"Fler med mc-körkort sänker dödstalen" gp.se

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2524362-fler-med-mc-korkort-sanker-dodstalen

Skönt att alla nyheter inte ser ut som aftonbladets hetspropaganda. Här är en positiv nyhet från göteborgsposten, där de också passar på att slänga in en känga mot farliga vägräcken.

Vi är oerhört kritiska till utformningen av mitt- och sidoräcken, säger Christensen. Många motorcyklister dödas när de kanar in i stolparna, räckena måste gå ända ner till vägbeläggningen.


Känns bra att få upp nyheter kring ansvarsfulla förare och farliga stationära omständigheter i trafiken.

SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm, säger han. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman
Än en gång kanske vi bör tänka på hur vi kör förbi trafikkameror, det verkar helt klart som det läggs märke till det.
 
Last edited:
Nog så sant som det är sagt för ingen skulle väl få för sig att flyga omkring med ett plan utan rätt behörighet men ibland så tror ju som sagt var en del att det där med att köra hoj utan rätt utbildning kan väl inte vara så svårt.Själv vet jag en som fick sätta livet till för några år sedan när han krascahde mot ett mitträcke på en motorväg med sitt på köpet behörighet för mc på sitt bilkörkort på en hyrd hoj satte punkt för vidare fortsättning.
 
Nog så sant som det är sagt för ingen skulle väl få för sig att flyga omkring med ett plan utan rätt behörighet men ibland så tror ju som sagt var en del att det där med att köra hoj utan rätt utbildning kan väl inte vara så svårt.Själv vet jag en som fick sätta livet till för några år sedan när han krascahde mot ett mitträcke på en motorväg med sitt på köpet behörighet för mc på sitt bilkörkort på en hyrd hoj satte punkt för vidare fortsättning.
Nu är du på medicinen igen, fattade inte en meter ;)
 
Nog så sant som det är sagt för ingen skulle väl få för sig att flyga omkring med ett plan utan rätt behörighet men ibland så tror ju som sagt var en del att det där med att köra hoj utan rätt utbildning kan väl inte vara så svårt.Själv vet jag en som fick sätta livet till för några år sedan när han krascahde mot ett mitträcke på en motorväg med sitt på köpet behörighet för mc på sitt bilkörkort på en hyrd hoj satte punkt för vidare fortsättning.
Tycker du själv att MC och flygplan ligger på samma svårighetsgrad rent körmässigt?
Att köra hoj är inte svårt, det svåra är att köra förståndigt och säkert.
Min kusin på 7 bast kan framföra en cross utan problem men han hade med största sannolikhet inte ens kunnat starta ett flygplan.
Äpplen och päron Ankan, det är enkelt.
 
Att flyga ett plan är inte speciellt svårt......när man har lärt sig det.

Att köra en motorcykel är inte speciellt svårt......när man har lärt sig det.

/KentW
 
Jodå dem helvetes vägräckena känner man ju igen.:arsele

Kanade in i ett sådant efter grus i en rätt skarp högersväng, svår öppen underbensfraktur och sprickor i fyra kotor fick jag på köpet:huvet
 
Tycker du själv att MC och flygplan ligger på samma svårighetsgrad rent körmässigt?
Att köra hoj är inte svårt, det svåra är att köra förståndigt och säkert.
Min kusin på 7 bast kan framföra en cross utan problem men han hade med största sannolikhet inte ens kunnat starta ett flygplan.
Äpplen och päron Ankan, det är enkelt.

I en flygsimulator och med någon som visar honom är jag övertygad om att han skulle lära sig flyga ett flygplan skapligt snabbt också. Det är inte raketforskning och det är ju betydligt färre saker att krocka med uppe i luften :gnissla
 
Aftonbladet borde ju haka på det här med rubriken "MC DÖDEN ÖKAR!!!"

Vi borde se till att ha en lobbyingomgång mot aftonlögnen och de andra, och lyckas få dem att ändra det till "Räckesdöden" istället för "MC döden"
 
Jag har aldrig förstått hur man kan räkna in folk som inte har körkort i dödstatistiken? Samma med berusade, dessa har ju liksom inte riktigt att göra på vägarna i första läget.
 
Replik - sorry, om jag vikar av från trådens ämne;
Vi borde se till att ha en lobbyingomgång mot aftonlögnen och de andra, och lyckas få dem att ändra det till "Räckesdöden" istället för "MC döden"

Från SMC, är vi ofta på journalister, tidningar - men, effekten är inte bara så där enkel.. Specifikt inte när det ofta är så att "vi kanske" har en "image" av vi kör alldeles för fort..

SMC har under sista månaden lyft räckes frågan igen, vi tog kalkylerade bl. a med hjälp av Trafikverkets beräkningsmodell, att räckes olyckor för MC har kostat samhället - 1.2 miljarder senaste 6 åren! infosida
Till detta en press release LÄNK

Förre veckan, hade SMC en dragning på seminar hos Försäkrings förbundet - och räcken var en del av detta. Eftersom vi vett att det finns flera som inte tror att räcken stympar motorcyklister, valde vi stick emot gängse normer att visa några bild exempel från räckes olyckor - presentationen - varning för stärka bilder.
Dessa finns publikt på SMC´s hemsida, vart vi vett att pressen är flitiga besökare...

Och ja - alla stör sig på överskrifter som MC-Döden..
 
Jag har aldrig förstått hur man kan räkna in folk som inte har körkort i dödstatistiken? Samma med berusade, dessa har ju liksom inte riktigt att göra på vägarna i första läget.

