Flygande besiktning

besiktade du med dom ljuddämparna ? ska dom enligt åf vara godkända för gatbruk ?
reflex är pinsamt,, på min gamla härk från -78 sitter det strd i lyktglaset bak så det behövs ingen extra,men på nya hojjar är det tyvärr ganska sällsynt med intefrerad reflex i lyktglas.

Vet inte om mina micron är godkända för gatbruk, men jag besiktade iaf med orginal. Polisen snackade också om att min hoj är helfordonsgodkänd i och med att det är en 00a och att jag inte får ändra på nånting i princip. Ska nog ringa bilprovningen och kolla för att vara säker. Vore jobbigt att åka på en regbesiktning om man råkar på en grinig polis :gnissla
 
tråkigt nog så ligger det till på det viset att du får banne mig inte ändra på nästan något på ditt helfordonsgodkända fordon ,,
vet faktiskt inte hur det ligger till med om du kan typa den på sbp med godkända prylar ,,
kan hålla med om att det är väl småaktigt att gny om "skitgrejjer"
problematiken ligger oss från 80 talet till last då det brööööööööööööööölades något så in i bängen i stan o på så vis skapade detta jagande av brööölande mc i stan..

men jag inbillar mig att kör du inte för fort eller på annat vis irriterar farbror blå så tror jag att dom gillar ditt muller till skillnad från radfyrorna som låter som rullande vilkelslipar i parti o minut.
 
...men jag inbillar mig att kör du inte för fort eller på annat vis irriterar farbror blå så tror jag att dom gillar ditt muller till skillnad från radfyrorna som låter som rullande vilkelslipar i parti o minut.

Jag puttrade förbi honom i 78km/h på 6an på 80-sträckan men det gick inte för sig att låta på det viset minsann. Ändå så packade jag om dämparna i vintras.
 
Hmm ja då är det jäkligt trisst ,,
även om det är olagligt enligt råmärkena i lagboken
så tycker jag ju att gott uppförande borde åtminstone
kunna ge dig bonusen "tillrättavisning" i stället för ombes,

men det är väl bra för oss andra o veta att det är minst sagt hårda tag i Värsterås.

// Jocke
 
Då det fortfarande efter drygt 40 inlägg inte framkommit...

Helfordonsgodkända hojar får, från och med den 29 mars 2009, inte väsnas mer än 5dB över decibelnivå som är uppgiven i registreringsbeviset (och finns instansad på en skylt på motorcykeln).

För övriga fordon gäller 103 dB.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191
 
Polisen behöver inte ha DB mätare med sig utan det är "godtyckligt" och så är deras regler utformade. Om dom tycker att det dånar för mycket kan dom mycket riktigt skicka dig till ombesiktning utan något annat test än deras egen uppfattning om hur högt det låter. Fel? Jovisst men så är det tyvärr....

Men hur ska det vara då? Är det rimligt att en polisbil ska ha ett helt vetenskapligt labb med sig samt ett forskarlag för att kunna mäta ljud och hastighet på ett juridiskt bindande sätt??

Räcker det inte med att dom med sitt sunda förnuft skickar pelle från alby till besiktningen på efterkontroll för att dom misstänker att hans McDonalds posör, dekaltrimmade, obänkade, acra slip-on med det rätta ljudet egentligen har fel ljud.
 
Men hur ska det vara då? Är det rimligt att en polisbil ska ha ett helt vetenskapligt labb med sig samt ett forskarlag för att kunna mäta ljud och hastighet på ett juridiskt bindande sätt??

Räcker det inte med att dom med sitt sunda förnuft skickar pelle från alby till besiktningen på efterkontroll för att dom misstänker att hans McDonalds posör, dekaltrimmade, obänkade, acra slip-on med det rätta ljudet egentligen har fel ljud.

Nja, ta min Mille som exempel - vill minnas att det står 95 dB på ramen vid 4000 rpm - tydligen har man 5dB till som marginal för slitage på dämpull, etc - det ger då 100 dB.
...det är en del - och förmodligen grejar akrasliponet som sitter på just nu det.

Men är en normal människa utrustad med öron kalibrerade nog att avgöra om det låter 97 eller 101 dB (även om det är en markant skillnad i ljudtryck, ljud är luriga saker)?

