Flygolyckor, flygrädsla mm

Intressant.

En som inte togs upp var

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović
https://en.wikipedia.org/wiki/JAT_Flight_367

som var en flygning på väg från Arlanda (via Kastrup) till dåvarande Jugoslavien när den sprängdes över likaledes dåvarande Tjeckoslovakien. Tanten som var enda överlevde slungades ur planet på 10,160 meters höjd och anses ha världsrekord i att överleva fritt fall utan fallskärm.

Undrar hur många tankar som hinner samlas under det fallet... fast man kanske tuppar av direkt av det låga lufttrycket.

Verkar varit kommunistpropaganda:
http://www.theguardian.com/world/2009/jan/13/flight-attendant-record-fall-hoax

"The Czechoslovak secret police managed to spread this wild tale throughout the world," he added. "No doubts have ever been expressed regarding the fall. The story was so good and so beautiful that no one thought to ask any questions." The Yugoslav secret police also helped to uphold that version of the story, he said. Black boxes were never found.
According to an official version of events Vulovic had been in the tail section of the plane, even though eye witnesses have repeatedly said they found her in or around the middle, above the wings. She suffered a fractured skull, broken legs, and three broken vertebrae.
The new investigation says villagers from Srbská Kamenice, the Czechoslovakian village near the East German border where the Yugoslav Airlines DC9 fell on a wooded and snowy hillside, reported having seen the plane intact but on fire below the clouds before it broke up. That and the small area of crash debris indicated the plane had disintegrated at around 800 metres. A second plane was also spotted.
Hornung, whose investigation was broadcast on German radio at the weekend, said his evidence showed the aircraft got into difficulty and diverted from its course. "It went into a steep descent and found itself over a sensitive military area" – just two flight minutes from a nuclear weapons storage facility.
Soviet leader Leonid Brezhnev and his East German counterpart Erich Honecker were reportedly in the air at the time after a conference in Prague, supporting the theory that the DC9 was mistaken for a military threat to them.
Vulovic has no memory of the crash and can only recall boarding the Zagreb-bound flight before it took off in Copenhagen. When interviewed recently she said she would not be disappointed if the world record turned out not to be true.
A spokesman for Guinness World Records told German paper Taz: "It seems that at the time Guinness was duped by this swindle just like the rest of the media."
 
Historien är helt klart ifrågasatt, men dom flesta källor jag kollar upp verkar tror att den officiella versionen är den rätta. Inte för att jag skulle bli jätteförvånad om något kommunistland skulle bluffa för att blanka misstag.

Om man bortser från eventuell kommunistpropaganda och istället kollar på om det faktiskt skulle gå att falla 10000+ meter så verkar det inte helt omöjligt, följande personer påstås (samtliga under andra världskriget) har ramlat upp till 7000 meter utan fallskärm, förvisso någon från annat kommunistland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Alkemade Edit: Denna var ju redan länkad några inlägg upp
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Chisov
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Magee
https://en.wikipedia.org/wiki/Juliane_Koepcke
 
Last edited:
Inte läst Satansverserna? Räcker med första kapitlet. (Fast den är klart läsvärd)
 
Sånt här blir man varm i hjärtat av:
Läsarfråga:

Hur varierar en Airbus A350:s längd när den står på marken i plus 50 grader och när den är i luften där tempen är minus 50? Och hur är dessa expansioner och kontraktioner möjliga?

Anders L, Kôttedala


Svar:

Ett flygplan är ingen stel kropp utan konstruerat för att vara flexibelt och segt. Detta gäller både för flygplan byggda i metallegeringar och för flygplan som till stor del är tillverkade i komposit, som exempelvis A350. Stela kroppar kan spricka plötsligt genom spröda brott, medan sega brott går att upptäcka och åtgärda i tid. Ett flygplan med cirka 70 meter har en längdskillnad på cirka 20 cm i intervallet 100 grader C, baserat på legeringarnas utvidgningskoefficient.

