"Fler med mc-körkort sänker dödstalen" gp.se

Jag har inget emot räcken med underglidningsskydd, typ betongfundament. Räcken har faktiskt sett till att ta bort en hel del mötesolyckor även mellan bil och MC.

Men dödsräcken är jag absolut helst utan.
 
Frågan är om jag inte hellre chansar på att undvika egna misstag och hamna i ett räcke än att fronta med full/sovande/mobilsurfande bilist!
Fast det där är svart eller vit-argumentation. Det är ingen som säger att räcken ska tas bort eller sluta användas, utan att säkrare versioner ska användas eftersom det finns sådana.
 
Jag skulle även vilja lagstadga fullständig godkänd utrustning vid framfart av mc!
Låt motargumenten hagla!
 
Jag skulle även vilja lagstadga fullständig godkänd utrustning vid framfart av mc!
Låt motargumenten hagla!
Oavsett vad man tycker i frågan om vad mc-förare bör ha på sig måste man tänka på att det är en lag.

Det är viktigt att lagar efterföljs, annars faller hela konceptet och förtroendet urholkas även för andra viktiga lagar. (Personligen gillar jag idén, då det kanske skulle lugna media och sänka premier).

I praktiken har polisen ingen möjlighet att stoppa varenda motorcyklist för att kontrollera att han eller hon har på sig godkända stövlar, godkända handskar eller ett ställ i ett säkert material. Av den anledningen skulle det bli en fullständigt tandlös lag.

Om jag kör runt i regnställ, ska jag bli stoppad av polisen, så de kan undersöka att jag har ett godkänt ställ på mig under?

Vet du om all din utrustning är godkänd? Jag är inte säker på att alla mina handskar är godkända, även om jag varit noga med materialval och vilka skydd som sitter i.

Som du förstår är det en praktisk omöjlighet, vad man möjligen kan göra är att illegalisera att personer åker runt i shorts och tshirt.

Alternativt så kan man så klart ge polisen möjlighet att göra flygande kontroller, precis som med säkerhetsbälte. Där de får möjlighet att bötfälla någon som kör runt utan ordentliga skydd. Men samtidigt lär även detta bli jobbigt om någon kommer farandes i skyddsväst, kevlarjeans och mc-sneakers. Ska personen ta av sig jeansen på plats så polisen kan undersöka att de faktiskt innehåller kevlar?
 
Last edited:
Oavsett vad man tycker i frågan om vad mc-förare bör ha på sig måste man tänka på att det är en lag.

Det är viktigt att lagar efterföljs, annars faller hela konceptet och förtroendet urholkas även för andra viktiga lagar. (Personligen gillar jag idén, då det kanske skulle lugna media och sänka premier).

I praktiken har polisen ingen möjlighet att stoppa varenda motorcyklist för att kontrollera att han eller hon har på sig godkända stövlar, godkända handskar eller ett ställ i ett säkert material. Av den anledningen skulle det bli en fullständigt tandlös lag.

Om jag kör runt i regnställ, ska jag bli stoppad av polisen, så de kan undersöka att jag har ett godkänt ställ på mig under?

Vet du om all din utrustning är godkänd? Jag är inte säker på att alla mina handskar är godkända, även om jag varit noga med materialval och vilka skydd som sitter i.

Som du förstår är det en praktisk omöjlighet, vad man möjligen kan göra är att illegalisera att personer åker runt i shorts och tshirt.

Alternativt så kan man så klart ge polisen möjlighet att göra flygande kontroller, precis som med säkerhetsbälte. Där de får möjlighet att bötfälla någon som kör runt utan ordentliga skydd. Men samtidigt lär även detta bli jobbigt om någon kommer farandes i skyddsväst, kevlarjeans och mc-sneakers. Ska personen ta av sig jeansen på plats så polisen kan undersöka att de faktiskt innehåller kevlar?

Mjaä ! Kevlarjeans eller shorts är väl skit samma för farbror blå ! De är dig de tar ont på när du klotar !
Mitt vajer räcken spar många liv per år och dom hindrar trötta bilförare som kanske "glömmer" att blända av just före dom somnar att komma över på din sida och fronta dig !

På Ön där jag bor snackas de mycket om "situations anpassad hastighet" nu ! Ja ni vet ! De betyder att på landsväg är DU tvungen att oberoende av väglag kunna stanna ditt fordon på den del av körbanan som du SER ! Så dimma , halka eller kurvig väg betyder !!! Just de - sänkt hastighet !

Låter de bekant ? Helt nytt ? :confused:
 
På Ön där jag bor snackas de mycket om "situations anpassad hastighet" nu ! Ja ni vet ! De betyder att på landsväg är DU tvungen att oberoende av väglag kunna stanna ditt fordon på den del av körbanan som du SER ! Så dimma , halka eller kurvig väg betyder !!! Just de - sänkt hastighet !

Låter de bekant ? Helt nytt ? :confused:
Så är det väl i Sverige redan. Du ska anpassa farten efter förhållandet. Om det är dimma med 5 meters sikt och du håller 120 för att det står så på skylten kan du nog räkna med dryga böter, vårdslöshet i trafik till och med. Om du lever länge nog för att få böter dvs.
 
Oavsett vad man tycker i frågan om vad mc-förare bör ha på sig måste man tänka på att det är en lag.

Det är viktigt att lagar efterföljs, annars faller hela konceptet och förtroendet urholkas även för andra viktiga lagar. (Personligen gillar jag idén, då det kanske skulle lugna media och sänka premier).