Det här är lite som att börja bedöma fortkörningar med mormorsklocka och avståndsbedömning mellan den berömda tummen/pekfingret...inte värst seriöst.

Skall de jaga oss på vissa punkter, då får de nog se till att ha torrt på fötterna med.

/J
 
Då ska vi se....

Här står vad som gäller så kallade separata tekniska anordningar bl.a. ljuddämpare.
Och att de är oki att använda eftermarknadsljuddämpare så länge dom är typgodkända, vilket är frågan om typ Acra, Laser, LeoV har på dessa?

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0024:SV:HTML

BILAGA III


KRAV BETRÄFFANDE MOTORCYKLAR


1. DEFINITIONER

I detta kapitel avses med

1.1 "typ av motorcykel med avseende på dess bullernivå och avgassystem" motorcyklar som inte skiljer sig sinsemellan vad beträffar följande huvudegenskaper:

1.1.1 motortyp (två- eller fyrtakt, vänd- eller rotationskolvmotor, cylinderantal och -kapacitet, antal och typ av förgasare eller insprutningssystem, ventilordning, maximinettoeffekt och motsvarande hastighet).

Rotationskolvmotorernas kubikinnehåll anses vara det dubbla av kammarens volym,

1.1.2 kraftöverföringssystemet, i synnerhet antalet växlar och utväxlingsförhållandet,

1.1.3 avgassystemets antal, typ och utformning.

1.2 "avgassystem" och "ljuddämpare" en fullständig uppsättning komponenter som är nödvändiga för dämpning av ljud som förorsakas av motorcykelns motor och dess avgaser.

1.2.1 "ursprungligt avgassystem eller ursprunglig ljuddämpare" ett system av den typ som installerats på fordonet vid tidpunkten för typgodkännande eller utvidgning av typgodkännandet. Det kan vara det ursprungligen installerade systemet eller en reservdel.

1.2.2 "icke-ursprungligt avgassystem eller icke-ursprunglig ljuddämpare" ett system av annan typ än den som installerats på fordonet vid tidpunkten för typgodkännande eller utvidgning av typgodkännande. Det får användas endast som ersättande avgassystem eller ljuddämpare.

1.3 "avgassystem av olika typer" system som väsentligt skiljer sig på ett av de följande sätten:

1.3.1 system innehållande komponenter med olika tillverknings- eller varumärken,

1.3.2 system innehållande någon komponent tillverkad av material med olika egenskaper eller innehållande komponenter av annan form eller storlek,

1.3.3 system i vilka funktionsprinciperna av minst en komponent är olika,

1.3.4 system innehållande komponenter i annan sammansättning,

1.4 "komponent av ett avgassystem" en av de enskilda delar vilka tillsammans bildar avgassystemet (såsom avgasrören, den egentliga ljuddämparen) och det eventuella insugningssystemet (luftfilter).


Läs detta i länken oxå!
3. KOMPONENTTYPGODKÄNNANDE AV ICKE-URSPRUNGLIGT AVGASSYSTEM ELLER DELAR DÄRAV, SOM TEKNISK ENHET, FÖR MOTORCYKLAR
 
Personligen är jag trött på alla torrvarvande posörer i stan och börjar skämmas en aning varje gång jag hör varvstoppet vid rödljuset. Detta gäller både krompråmar och skrikiga sporthojar.. Så mer intresse från polisen är rätt välkommet från min sida.
 
Det påstås en hit än dit om ens hoj är helfordonsgodkänd eller ej.
Det säkraste är att ringa SBP, be att få tala med en ingenjör i ärendet och uppge sitt reg-nummer. Då får man konkret svar...

Ex. En Mille -00 är fri från all sån skit. :tummenupp
 
Jag åkte också dit på flygande besiktning fast uppe i sundsvall.. dock var polisen trevlig. Han tackade för att jag stannade och allt :tummenupp

Så det blir till att byta till orginal, sen besikta sen hem igen å byta tillbaks. Sen ska jag aldrig åka hoj till Sundsvall igen. :mad:
 
Blev själv stoppad förra hösten och åkte dit för högt buller= Ombesiktning,
satte på orginal så det fixade sej,Hur är det om man sätter dit db-killer på ett Leo vince? då klarar man sej va:confused:
 
Det påstås en hit än dit om ens hoj är helfordonsgodkänd eller ej.
Det säkraste är att ringa SBP, be att få tala med en ingenjör i ärendet och uppge sitt reg-nummer. Då får man konkret svar...

