Flygolyckor, flygrädsla mm


Bra hemsida. :tummenupp
Mycket informativ FAQ, tycker det var bra att de tog med en faktiskt relevant fråga. Efter nonsensfrågor som "Är turbulens farligt?", "Kan blixten slå ned i ett flygplan?" och "Vad händer om båda motorerna stannar?" så kommer frågan vi flygrädda alltid funderat på vad gäller flygsäkerhet:

"Har TUIfly några kvinnliga kaptener?"
 
Bra hemsida. :tummenupp
Mycket informativ FAQ, tycker det var bra att de tog med en faktiskt relevant fråga. Efter nonsensfrågor som "Är turbulens farligt?", "Kan blixten slå ned i ett flygplan?" och "Vad händer om båda motorerna stannar?" så kommer frågan vi flygrädda alltid funderat på vad gäller flygsäkerhet:

"Har TUIfly några kvinnliga kaptener?"

Maila och fråga? :hihi
 
Hur mycket större är förresten risken för en blodpropp när man flyger?
Sökte lite snabbt, men hittade mest skrämselpropaganda från Aftonbladet.
 
Hur mycket större är förresten risken för en blodpropp när man flyger?
Sökte lite snabbt, men hittade mest skrämselpropaganda från Aftonbladet.

Det där känns väl lite pensionär väl?
Unga, starka, vackra män som mig själv får ingen blodpropp.
Attackdiarré fick jag på flyget till Thailand i julas dock, det var spännande också.
 
Det där känns väl lite pensionär väl?
Unga, starka, vackra män som mig själv får ingen blodpropp.
Attackdiarré fick jag på flyget till Thailand i julas dock, det var spännande också.

Tricket är tydligen att röra på sig några minuter varje timme, men jag gillar att dra en sömntablett och natta en 6-7 timmar på vägen över pölen... :gnissla
 
Hehe, ja. DA40 och DA42 går ju på Diesel, det ska ju vara riktigt bra maskiner, motorfelet var säkerligen tillfälligt, om det nu var motorfel?
Enligt inofficiell men initierad källa :rolleyes: handlade det om ett typspecifikt konstruktionsfel på just tvålitaren, som inte berör 1,7:orna. Detaljer via PM. Felet skall ha varit lättlokaliserat och servicebulletin skall ha gått ut ganska omgående. :tummenupp
 
Om ändå flygbolagen kunde göra lite mer sånahär landningar när man flyger

[YOUTUBE-ID]cub3n4QrCrs&feature[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]n9yF09DMrrI&feature[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]ljOxo0s33sI&feature[/YOUTUBE-ID]
 
Att snedda in så där är ett utmärkt sätt att tappa höjd utan att vinna hastighet, utnyttjas vid korta banor/inflygningar och tomma plan som fan inte vill ner annars.
 
Varför får man aldrig höra uppföljningen på sådant här? Alla säger ju att flygtrafik i Europa är jete säkert, ändå får man aldrig veta varför sådant här händer så man kan slappna av någorlunda. :mad: Och det där BA-planet i vintras som kraschade på Heathrow, vad var orsaken?

Jag blir så lack. :4skrika

Ett charterplan från danska Tyrkiet Eksperten tvingades på torsdagsmorgonen vända strax efter att ha lyft från turistorten Antalya i Turkiet.

- Det hördes ett kraftigt brak och sen började planet dala i stället för att stiga. Alla råkade i panik. Några skrek och flygpersonalen hade ingen aning om vad de skulle göra, berättar passageraren Michael Björnson för nyhetsprogrammet Radioavisen.

Piloten flög ut över vattnet och dumpade bränslet innan planet landade igen på Antalyas flygplats. Där mötte brandförsvar med vattenslangar.

Passagerarna leddes ut över ena vingen och fördes oskadda till terminalen.

TT-Ritzau


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=765891&rss=2216
 
70% flygrädda?! Shit. Jag tycker flygning är det bästa som finns i alla olika former (nu snackar jag inte vitt pulver). Mår sjukt bra bara av att vara på Arlanda, det känns spännande där på nåt sätt. Att man kan hoppa in i en dörr och sedan hoppa ut genom samma dörr i lisabon. Det är grymt skönt att lyfta med ett flyg!:tummenupp
 
70% flygrädda?! Shit. Jag tycker flygning är det bästa som finns i alla olika former (nu snackar jag inte vitt pulver). Mår sjukt bra bara av att vara på Arlanda, det känns spännande där på nåt sätt. Att man kan hoppa in i en dörr och sedan hoppa ut genom samma dörr i lisabon. Det är grymt skönt att lyfta med ett flyg!:tummenupp

Jag flög med en dude förra veckan och när vi skulle landa på en centraleuropeisk (läs: blåsig) flygplats och det var som värst så sade jag att det här är det värsta av allt, då sade han att det är ju skönt, som att åka båt ungefär, man somnar lätt. :confused: Han blev f.ö. irriterad på att jag krävde neddragen gardin hela resan, jag kan inte koncentrera mig på samtalet annars.

Nästa flight vi hade var en sådan som man bara är säker på att man ska dö i, mindre jetplan som man typ får gå på knä i för det är så lågt i tak. Hur sällan störtar sådana liksom.
 
