Flicka påkörd av smitande MC-förare.

Alltså! Hur mycket brott som begås har väldigt lite med straffskalan att göra. (Hur många som begår mord tror ni tänker på straffet när de utför sin handling.) Det har med att göra vilken levnadsstandard folk har. Många fattiga, mycket kriminalitet, enkelt. Satsa på att göra det bra och ge alla samma chanser och möjligheter i sammhället och brott blir onödigt. Enkelt som en plätt :)
Hur många ungar som växer upp i en normal familj gör brottsliga handlingar som slutar i fängelse, typ ingen...

Tur att inte folket med lynchmobinställning lyckas ta sig till ledande befattningar. Då hade vi retarderat till 1800 talets okunnskap där tydligen en stor del av befolkningen befinner sig än idag.

Nu har jag tyvärr ingen fakta att tillgå som underlag, men jag tror jag har rätt med stor sannolikhet :D

Alltså! Hur mycket brott som begås har väldigt lite med straffskalan att göra. (Hur många som begår mord tror ni tänker på straffet när de utför sin handling.) Det har med att göra vilken levnadsstandard folk har. Många fattiga, mycket kriminalitet, enkelt. Satsa på att göra det bra och ge alla samma chanser och möjligheter i sammhället och brott blir onödigt. Enkelt som en plätt :)

I en perfekt värld, ja...nu är det inte så, och det finns genomruttna människor (tro't eller ej), även från de välborgade kvarteren.
Bonuspamparna av senaste snitt (vi pratar om företag som massvarslar och ändå lyckas ledningen se om sitt eget hus) förtjänar ledigt ett par år bakom galler om man frågar mig. :gnissla

/J

DNA fungerar bara på CSI.

För det första är det väldigt sällan man hittar användbart DNA som 100% säkert kan härledas till förövaren, och gör man det ska man sedan testa 9 miljoner svenskar för att få en match?

Okej, vi grovsållar bort kvinnor och män över 50 / under 14, begränsar oss även till att det borde vara någon boende inom regionen osv....

Det blir ändå för många människor att DNA testa.

När Haga mannen huserade som värst här i Umeå så togs ett aldrig tidigare skådat antal DNA prover på helt oskyldiga människor som givetvis fick sin integritet kränkt (jag var dock inte en av dom), jag har pratat med några av dom som fick lämna prov och alla var givetvis oskyldiga, men tyckte ändå att det var oerhört obehagligt.

Nej. Det är klart att användning av DNA för att spåra en tidigare okänd brottsling är opraktiskt eftersom man måste ta prov på alla som eventuellt kan vara misstänkta. Men om det är en förövare som sedan tidigare är känd av polisen så är chansen ganska god att han finns i DNA databasen och då kan dom plocka honom. Och det finns garanterat DNA i ett skinnställ. Problemet där är väl att om någon annan än förövaren har haft stället på sig så kommer det att finnas DNA från alla som haft det på sig eller provat det.

DNA är inte idiotsäkert men det kan vara ett ganska bra hjälpmedel för att fälla en brottsling.

Självklart har vissa ingen respekt för lagen.

Men överlägset mest har en viss respekt vilket betyder om det var 20 års fängelse för en lättare misshandel så kan jag garantera dig att antal misshandelsfall skulle minska drastiskt!

Samma sak med fortkörningar, rök kortet i säg 2 år för en fortkörning på 20 km/h eller mer skulle jag inte köra 140 på en 110 väg särskillt ofta.

Så en Ordentlig höjning på straffskalan på vissa brott skulle jag inte säga nej till och skulle garanterat bidra till mindre brott.

Jag tror faktiskt inte att en höjning av straffskalan skulle göra någon större skillnad. Det skulle ju fortfarande vara en väldigt liten risk att åka dit då en stor andel av brotten aldrig klaras upp.
Dubbleringen av böterna för fortkörning gjorde exempelvis bara att det blev en kortvarig dipp i fortkörningarna. Det är ju fortfarande väldigt liten risk att man åker dit så då kör man på.
Däremot finns risken att dom som gjort sig skyldiga till ett brott tar till mer extrema metoder för att komma undan. Jämför med vissa stater i USA som tillämpar "Third Strike". Har man gjort sig skyldig till ett brott som har fängelse i straffskalan vid tre tillfällen så åker man in på livstid. Dom som riskerar det har inget att förlora och det leder till att dom kan gå väldigt långt i sin iver att komma undan vilket i sin tur kan riskera livet för omkringvarande.