De borde särredovisas i stället för klumpas ihop med alla andra.
Särskilda grupper för obehöriga och diskvalificerade....:rolleyes:

Det har varit strategin under några år nu: att särskilja och belysa en del olyckstyper och beteenden som inte med bästa vilja i världen går att skohorna in under det begreppet vi vill värna: motorcyklismen.
Fylla, körkortslöshet, stulna hojar, oreggade lekfordon - sådant som vi riktiga motorcyklister har svårt att påverka måste tydligt bollas över som det samhällsproblem det är.



Vi borde se till att ha en lobbyingomgång mot aftonlögnen och de andra, och lyckas få dem att ändra det till "Räckesdöden" istället för "MC döden"

En bra väg att gå är att vända språkbruket till vår fördel:
Om vi konsekvent använder begreppet "dödsräcke" istället för gängse "vajerräcke", "sidoräcke" eller "mitträcke" så blir det en ständig, obekväm påminnelse på vad räckena gör med oss oskyddade trafikanter.
En sten i skon på alla som bara tänker på de redan skyddade bilisternas säkerhet....
 
Frågan är om jag inte hellre chansar på att undvika egna misstag och hamna i ett räcke än att fronta med full/sovande/mobilsurfande bilist!
 
Replik - sorry, om jag vikar av från trådens ämne;


Från SMC, är vi ofta på journalister, tidningar - men, effekten är inte bara så där enkel.. Specifikt inte när det ofta är så att "vi kanske" har en "image" av vi kör alldeles för fort..

SMC har under sista månaden lyft räckes frågan igen, vi tog kalkylerade bl. a med hjälp av Trafikverkets beräkningsmodell, att räckes olyckor för MC har kostat samhället - 1.2 miljarder senaste 6 åren! infosida
Till detta en press release LÄNK

Förre veckan, hade SMC en dragning på seminar hos Försäkrings förbundet - och räcken var en del av detta. Eftersom vi vett att det finns flera som inte tror att räcken stympar motorcyklister, valde vi stick emot gängse normer att visa några bild exempel från räckes olyckor - presentationen - varning för stärka bilder.
Dessa finns publikt på SMC´s hemsida, vart vi vett att pressen är flitiga besökare...

Och ja - alla stör sig på överskrifter som MC-Döden..

Nej, väl medveten om att det finns mer att göra än att bara lite godtyckligt börja jaga kvällsblaskorna. Och var väl inte helt seriös heller. :gnissla
 
I en flygsimulator och med någon som visar honom är jag övertygad om att han skulle lära sig flyga ett flygplan skapligt snabbt också. Det är inte raketforskning och det är ju betydligt färre saker att krocka med uppe i luften :gnissla

Egentligen är det ju bara en sak, men den är JÄTTESTOR och förr eller senare hamnar man där hur fan man än bär sig åt! (Om man inte flyger rymdskyttel då kanske, men det alternativet är nog inte heller så kul).
 
Frågan är om jag inte hellre chansar på att undvika egna misstag och hamna i ett räcke än att fronta med full/sovande/mobilsurfande bilist!

Det där är intressant!
Just det är myndigheternas argument för att sälja på oss dödsräckena: det är för vår egen skull!
Eftersom dom biltänker.

Men en motorcykel är smal, lättmanövrerad och föraren är oftast skärpt och alert.
Ett möte med en bilidiot behöver inte betyda given frontalkrock som det gör när två tröttmössor bakom var sin bilratt möts på samma planhalva. Vi har en större chans att undvika dödligt krockvåld med mötande bilar.

Men stolpar, det står det öövveerraalltt. Med 2 meters mellanrum står döden och lurar på oss.
Ibland på bägge sidor!

Jag hör till dem som kör året runt, dygnet runt och oavsett väderlek. Det kan ibland gå en timme innan jag möter en bil. Men tick-tick-tick: varje sekund passerar jag flera dödsfällor som är till för att skilja ointresserade bil-ister från varandra. Varje sekund!

...och rätt vad det är så dyker en av dessa ointresserade, förströdda och distraherade bilister upp. På natten. I regnet. Utan att han bekvämar sig med att blända av. Då känns inte räckena som något stöd i livet, kan jag berätta...
Jag möter hellre idioten med blanka vapen och siktar strax bredvid till höger om honom.
Men var är räcket? På mitträckesvägar är det absolut vidrigt att möta någon som inte bländar av.

Dessutom skall vi ha klart för oss att de flesta av de uppmärksammade olyckor där motorcyklister har dött för att väghållaren Trafikverket inte förmått leverera acceptabla friktionsvärden på den nylagda asfalten så är det egentligen Trafikverkets dödsräcken som tagit MC-förarens liv!
Att dratta omkull och åka skinnkälke en bit är sannerligen inget roligt, men det är inget man normalt dör av.
Det är något som de allra flesta motorcyklister som kört några år har råkat ut för - och det brukar gå bra.
Men inte mellan dödsräcken!

Att inte kunna väja för tappad last eller vilt är ytterligare en vidrighet med dödsräckena.

Jag förstår att det krävs räcken för att rädda vilsna bilister från varandra, men de räcken som används idag tar säkerhet från oss oskyddade trafikanter och ger till de redan polstrade, vadderade och skyddade.
Det är inte rätt och riktigt!
Självklart måste räckena som sätts upp vara skadeneutrala - skapa säkerhet för alla trafikanter!
Inte för vissa, på bekostnad av andra.



Edit:

Årets statistik säger att hittills har ungefär 20% av de omkomna motorcyklisterna dött mot räcken!
Inga granna olyckor heller, och dessutom ofta egentligen rätt banala grejer som utan räcken hade slutat i lite försäkringstjafs och några veckor utan hoj. Med dagens räcken finns det dock ingen återvändo.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top