotograferar du helt o hållet manuellt?
Canon 350D med 75-300mm 1:4-5.6 objektiv som jag använder mest, för det har rätt skön zoom i mina ögon. Har ett standard 18-55 f/3,5-5,6 som egentligen kanske funkar bättre vid "drive by's", men det använder jag mest vid foton på parkeringen... Kanske skulle nyttja det mer istället.

Mitt tips är, lågt bländartal och så snabb slutartid som möjligt. ISO bör inte överstiga 800. (när du plåtar hojar i rörelse).

Utöver det så slänger jag själv på lite extra färg, kontraster och skärpa i photoshop :D
Igår hade jag på slutet bländare 2.8, slutartid 1/800 eller 1/640 och ISOn uppe på 500. Mao inte speciellt idealt.

Jag tror att de flesta objektiv presterar bäst om man bländar ner dem något. ISOn vill du ha så låg som möjligt och samtidigt ha hyfsat kort slutartid för att få lite skärpa på hojjarna (även om det kan vara ganska tufft om man kör LITE längre tider så man tex ser att hjulen rör sig...).

Jag är helt för novis för att ge tips men mitt intryck är att det numera är mörkt för tidigt för att få riktigt bra bilder där. Dessutom börjar ju inte de ljusskygga stuntarna köra förrän sent...:tungan

Inte direkt den mest kunnige inom området så jag har nästan uteslutande på time value och justerar efter det. Försöker hålla runt/under ISO 400 men jag har helt andra bländarvärde och betydligt lägre slutartider än rookie's exempel... :rolleyes:

Sitter och kollar på andras bilders EXIF för att luska ut bäst kombo, så jag får jämföra med era tips. Bugar för dom. Men som sagt, det blir mörkt lite väl fort nu... :mad:

Back