Däremot borde polisen få möjlighet att lägga större resurser på att klara upp brott så att sannolikheten att åka dit skulle vara större. Det skulle avskräcka mer.

Om böterna för fortkörning är 2000 eller 4000 spelar ingen roll eftersom man 99,99% av gångerna inte åker dit. Om man däremot åkte dit 50% av gångerna man körde för fort skulle man vara betydligt mer försiktig med att köra för fort oavsett bötesbelopp.

Last edited:
Slet av sig stället först ? På plats liksom ? Sedan drar han ??

I en perfekt värld, ja...nu är det inte så, och det finns genomruttna människor (tro't eller ej), även från de välborgade kvarteren.
Bonuspamparna av senaste snitt (vi pratar om företag som massvarslar och ändå lyckas ledningen se om sitt eget hus) förtjänar ledigt ett par år bakom galler om man frågar mig. :gnissla

/J

Bonusar drabbar oftast inte dig och mig....och deras storlek utformas av styrelsen. Får man tillfälle att få pengar är man dum om man tackar nej. Dessa människor ha familjer och pensioner att tänka på och SKA tänka på de ...inte på vad gråa massan som inte lyckats tycker. Deras plikt är att se till deras familjers bästa och säkra tillvaron för sina barn..inte bry som vad en knegare i någon håla anser...Så är det..de är smartare än oss och har bättre läge, det är bara att bita ihop och försöka roffa åt sig det lilla man kan själv. Om jag blev erbjuden eller kude förhandla till mig 10 milj på mitt jobb (yeah..riiiight...) men tackade nej, hur fan skulle jag kunna se mina ungar i ögonen och säga..Nää..jag blev erbjuden pengar som kunde set you for life, men jag brydde mig om vad viltfrämmande kreti pleti tycker så jag tackade nej..och därmed får ni även i fortsättningen räkna med att extraknega under studietiden och bry er om bostadsbrist och annat trams som vi dödliga måste stå ut med...för att det moha ha ha ha..lär oss pengarnas värde...NOT. Kom igen, de ser chansen och de tar den. Vad är för tjafs om det ? De ser om sitt eget hus precis som vi gör i alla lägen (eller så blir vi sodomiserade av livet). At the end of the day vad fan spelar det för roll om någon loser i Rosengård ojar sig över SEB kärringens rörliga lön (för henne....) ?

Last edited:
Bonusar drabbar oftast inte dig och mig....och deras storlek utformas av styrelsen. Får man tillfälle att få pengar är man dum om man tackar nej. Dessa människor ha familjer och pensioner att tänka på och SKA tänka på de ...inte på vad gråa massan som inte lyckats tycker. Deras plikt är att se till deras familjers bästa och säkra tillvaron för sina barn..inte bry som vad en knegare i någon håla anser...

Det där låter jävligt bra i teorin. Problemet kommer till att den gråa massan är det som akademiker och dyl stöder sig på. Utan den gråa massan skulle det bli systemkollaps.

...och det är ju inte så att det går någon nöd på våra företagstoppar, inte är det där sågen går i kristider - just nu är det ju rena julgransplundringen, och ingen verkar skämmas över det heller.

Förmodligen så går det ingen nöd på Falkengrens barn, och kommer heller inte göra så, även om hon fick avstå från bonusar, och sedan aktivt totalsänkte förstroendet för SEB tillsammans med styrelsen med dold bonus i from av löneglidning, som man trodde sig kunna kringgå reglerna för att få statligt stöd och lånegarantier...

Hennes svar då "det blev fel" - tro fan det, dumjävel. :gnissla http://www.dn.se/ekonomi/falkengren-det-blev-fel-1.821370

Helt klart är det ju inte de skarpaste knivarna i besticklådan det rör sig om.

Jag har inget alls emot bonusprogram och sjukligt välavlönade människor, men kanske inte i kristider, där var och varannan får gå hem...det är en sak om man drar in slantar minst i motsvarighet till sin lön in i firman, men som det är nu - rent kriminellt, bura in eller deportera avskrädet bara.

