Flygande besiktning

Det här är lite som att börja bedöma fortkörningar med mormorsklocka och avståndsbedömning mellan den berömda tummen/pekfingret...inte värst seriöst.

Skall de jaga oss på vissa punkter, då får de nog se till att ha torrt på fötterna med.

/J

Skillnaden är ju den att du blir inte straffad/bötfälld utan får ett föreläggende om ombesiktning.

Visst kan det tyckas märkligt att det är så godtyckligt men det är ju likadant med alla punkter de kollar på en flygande besiktning förutom glödlampor och mönsterdjup.

Dessutom är det många punkter som är minst lika svävande när du kommer in till bilprovningen.
Jag har fått anmärkningar på dom konstigaste saker man kan tänka sig, glapp i leder som är hur friska som helst, svagt lyse i en 50-talsbil med 6V (jag försökte förklara att man måste starta bilen och varva lite för att det skall lysa som det ska), utstickande föremål (antennfot i bakkanten på taket, kör du på någon så kan dom göra sig illa på den, tror fan att dom gör sig illa om dom hamnar ända uppe på taket på bilen), för hård fjädring osv.
 
stanna inte nästa gång i stället

Jag undrar var det blir om man INTE stannar?? 2 ggr har jag blivit stoppad av flygande bes, ingen av gångerna har jag kunnat tyda att det är en polis för en jag blivit stannad, första gången så var det inte ens en polisbil, hade man kört då så är det ju knappast så man inte stannat på polismans tecken, kan ju vara vilken idiot som helst som står o vinkar mitt i vägen.. han igår hade ett litet polismärke på sin tröja, det var allt, polisbussen stod framför en annan mindre buss som hade rallybil på släpbil efter, så jag trodde det var någon som behövde hjälp..

Misstänker smitining givetsvis(om de tar regnummer)men de skall väl oxå kunna bevisa att det är jag som kör med.. men skall de inte ha reflexväster eller tydligt påvisa att det ändå är polisen som stannar en?? Annars måste man kunna bestrida det, säga att man blev rädd för att bli rånad på hojen...
 
Last edited:
Det verkar vara väldigt godtyckligt vad som godkänns eller inte... Jag åkte på flygande inspektion i slutet av förra sommaren, då provkörde mr. mc-konstapel R1:an med kortat devilrör utan att tycka den lät för mycket. Jag tycker den låter väl högt...eller snarare förjävligt. Nåväl, i protokollet står rutan för godkänd ljudnivå ikryssad.

Tidigare under förra sommaren rullade jag in CRF450HM -04 på besiktningen utan backspeglar, jag hade i hastigheten glömt skruva dit dom. Besiktningsgubben var mest begeistrad över att få köra en så rolig hoj, frågade inte ens om några speglar. Samma cykel blev jag stoppad på tidigare, blev bötfölld för miniskylt, inga backspeglar då heller. Vid tillfället satt crossröret på, passerade obemärkt förbi.

Skulle jag bli stoppad för ljudnivå, glöm bort att det skulle bli nån påskrift nånstans. Polisens nya ljudmätningsöron.....:näsblod
 
Det verkar vara väldigt godtyckligt vad som godkänns eller inte... Jag åkte på flygande inspektion i slutet av förra sommaren, då provkörde mr. mc-konstapel R1:an med kortat devilrör utan att tycka den lät för mycket. Jag tycker den låter väl högt...eller snarare förjävligt. Nåväl, i protokollet står rutan för godkänd ljudnivå ikryssad.

Tidigare under förra sommaren rullade jag in CRF450HM -04 på besiktningen utan backspeglar, jag hade i hastigheten glömt skruva dit dom. Besiktningsgubben var mest begeistrad över att få köra en så rolig hoj, frågade inte ens om några speglar. Samma cykel blev jag stoppad på tidigare, blev bötfölld för miniskylt, inga backspeglar då heller. Vid tillfället satt crossröret på, passerade obemärkt förbi.

Skulle jag bli stoppad för ljudnivå, glöm bort att det skulle bli nån påskrift nånstans. Polisens nya ljudmätningsöron.....:näsblod


Det behöver man inte skriva på, det är klart redan..
 
Det finns väl iofs typgodkända slipons att köpa? Akrat till min
duke är godkänt. Bullernivån är en annan femma.
 
Det finns väl iofs typgodkända slipons att köpa? Akrat till min
duke är godkänt. Bullernivån är en annan femma.

spelar väl ingen roll hur godkänt ditt system är, det är godkänt för bruk av körning,,,,,,dvs vet ju ni lika bra som ja, står väl på sidan där ni köpte systemet,,not for road use lr nåt erkänn nuuuuuuuuuu
 
spelar väl ingen roll hur godkänt ditt system är, det är godkänt för bruk av körning,,,,,,dvs vet ju ni lika bra som ja, står väl på sidan där ni köpte systemet,,not for road use lr nåt erkänn nuuuuuuuuuu

Haha, så kanske det är men i papperna så menas det iallafall att
piporna är godkända för den modellen inom EU eller nåt och kan
besiktigas med dem på. Tydligen har Akra börjat samarbeta närmre
med tillverkarna för att få till något slags typgodkännande..blabla

Jaja, inte vet jag:D Det var vad som påstods iallfall så, men vem
bryr sig egentligen.
 
Hej jag tänkte göra som alla andra på SH, kapa tråden lite.
Jag hade samma fundering om avgassystem idag.
Min hoj köptes från firma med BOS helsystem, det är en import och har alltså inregistrerats i sverige av firman med systemet på av bilprovningen eller vad det nu är.
Den är alltså reggad med allt skit som satt på från import.
Kan jag också åka på ombesiktning och sånt larv då eller är jag fri??
Det är en gsxr 01a

mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top