Flygolyckor, flygrädsla mm

1996 krashade jag med ett segelflygplan under ett simulerat linavbrott, det var under tiden då jag höll på att ta mitt flygcert.

Det gick som tur var bra, men det var inte långt ifrån att man blev förlamad.
Har fortfarande rygg och nackproblem och det märker man av vid längre turer med hojen.

Efter det så var det bara upp på "hästen" igen, men det sitter i bakhuvudet att det kan gå illa när man går ombord på ett större plan.
 
i dagens läge skulle jag vara mer orolig över piloternas ibland minimala utbildning istället för planens hållfasthet och service historik...inte så länge sen Air France plan störtade på grund av att piloterna inte visste vad dom höll på med..
 
i dagens läge skulle jag vara mer orolig över piloternas ibland minimala utbildning istället för planens hållfasthet och service historik...inte så länge sen Air France plan störtade på grund av att piloterna inte visste vad dom höll på med..

Vilken krasch talar du om nu? Samt vad syftar du på med minimal utbildning?
 
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-fel-under-bygget-av-olycksplan

Planet störtade efter att ena vingen hade lossnat. I vingen satt tre popnitar av aluminium i stället för tre bultar av stål.

Finns vissa risker att flyga något som är byggt av elever på ett fordonsprogram där kontrollanten slutat innan bygget var klart... :brinnerup :död

Att ens köpa in ett plan som monterts av fordonselever visar hur sällan köparen stött på klientelet.:3freak

Att överhuvud taget ta det från marken, utan att minutiöst gått igenom det, är tyvärr med facit i hand tragiskt.
 
Vilken krasch talar du om nu? Samt vad syftar du på med minimal utbildning?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/pilotfel-i-air-france-olycka

i utredningsmaterialet som jag tagit del av som för övrigt är officellt material framkom att piloterna med nöd och näppe klarat spärrkravet för ett antal instrument och övnings bitar

"

Utredningen visar att piloterna gjorde en serie misstag i samband med kraschen. Först och främst verkar de inte ha uppmärksammat att ett alarm om överstegring utlöstes – trots att detta hördes tydligt i cockpit. Sedan försökte piloterna räta upp planet genom att höja nosen, i ett läge när de egentligen borde ha sänkt den.

Enligt BEA saknade piloterna ordentlig utbildning.

"

Utredningen visade att piloterna inte haft godtycklig utbildning för bland annat flygplanstypen, detta kommer och är en verkligenhet då tex ryan air valt att själva tumma på delar av type rating och säkerhets utbildningar
 
Last edited:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/pilotfel-i-air-france-olycka

i utredningsmaterialet som jag tagit del av som för övrigt är officellt material framkom att piloterna med nöd och näppe klarat spärrkravet för ett antal instrument och övnings bitar

"

Utredningen visar att piloterna gjorde en serie misstag i samband med kraschen. Först och främst verkar de inte ha uppmärksammat att ett alarm om överstegring utlöstes – trots att detta hördes tydligt i cockpit. Sedan försökte piloterna räta upp planet genom att höja nosen, i ett läge när de egentligen borde ha sänkt den.

Enligt BEA saknade piloterna ordentlig utbildning.

"

Utredningen visade att piloterna inte haft godtycklig utbildning för bland annat flygplanstypen, detta kommer och är en verkligenhet då tex ryan air valt att själva tumma på delar av type rating och säkerhets utbildningar

Jobbar du på någotvis inom flygbranschen?
 
Förlorar man all fartindikering och det är mörkt så är det lätt att tappa fattning
om vad som händer. Här kan ni läsa om olyckan
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20090601-0

Precis, och jag har för mig att man sa (orkade inte läsa allt i länken nu) att piloterna egentligen handlade rätt, om det inte hade varit för att instrumenten visade fel, och det är ju inte ofta som tre (oberoende av varandra) instrument för hastighet visar fel.
 
Intressant landning av en tysk C-160 (kolla fotograferna bakom vägstolpe, inte många decimeter till godo) :brinnerup

article-2253449-1644E73C000005DC-583_964x589.jpg


Finns fler bilder i sekvensen och på film på denna sidan http://www.dailymail.co.uk/news/art...craft-misses-runway.html?ICO=most_read_module och det verkar ha varit lite skumpigt även för folket i planet, i själva verket har det redan varit emot marken och studsat upp igen på ovanstående bild :crash
 
Last edited:
Plane spotting in soviet russia! Kul för bilen framför som får ett lösflygande flygplanshjul rakt i sidan.... :brinnerup

 
Last edited:
Jag är inte så flygrädd, men jag tycker inte om det bara... Har börjat svettas i ett plan två gånger; En gång när piloterna var tvugna att cirkulera ovanför JFK, inte så farligt med det förutom att det kändes som fritt fall då och då (hatar verkligen det då det helt jävla oväntat känns som att planet ska störta rakt ner i avgrunden) Samt en annan gång då när vi skulle landa på heathrow (tror jag att det var) Så sa piloten innan landning "we´re going in for a rough landing".... Dock var den väldigt odramatisk.

Trots min avsmak till flygning så har jag nu börjat fundera på att åka till ryssland och få en åktur i L-29. När jag blir rik får det att flyga SU-27:tummenupp

http://www.flymig.com/packages/
 
Nu är Boeing 777 också ett helvetesflight.
A340 är hatad sedan tidigare. :mad:

Schysst att jag är bokad på en flight med vardera, undrar om båda störtar. :gnissla
 
Nu är Boeing 777 också ett helvetesflight.
A340 är hatad sedan tidigare. :mad:

Schysst att jag är bokad på en flight med vardera, undrar om båda störtar. :gnissla

Varför hatar du A340in för? Ok, det är gammalt junk men den kan ändå stoltsera med att inte ha varit inblandad i en enda olycka med dödsoffer. Vet ingen annan hyfsat vanlig kärra som idag kan matcha det på rak arm faktiskt.
 
Nu har jag inte sett serien Lost. Men visst handlar den om ett gäng som är med om en flygkrasch och typ aldrig blir hittade? Tror fan det har hänt nu, hur kan ett sånt nytt och stort plan bara försvinna? Ok mitt ute på Atlanten i radarskugga. Men det här försvann väl mindre än en timme från start? Skumt är det!
 
Varför hatar du A340in för? Ok, det är gammalt junk men den kan ändå stoltsera med att inte ha varit inblandad i en enda olycka med dödsoffer. Vet ingen annan hyfsat vanlig kärra som idag kan matcha det på rak arm faktiskt.

Det är i princip en A330, plus att jag instinktivt tycker illa om franskbyggda saker. Fransmän skall producera ost, vin och handväskor. Inte flygplan. :fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top