/J

Bonusar drabbar oftast inte dig och mig....och deras storlek utformas av styrelsen. Får man tillfälle att få pengar är man dum om man tackar nej. Dessa människor ha familjer och pensioner att tänka på och SKA tänka på de ...inte på vad gråa massan som inte lyckats tycker. Deras plikt är att se till deras familjers bästa och säkra tillvaron för sina barn..inte bry som vad en knegare i någon håla anser...Så är det..de är smartare än oss och har bättre läge, det är bara att bita ihop och försöka roffa åt sig det lilla man kan själv. Om jag blev erbjuden eller kude förhandla till mig 10 milj på mitt jobb (yeah..riiiight...) men tackade nej, hur fan skulle jag kunna se mina ungar i ögonen och säga..Nää..jag blev erbjuden pengar som kunde set you for life, men jag brydde mig om vad viltfrämmande kreti pleti tycker så jag tackade nej..och därmed får ni även i fortsättningen räkna med att extraknega under studietiden och bry er om bostadsbrist och annat trams som vi dödliga måste stå ut med...för att det moha ha ha ha..lär oss pengarnas värde...NOT. Kom igen, de ser chansen och de tar den. Vad är för tjafs om det ? De ser om sitt eget hus precis som vi gör i alla lägen (eller så blir vi sodomiserade av livet). At the end of the day vad fan spelar det för roll om någon loser i Rosengård ojar sig över SEB kärringens rörliga lön (för henne....) ?

Du har alldeles rätt. Vem fan skulle tacka nej till det? :dummer

Ganska olustigt att även denna tråden spårar ur. Hur många inlägg handlar egentligen om hur det gick för flickan? Eller om att det kan vara olämpligt att köra bakhjul i innerstan?:va

Istället hamnar fokus på hojtjuvar, Rosengård, pundare, rättssystemet, spekulationer osv, som vanligt mao...

...och det är ju inte så att det går någon nöd på våra företagstoppar, inte är det där sågen går i kristider - just nu är det ju rena julgransplundringen, och ingen verkar skämmas över det heller.

Som vanligt slår Berglins huvudet på spiken:
Berglins_2009-03-22_449019a.gif

Det där låter jävligt bra i teorin. Problemet kommer till att den gråa massan är det som akademiker och dyl stöder sig på. Utan den gråa massan skulle det bli systemkollaps.

Grejen är att den gråa massan blir alltmer expendable i vår del av världen. Det i takt med att man exporterar okvalificerad skitgöra till andra sidan jordklotet och ägnar sig istället åt alltrenare tjänsteproduktion och high tech industri. Fast å andra sidan är det ingen nyhet att den gråa massan blir ju fucked over gång på gång, så vad snackar jag om ?

Det DU skriver låter bra i teorin...eftersom i praktiken kan den gråa massan inget göra utan acceptera att bli fucked over. Kanske därför kan Vanja signa fet pension för AMF snubben och sedan oja sig över att hon "blev lurad" samtidigt som hon inkasserar över 1 mil varje år och den gråa massan kan inte ett skit göra. Kanske därför kan bonus och pensionsskandaler avlösa varandra utan några som helst konsekvenser.

Folk som SEB kärringen chansade och trodde att hon kunde komma undan. Nu fick hon istället låtsas lite och kommer ÄNDÅ att kamma hem potten i längden och det oavsett som den gråa massan anser. So what ? Det blåser över och hon fortsätter att kamma hem storkovan. Sharpest tool in the shed ? Definitivt ! Helt klart skarpare än jag och alla andra här. Det är ju ändå inte hon som måste räkna på premierna och bry sig om vad en kolfiberbit kostar och hennes ungar kommer att pissa från ett högt torn på alla som står i bostadskön, oroar sig om lönen räcker till eller om de har jobb om 2 månader. Hennes förklaring till oss dvs den gråa massan var "det blev fel" var ju ingen lapsus ! Det var en medveten förolämpning och hån..det fattar ju vem som helst. Hon kunde lika gärna sagt att "jag trodde att alla ni var ännu dummare...å andra sidan pissar jag på er..för att jag får mina pengar ändå".

Ganska olustigt att även denna tråden spårar ur. Hur många inlägg handlar egentligen om hur det gick för flickan? Eller om att det kan vara olämpligt att köra bakhjul i innerstan?:va

Istället hamnar fokus på hojtjuvar, Rosengård, pundare, rättssystemet, spekulationer osv, som vanligt mao...

Blev ju lite intressanta inlägg nu i alla fall på sista sidan. Att trådar "spårar" ur är väl bara en naturligt gång i en diskusion...