Den inbyggda flexibiliteten gör att stora mängder ”smack” (tätningsmedel) går åt för att hålla skarvarna täta i tryckkabin och vingtankar. Samt att man även för ”plastflygplan” måste genomföra regelbundna inspektioner för att leta sprickor och delamineringar.


Våra liv hänger på att "smack" är av rätt kvalitet och rätt applicerat... gummigucka!!
 
Avisar man inte plan nuförtin?
När jag skulle flyga från Arlanda senast var det underkylt regn och snö som bildade centimetertjocka isflak på vingarna.
När vi nått marschfart lossnade ett kvadratmeterstort flak från vingbasen och slog eventuellt in i stjärtfenan.
En jävla smäll blev det iallafall.

Ingen i planet reagerade förutom jag.
 
Inte så många som flyger nu i Coronatider? :D

Men om någon nu någonsin hade fått för sig att man någonsin skulle kunna tänka sig att flyga till/från Pakistan, så skulle jag nog tänka några gånger till. :D

https://www.dn.se/nyheter/varlden/pakistan-fyra-av-tio-piloter-flyger-med-forfalskat-tillstand/

Nästan 40 procent av Pakistans piloter flyger utan att ha tagit sin flygexamen. Det säger landets flygminister på torsdagen.

Av Pakistans 860 piloter har 262 inte tagit sin flygexamen utan låtit någon annan skriva provet för dem. Det avslöjade landets flygminister Ghulam Sarwar Khan på torsdagen.


(nej, jag kanske inte är jätteförvånad med tanke på vad som kommit ut om kraschen där för någon vecka sedan)
 
Som grabb drömde jag om att bli pilot, vinner jag lite pengar skall jag ta segelcert. Älskar att flyga, problemet är att jag inte litar på piloterna. Jag vill kicka dom av planet och flyga själv.
 
Som vanligt så är det sällan ett bekymmer att flyga med seriösa bolag.
Visst, det finns konstigt folk och saker som går sönder där också, men mycket mer sällan än bland skitbolagen.
Skräcken för alla flygplantillverkare är när den dagen kommer då deras plan av någon modell blir så billig på marknaden att bolag i Afrika, småländerna i Asien och Sydamerika kan köpa dem. Den dagen försvinner konfigurationskontroll och säker reservdelshantering.
Men flyg SAS, Finnair, Lufthansa, KLM, Air France osv så är en av grunderna för säker hemkomst klar.
Europeiska lågprisbolag ligger också bra till beträffande hårdvaran, de har insett att det är billigare att underhålla än att laga. Problemet hos dem är lönerna, så endast färska besättningar har råd att jobba där, när de samlat några tusen timmar går de vidare till riktiga bolag.
 
Som grabb drömde jag om att bli pilot, vinner jag lite pengar skall jag ta segelcert. Älskar att flyga, problemet är att jag inte litar på piloterna. Jag vill kicka dom av planet och flyga själv.

Segelflygare är singlar, antingen är man eller så blir man.
Ett pass i luften på någon timme kanske kommer med 4-5 timmar jobb på marken.
Det är lininsamling, radiopassning, turordningsbok osv osv.
Jämför med hojåkning där en timmes körning tar en och en kvart.
 
Segelflygare är singlar, antingen är man eller så blir man.
Ett pass i luften på någon timme kanske kommer med 4-5 timmar jobb på marken.
Det är lininsamling, radiopassning, turordningsbok osv osv.
Jämför med hojåkning där en timmes körning tar en och en kvart.

Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.
 
Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.

Jag har inte kvar mitt certifikat längre s jag vet faktiskt inte.
Jag tror du hittar all info här https://www.segelflyget.se/

Det är kul att segelflyga, enda nackdelen är tiden det tar.
 
Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.

Skärmflyg är inte heller tråkigt eller snarare kul och beroendeframkallande. Går lätt att komplettera med motor, paramotor. Kräver inget läkarintyg. Glasögon och hörselnedsättning är inga problem.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top