Flygolyckor, flygrädsla mm

Detaljer pliiiz
Airbus 320 med Liftwaffe från Frankfurt till Arlanda var tanken, slutade med nödlandning i Hamburg då vi tappade kabintrycket på ca 10 000m, snabbt dyk till 3500m och sedan landa.
Lillpojken fick ont i öronen så ambulans till sjukhus, 150eur i kontanter innan de tittade på honom.
Hem med SAS i en Boeing som funkade hela vägen hem :)

Edit:
Tro mig, man hinner tänka en hel del på vägen ned till 3500m...:gnissla
 
Airbus 320 med Liftwaffe från Frankfurt till Arlanda var tanken, slutade med nödlandning i Hamburg då vi tappade kabintrycket på ca 10 000m, snabbt dyk till 3500m och sedan landa.
Lillpojken fick ont i öronen så ambulans till sjukhus, 150eur i kontanter innan de tittade på honom.
Hem med SAS i en Boeing som funkade hela vägen hem :)

Edit:
Tro mig, man hinner tänka en hel del på vägen ned till 3500m...:gnissla
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan
 
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup
 
För några år sedan flög vi Herkulesplan på en övning.
Ingen filmade, som tur var - Det såg nog tråkigt ut.
Men det kändes så här:
 
För några år sedan flög vi Herkulesplan på en övning.
Ingen filmade, som tur var - Det såg nog tråkigt ut.
Men det kändes så här:
Grym film. Jag såg något liknande med en passagerarjet utanför CDG för ca 10 år sedan. Antar att Airbus har någon test-verksamhet där, så de åtminstone lär sig förstå varför deras plan är så kass.
 
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup

Vad hände med fri vård inom EU? :brynad

Jag flög A340 nyligen. Det var mycket turbulens rätt länge, och jag funderade då på vad det var de sade på AF447, och jag mindes rätt: piloterna skojade om att A340 är så känslig för turbulens. Så sjukt typiskt fransmän, bygga ett flygplan som inte klarar vind.
 
[/QUOTE]

Bromma dagarna 1988, jag var där helt otroliga uppvisningar inte bara Herkules bland annat ett jätte stim
med små militärhelikoptrar i formationsflygning och ett Amerikanskt stridsplan som imponerade stort.
 
Hoppas innerligen att Lufthansa tar kostnaderna, har blivit lovad en ambulansräkning på posten oxå.
Fy fan för tyskar helt enkelt.

Fort ned, ut med klaffar och dyk, kanske 2-max3minuter. Ja det blev en del liv trots att de påstod att allt var normalt :3freak. Kanske normalt för en Airbus iofs.:brinnerup

Emergency decent är en standard åtgärd när man tappar kabintrycket. Nödmaskerna som trillar ner har bara luft för ca 13 minuter. Känns nog mer skrämmande än det är dock, det går rätt fort ner..
 
Som kontasterats tidigare är Airbus förstås opålitliga så jag är inte direkt förvånad. Betalar inte Lufthansa räkningen? Hur fort tog de ner den? Var det livat?


fy fan

Själv försöker jag att undvika att flyga i den mån jag kan och de sträckor jag har flugit under mitt vuxna liv har varit malmö/göteborg - budapest! De plan bolaget (wizzair) jag alltid flyger med kör airbus 320 och hittills har det inte varit några incidenter med airbusplanen mer än när jag å grabben fick vänta i sex timmar i malmö för några år sedan när ett av deras nyinköpta plan som skulle ta oss ned till budapest åkte in på lagning då en hydralslang sprang läck och ett ersättningsplan inte fanns till hands omgående:gnissla
 

Det är just för det där som jag har nördat in mig på flygolyckor (vilket kanske framgår i tråden). Att man faktiskt lär sig något från i princip varje olycka och ser till att det inte händer igen, befintliga plan kallas in och får inte flyga förrän felaktiga system modifierats.

En mycket stor andel av de plan som utvecklades på 60 och 70 talet hade konstruktionsfel som gjorde att dom störstade några gånger innan allt fixats till. Gäller även storsäljare som Boeing 737, DC9, DC10. Plan utvecklade på 90-tal och senare har i princip varit helt förskonade från detta. Olyckor i dag är nästan aldrig en sak som går fel utan en kombination av oväntade händelser och piloter som gör fel. Visst finns enstaka undantag men i stort är det en fantastisk utveckling som skett.
 
67 av 70 fejkbomber kommer igenom vid test i USA. :3freak

http://www.metro.se/nyheter/flygets...h-onodiga-missar-bomber/EVHofb!SxsfXRggSrTHU/


PUBLICERAD : 3 juni - :
Flygets säkerhetskontroller både jobbiga och onödiga – missar bomber
Kontrollerna vid flygplatsen är till för passagerarnas säkerhet. Ändå missar de bomber och vapen, visar ett test som amerikanska myndigheter genomfört.

Tweet
Flygets säkerhetskontroller både jobbiga och onödiga – missar bomberTTFoto:
I en utredning av säkerheten på flygplatser försökte civilklädda utredare smuggla med förbjudna vapen och fejkbomber genom kontrollerna. De lyckades, i inte mindre än 95 procent av fallen.

Utredarna från Homeland Security, USA:s inrikessäkerhetsdepartement, klädde ut sig till passagerare och gjorde sitt bästa för att lura säkerhetspersonalen från TSA, den amerikanska myndigheten med ansvar för säkerhet inom transport, skriver ABC News.

Ett dussintal av de största flygplatserna i USA undersöktes och i 67 av 70 fall kunde låtsasterroristerna utan problem få med sig vapen genom kontrollerna.
 

Intressant.

En som inte togs upp var

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović
https://en.wikipedia.org/wiki/JAT_Flight_367

som var en flygning på väg från Arlanda (via Kastrup) till dåvarande Jugoslavien när den sprängdes över likaledes dåvarande Tjeckoslovakien. Tanten som var enda överlevde slungades ur planet på 10,160 meters höjd och anses ha världsrekord i att överleva fritt fall utan fallskärm.

Undrar hur många tankar som hinner samlas under det fallet... fast man kanske tuppar av direkt av det låga lufttrycket.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top