...och Mr WRX, du ska inte snacka om att tillhöra den grå massan då du står som ägare till fordon för ett sammanlagt värde över en miljon kronor, boendes i Sthlm med tillhörande försäkringar till dessa. Säkert har du en fint matchade kåk på några mille, nyrenoverat kök för 100 papp, sommarstuga i ett fint land och lite pengar instoppat på ett Schweiziskt bankonto haha :tungan

Last edited:
tror ni man kan få hojjen av snuten när de är färdiga med utredningen?

Blev ju lite intressanta inlägg nu i alla fall på sista sidan. Att trådar "spårar" ur är väl bara en naturligt gång i en diskusion...

Det jag reagerat mest på är att under säsong wheelas det flitigt i innerstan bland rödljus, fotgängar och övergånsgsställen. Ändå blir det avsky när det händer en olycka som denna. Men inte ett ord om det, enbart om hojtjuvar mm. Som om ingen annan fläskar på efter rödljus o kör bakhjul men de kan absolut inte förorsaka en olycka som denna?

Dubbelmoral deluxe...även detta precis som vanligt...

Skulle inte tro det om han ändå har en sån regskylt tyvärr. Men hur fan lyckades han dra av skinnställ så snabbt?

Hur ofta används DNA som spårning egentligen? Har hört att det bara är vid väldigt grova mordutredningar. Nån som vet?

Har för mig att DNA prover kostar 10k om inte mer så dé måste va högt prio för att de ska göra dé, som du själv säger, mord och möjligtvis bankrån för pengar é ju dé grovaste brottet i vår sinnessjuka värld.
Att han fick av skinnstället så snabbt låter ju som att dé va ett slappt jäkla skinnställ, den kanske också va stulen vem vet :va

Har för mig att DNA prover kostar 10k om inte mer så dé måste va högt prio för att de ska göra dé, som du själv säger, mord och möjligtvis bankrån för pengar é ju dé grovaste brottet i vår sinnessjuka värld.
Att han fick av skinnstället så snabbt låter ju som att dé va ett slappt jäkla skinnställ, den kanske också va stulen vem vet :va

Som jag skrev tidigare tas numera DNA-prov på i princip alla som grips och misstänks för ett brott som kan ge fängelse(iaf i Gbg-området). Likaså tar man prover vid inbrott så fort det finns något som kan liknas vid blod eller saliv tex, jag har ju stått bredvid dem vid flera tillfällen när dom har tagit proverna. Det har då gällt inbrott i butik samt inbrott i förråd, dvs inte mord.

De doppar en tops i nån slags lösning, gnider det i det misstänkta blodet och stoppar in det i en liten plastbehållare. Denna lilla procedur tar ca 30 sek.

Väldigt många torskar dit på det numer enligt både vanliga poliser och polistekniker jag har pratat med så även om det skulle kosta 10000kr så är det värt det.

Svenska politiker, precis om svenska rättsystemet, är MÖG! Så är det bara.

Här värnar man mer om kriminella än om gammlingar som slitit hela sina liv för att vi ska få leva gott, eller barnen som är vår framtid. Svenskar är ett destruktivt folk som gillar att frottera sig i andras olycka. Vi älskar att läsa om all olycka i världen i tidningen på morgonen, läsa om katastrofer än där än här på nätet medan man myglar från jobbet, sen komma hem och avsluta dagen med att gotta sig i allt skit som hänt på nyheterna. "Åh det är så hemsk allt som händer, men gud nä lilla jag kan inte göra ngt åt det!" och så tittar vi på, passivt.

Det händer så mycket bra saker i världen. Om de goda nyheterna fått ens en tredjedel så stor uppmärksamhet som de dåliga så hade folk kanske börjat fokusera lite mer på bra saker, och bli mindre destruktiva och försökt göra något!

I Sverige e det SYND om inbrottstjuvar som blir bitna av hundar, så då avlivar vi hunden för den är ju störd i huvudet! Den har ju inte alls gjort precis vad den ska. Nä, straffa djurägaren och djuret och tyck synd om brottslingen.

Och poliser ska ju knappt få lyfta ett finger för då är det polisvåld!
"ursäkta, men kan du va så snäll å sluta råna den här banken nu? snälla?"

....Svenskar vill ju inte sätta dit brottslingar, för då har de ju inget å underhålla sig med längre!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla