rookie
www.mixpix.se
Canon 350D med 75-300mm 1:4-5.6 objektiv som jag använder mest, för det har rätt skön zoom i mina ögon. Har ett standard 18-55 f/3,5-5,6 som egentligen kanske funkar bättre vid "drive by's", men det använder jag mest vid foton på parkeringen... Kanske skulle nyttja det mer istället.
Inte direkt den mest kunnige inom området så jag har nästan uteslutande på time value och justerar efter det. Försöker hålla runt/under ISO 400 men jag har helt andra bländarvärde och betydligt lägre slutartider än rookie's exempel...
Sitter och kollar på andras bilders EXIF för att luska ut bäst kombo, så jag får jämföra med era tips. Bugar för dom. Men som sagt, det blir mörkt lite väl fort nu...![]()
Har även en 350D och 70-300 med samma bländare. Du måste upp i runt 1/640 tror jag, så det är nog till att dra upp ISOn som är bästa alternativet. 1/brännvidden brukar man väl ha som tummregel(?) men nu rör det ju sig oxå en del när man fotar hojjar. Tv funkar med AI-servo fokus. Jag kör även med att bara ha den centrerade fokuspunkten. Tänk också på att kolla vid vilka brännvidder objektivet "byter" bländare, ibland kan det vara värt att dra ner det lite för att få ett bättre bländartal.
Last edited: