Fler med probs vid rödljus?

Tommy skrev:
Skojar ni?
Vem fan väntar 5 min innan de kör?
30s känns som en evighet så är det ingen/lite trafik kör man väl.


när jag var i beijing där har de visare som räknar ner! fan satt i en taxi i över 2 minuter! riktigt sjukt!
 
amullo skrev:
Ett enkelt sätt att att fixa omslagning tipsade polisen om. Han var MC-åkare privat och sa att om man tejpar fast en magnet på undersidan av MC´n så förstärker det störningen av fältet så det slår om. Har funkat hittils. :) Trevlig kille som faktiskt lyssnade på mig när jag sa att jag visste att det inte skulle slå om.

Ett tips är att slakta en gammal hårddisk o ta magnetplattorna som sitter
vid läsgafflarna, pyttesmå med skruvhål, men hysteriskt starka.
Funkar bra för mig.
 
amullo skrev:
....och det var inte någon annan bil i närheten utom den blå som jag inte såg i mina obefintliga backspeglar...

Får man inte köra utan backspeglar :confused:
Är det någon ny EU-regel? Förr fick man ju iaf! (varför man nu skulle vilja... :va )
 
När jag jobbade på Malmö Gatukontor för ett par år sedan hade jag det fabulösa uppdraget att åka runt med min hoj och kolla av vilka trafikljius som reagerade och vilka som inte gjorde det. Etfer det skickade jag en redogörelse till trafikavdelningen om vilka som behöver trimmas in.
Göttigt jobb...
 
Kurvmakaren skrev:
När jag jobbade på Malmö Gatukontor för ett par år sedan hade jag det fabulösa uppdraget att åka runt med min hoj och kolla av vilka trafikljius som reagerade och vilka som inte gjorde det. Etfer det skickade jag en redogörelse till trafikavdelningen om vilka som behöver trimmas in.
Göttigt jobb...


Allvar? Det måste ju vara ett av mäsklighetens bästa jobb. Någonsin. :bow


P.S. Så jäffle kewl bild:
avatar11886_1.gif
 
Last edited:
Tja, kommer jag till en öde korsning och det är rött kör jag bara (efter att ha kollat noga såklart)!
Varför stå och vänta på att det ska bli grönt om det inte finns någon annan trafik i närheten :va
 
Mr Skutt skrev:
Inte för att vara elak eller så. Men va har du hört de :confused: :confused:
Kan svära på att de inte fungerar med att dra en nyckelknipa på slingorna
som ligger ute i vägen.

De e lungt. Jag snackade med en konstruktör av sådana system och han så att det var så känsligt. Men det är ju när det är hyfsat nytt, det blir antagligen sämre med tiden.
 
vågen skrev:
Kom till ett rödljus vid sextiden ute på lidingö som vägrade slå om. Efter 5 minuter var jag trött. Efter tio minuter körde jag mot rött.... I sånna lägen känns det som om en polis står runt hörnet med en fjärrkontroll för provisionen :lol


Ska vi få provision? Äntligen?? :kocko
 
Många blinkar med heljusen för att det ska slå om till grönt, reagerar de på ljus också eller är det endast magnetfält?
 
Maxxi skrev:
Många blinkar med heljusen för att det ska slå om till grönt, reagerar de på ljus också eller är det endast magnetfält?

En del gör det säkert fortfarande men det var vanligare förr.

Finns dosor som skickar ut en signal för att få dem att slå om också, för utryckningsfordon. Vet inte om det är så i Sverige men i en del länder finns det. Någon som tror att de dosorna är hårdvaluta? :rolleyes:
 
Det här svaret fick jag av polisen.

"På din fråga om hur man ska göra om ljusen inte slår om blir svaret att om
du inte orkar vänta hur länge som helst så måste du leda motorcykeln förbi
ljusen eller föröska förklara omständigheterna för en eventuellt
rapporterande tjänsteman.
Strahl (gubbe på kommunen) säger att det är möjligt att sensorerna inte ger utslag om du kör
allldeles intill trottoarkanten."

Så ÄR det. :mattias
 
RacerX skrev:
Får man inte köra utan backspeglar :confused:
Är det någon ny EU-regel? Förr fick man ju iaf! (varför man nu skulle vilja... :va )

Backspeglar
Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).


9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

17 § Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om back-speglar (F2-1968).
2. Antal
2.1 Tre backspeglar skall finnas, en invändig och två utvändiga. Invändig backspegel erfordras dock ej om fordonets karosseri är sådant, att den inte kan användas.


KÄLLA: Vägverkets föreskrifter om Motorcyklar

Så JA.. Du måste ALLTID ha Backspeglar på hojen.
 
Skall se om jag får tummen ur å ringer både polis och kommun, å höra deras svar.
Kanske är olika svar om man ringer flera olika på samma ställe :va :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top