I praktiken har polisen ingen möjlighet att stoppa varenda motorcyklist för att kontrollera att han eller hon har på sig godkända stövlar, godkända handskar eller ett ställ i ett säkert material. Av den anledningen skulle det bli en fullständigt tandlös lag.

Om jag kör runt i regnställ, ska jag bli stoppad av polisen, så de kan undersöka att jag har ett godkänt ställ på mig under?

Vet du om all din utrustning är godkänd? Jag är inte säker på att alla mina handskar är godkända, även om jag varit noga med materialval och vilka skydd som sitter i.

Som du förstår är det en praktisk omöjlighet, vad man möjligen kan göra är att illegalisera att personer åker runt i shorts och tshirt.

Alternativt så kan man så klart ge polisen möjlighet att göra flygande kontroller, precis som med säkerhetsbälte. Där de får möjlighet att bötfälla någon som kör runt utan ordentliga skydd. Men samtidigt lär även detta bli jobbigt om någon kommer farandes i skyddsväst, kevlarjeans och mc-sneakers. Ska personen ta av sig jeansen på plats så polisen kan undersöka att de faktiskt innehåller kevlar?

Såklart har du rätt!
Men de som uppenbart kör "oklädda" blir ju lätt för ordningsmakten att finna, och framförallt dom som precis snott en hoj på stan. Tvivlar på att mctjuvar kommer ha komplett klädsel eller de utan körkort som okynneskör.
 
Mjaä ! Kevlarjeans eller shorts är väl skit samma för farbror blå ! De är dig de tar ont på när du klotar !
Missförstod du helt?
Jag svarade i svårigheten att lagstifta om att alla mc-förare ska ha på sig godkänd skyddsutrustning.

Det skulle bli omöjligt för polisen att upprätthålla lagen, eftersom de skulle bli tvungna att stoppa alla med regnställ, för att se om de har skyddsutrustning under. De skulle behöva stoppa alla med jeans, för att kolla om det är kevlarjeans.

På sin höjd skulle man kunna sträcka sig till att de har rätt att stoppa folk som kör runt i shorts och tshirt, eftersom det garanterat inte kan vara riktiga skydd. Alternativt flygande kontroller där man stoppar alla och undersöker deras skydd, precis som med alkotester, fartkameror och bälteskontroll.

Själv kör jag alltid med skinnställ, ryggskydd, racestövlar, och skinnhandskar med knogskydd.
 
Last edited:
Såklart har du rätt!
Men de som uppenbart kör "oklädda" blir ju lätt för ordningsmakten att finna, och framförallt dom som precis snott en hoj på stan. Tvivlar på att mctjuvar kommer ha komplett klädsel eller de utan körkort som okynneskör.

Ja , de är klart att de är bra om farbror blå stoppar alla i t-shirt och shorts eftersom de tyder på mc-stöld !
Om du åker i regnrock så är de ju upp till dig om du vill skydda dig under förstås !

OM du åker omkring i regnrock i fullt solsken i + 35 C så Hoppas jag att farbror blå tittar lite extra på ditt körkort ! :rofl :tungan :hej
 
Missförstod du helt?
Jag svarade i svårigheten att lagstifta om att alla mc-förare ska ha på sig godkänd skyddsutrustning.

Det skulle bli omöjligt för polisen att upprätthålla lagen, eftersom de skulle bli tvungna att stoppa alla med regnställ, för att se om de har skyddsutrustning under. De skulle behöva stoppa alla med jeans, för att kolla om det är kevlarjeans.

På sin höjd skulle man kunna sträcka sig till att de har rätt att stoppa folk som kör runt i shorts och tshirt, eftersom det garanterat inte kan vara riktiga skydd. Alternativt flygande kontroller där man stoppar alla och undersöker deras skydd, precis som med alkotester, fartkameror och bälteskontroll.

Själv kör jag alltid med skinnställ, ryggskydd, racestövlar, och skinnhandskar med knogskydd.

Är de faktiskt lag på skinnhandskar med knogskydd vid mc körning ? :confused: :va :rolleyes:
 
Såklart har du rätt!
Men de som uppenbart kör "oklädda" blir ju lätt för ordningsmakten att finna, och framförallt dom som precis snott en hoj på stan. Tvivlar på att mctjuvar kommer ha komplett klädsel eller de utan körkort som okynneskör.

Kan man inte lagstadga att alla med körkort måste ha varselväst, då skulle det vara lätt för länsman att urskilja de utan.
 
Är de faktiskt lag på skinnhandskar med knogskydd vid mc körning ? :confused: :va :rolleyes:
Nej.

Linool skrev att han ville det skulle vara lag på komplett skyddsutrustning.
Jag skulle även vilja lagstadga fullständig godkänd utrustning vid framfart av mc!
Låt motargumenten hagla!

Jag svarade på Linools inlägg och förklarade att det är svårt att genomföra i praktiken.
Exempelvis är det svårt att se om någon i regnställ har godkänd utrustning under.

Personligen använder jag skinnhandskar med knogskydd, men du kan lagligen köra runt i kalsonger och mc-hjälm om du skulle känna för det.
 
Jag har mc-kort och lever, alltså förbättrar jag statistiken enl rubriken på tråden. Det gör förövrigt mina 70+ föräldrar också trots att de aldrig suttit på en hoj...
 
Aftonbladet borde ju haka på det här med rubriken "MC DÖDEN ÖKAR!!!"
Ungefär som tolkningen på denna tråds rubrik av den ursprungliga kommentaren.
Han tror att minskningen till stor del beror på att betydligt färre personer utan mc-körkort kör motorcykel nu än tidigare.


Edit : Tolka inte detta som att jag försvarar AB, eller någon annan nyhetsmedia för den delen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top