Jag flög med en dude förra veckan och när vi skulle landa på en centraleuropeisk (läs: blåsig) flygplats och det var som värst så sade jag att det här är det värsta av allt, då sade han att det är ju skönt, som att åka båt ungefär, man somnar lätt. :confused: Han blev f.ö. irriterad på att jag krävde neddragen gardin hela resan, jag kan inte koncentrera mig på samtalet annars.

Nästa flight vi hade var en sådan som man bara är säker på att man ska dö i, mindre jetplan som man typ får gå på knä i för det är så lågt i tak. Hur sällan störtar sådana liksom.

Jo Jag kan väl kanske förstå att det kan vara lite väl spännande för vissa men Jag njuter verkligen av att flyga.
Lite spännande var det när vi hoppade i "gryttis" med AN28:an som har akterramp... Den stiger fort som fan de fösta 1000 meterna och när man sitter där som en liten apa med en rigg på ryggen precis vid öppningen var det sjukt. Det känns som den drar rakt upp och man ser marken bara försvinna. Coolt!
 
Jag flög med en dude förra veckan och när vi skulle landa på en centraleuropeisk (läs: blåsig) flygplats och det var som värst så sade jag att det här är det värsta av allt, då sade han att det är ju skönt, som att åka båt ungefär, man somnar lätt. :confused: Han blev f.ö. irriterad på att jag krävde neddragen gardin hela resan, jag kan inte koncentrera mig på samtalet annars.

Nästa flight vi hade var en sådan som man bara är säker på att man ska dö i, mindre jetplan som man typ får gå på knä i för det är så lågt i tak. Hur sällan störtar sådana liksom.

Du borde faan byta jobb! :fakta


Orka hålla på å´ må så dåligt varenda gång du skall flyga, du verkar ju göra det iaf nån gång per vecka?
 
När det gäller flygolyckor och -tillbud i Sverige kan du hitta rapporter i PDF-format på www.havkom.se

Den amerikanska motsvarigheten hittar man på www.ntsb.gov , surfa dit och läs!

Det blir ju en omfattande rapport om olyckan utifall man är med om ett haveri, det kan man ju trösta sig med. :brynad

Du borde faan byta jobb! :fakta


Orka hålla på å´ må så dåligt varenda gång du skall flyga, du verkar ju göra det iaf nån gång per vecka?

Jag snittar nog 2-3 flighter per vecka, så det är påfrestande. Å andra sidan vet jag att det är väldigt liten risk så jag tänker inte låta det inkräkta på mitt liv, varken yrkes- eller privatliv. Det jag kommer undvika, och även fått rådet från en flygtekniker på Arlanda, det är inrikes i Afrika, Sydamerika, överlag fattiga länder och framför allt länder med handelsembargo. Allt europeiskt flyg är otroligt säkert. Ryan Air är säkrast tydligen, eller de har mest omfattande säkerhetsrutiner i alla fall.

Jo Jag kan väl kanske förstå att det kan vara lite väl spännande för vissa men Jag njuter verkligen av att flyga.
Lite spännande var det när vi hoppade i "gryttis" med AN28:an som har akterramp... Den stiger fort som fan de fösta 1000 meterna och när man sitter där som en liten apa med en rigg på ryggen precis vid öppningen var det sjukt. Det känns som den drar rakt upp och man ser marken bara försvinna. Coolt!

Fallskärm? :confused: Jag brukar tänka på det ibland när jag flyger, att det finns idioter som t.o.m. vill ramla ut härifrån, när allt jag vill är att landa i lugn och ro. Det där begriper jag inte. Inte alls.
 
Last edited:
Det blir ju en omfattande rapport om olyckan utifall man är med om ett haveri, det kan man ju trösta sig med. :brynad



Jag snittar nog 2-3 flighter per vecka, så det är påfrestande. Å andra sidan vet jag att det är väldigt liten risk så jag tänker inte låta det inkräkta på mitt liv, varken yrkes- eller privatliv. Det jag kommer undvika, och även fått rådet från en flygtekniker på Arlanda, det är inrikes i Afrika, Sydamerika, överlag fattiga länder och framför allt länder med handelsembargo. Allt europeiskt flyg är otroligt säkert. Ryan Air är säkrast tydligen, eller de har mest omfattande säkerhetsrutiner i alla fall.


Men det är ju ett ständigt gnatande om din flygrädsla, här på SH iaf, tynger det dig inte att vara riktigt rädd 4-6gr/vecka!?
 
Men det är ju ett ständigt gnatande om din flygrädsla, här på SH iaf, tynger det dig inte att vara riktigt rädd 4-6gr/vecka!?

För det första är det inte särskilt ständigt då det är drygt två månader sedan jag skrev sist. För det andra blir inte 2-3 flighter lika med 4-6 tillfällen då flight inte är samma sak som resa. För det tredje så tynger det mig i princip bara innan start vartefter jag är ganska kontrollerad. För det fjärde så har jag ändå inget val direkt förutom att byta jobb vilket inte är värt och vore ganska överdrivet, så länge man tycker det är okej risk att köra R-hoj på gata i alla fall. För det femte hoppas jag att du är tillfreds med min redogörelse. :hej
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top