Ex. En Mille -00 är fri från all sån skit. :tummenupp

Konkret och konkret...det var lite svävande svar även där, tog mig en kaffepaus och slog bilprovningen en signal (och fick tag på en ingenjör).

E-märkning gäller på tillbehör, finns inte den så är det fel, men att skicka hojar på ombesiktning, eller dela ut böter utan en mätning tyckte han lät lite underligt.
Bilprovningen verkar för övrigt leva i villfarelsen att våran munkätar-kår har rätt utrustning för att mäta ljud med...

Helt klart är det polisen som ser sin chans att jäklas tillbaka, med det medel de får tillhanda - 103 dB försvinner, och nu är det värdet i regbeviset, eller på ramen som gäller, PLUS 5 dB.
Men...5dB är nästan en fördubbling av ljudtrycket, så förmodligen grejar de flesta "normala" systemen det.

Faktum kvarstår, kan inte polisen mäta på korrekt sätt, lär man ifrågasätta om de ens kan skicka en på ombesiktning? :va

...men, pÅlisen lär väl fokusera på paragrafrytteri och jaga e-märkningar, detta oerhörda samhällsbrott. :hihi

/J
 
Blev själv stoppad förra hösten och åkte dit för högt buller= Ombesiktning,
satte på orginal så det fixade sej,Hur är det om man sätter dit db-killer på ett Leo vince? då klarar man sej va:confused:

Tja, inte nödvändightvis.... Jag tog och mäte upp mina Leo's med en dBc mätning.
I princip omöjligt för mig att hamna på de 4300rpm som den ska spinna på. (Ride-by-Wire är för känsligt) Med det GP system jag har på låg jag på 112dBc med mina killers monterade och 118 dBc utan dem - Dock 1 meter rakt bakom.
har i denna tråd förstått att det ska vara i 45grd vinkel oxå. Dock tveksam att jag kommer ner i 98dBc som det ska vara, även om jag lägger till de 5 man får upp till 103...
 
Det påstås en hit än dit om ens hoj är helfordonsgodkänd eller ej.
Det säkraste är att ringa SBP, be att få tala med en ingenjör i ärendet och uppge sitt reg-nummer. Då får man konkret svar...

Ex. En Mille -00 är fri från all sån skit. :tummenupp

Jag tänkte nästan samma tanke i helgen. Mailade Transportstyrelsen och frågade om min hoj. Har inte fått svar ännu, men det kommer väl.
 
Japp de är på råkade ut för samma sak idag.."Allvarliga saker det här" bl a bl a, hojen är typgodkänd, han hotade även med en helt ny regbestiktning på detta, men dömde mig "snällt" till kontrollbesikting..

De gillade inte leovince utan db-killers tydligen, man skulle ha skrikit "loud pipes safes life":yoparty

Det är ju samma sak med min bil som är heltypgodkänd, då får jag väl inte sätta på 16 tums fälgar om 15 är orginal, eller bara "bredda" mina 195 däck, sätter man då på 205:or kan det bli ombes om man skall hårddra detta "polistjafs"
 
Last edited:
Japp de är på råkade ut för samma sak idag.."Allvarliga saker det här" bl a bl a, hojen är typgodkänd, han hotade även med en helt ny regbestiktning på detta, men dömde mig "snällt" till kontrollbesikting..

De gillade inte leovince utan db-killers tydligen, man skulle ha skrikit "loud pipes safes life":yoparty

Det är ju samma sak med min bil som är heltypgodkänd, då får jag väl inte sätta på 16 tums fälgar om 15 är orginal, eller bara "bredda" mina 195 däck, sätter man då på 205:or kan det bli ombes om man skall hårddra detta "polistjafs"


Skall i reggbeviset(eller i typgodkännandet?) finnas med vad du får hänga på för prylar(ex. däckstorlek),finns det inte där är det ej OK.

Henrik
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top