fler hästar med kolfilter ?

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka
 
Och du får 1600Nm vridmoment om du plockar bort insatsen i sliponnet och skenförsäkrar hojen också... :P

*Sarkasm OFF*
Låter som att han missat den viktigaste delen med luftfiltret, nämligen att filtrera bort grus, damm och småfåglar. Ett kolfilter klarar inte av finkornigt damm som pollen.
Och nej, du får inga 15 hästar på en luftfiltermodifikation.

Och om det nu var så bra, varför har inte konstruktörerna med hur många hundra års utbildning som helst gemensamt anammat det?

Var lite kritisk, även mot dina bästa vänner, oavsett hur duktig någon påstås vara på nåt.
 
Och du får 1600Nm vridmoment om du plockar bort insatsen i sliponnet och skenförsäkrar hojen också... :P

*Sarkasm OFF*
Låter som att han missat den viktigaste delen med luftfiltret, nämligen att filtrera bort grus, damm och småfåglar. Ett kolfilter klarar inte av finkornigt damm som pollen.
Och nej, du får inga 15 hästar på en luftfiltermodifikation.

Och om det nu var så bra, varför har inte konstruktörerna med hur många hundra års utbildning som helst gemensamt anammat det?

Var lite kritisk, även mot dina bästa vänner, oavsett hur duktig någon påstås vara på nåt.

alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela
 
alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela

Visst kan det ge lite turbulens i luftburken, men ett 2cm tjockt motstånd för luften lär strypa mer än det eventuellt hjälper.

Vore intressant att se vad någon med adekvat utbildning inom ämnet har att säga.
Min teori är dock att det stryper mer än vad det hjälper genom att 'röra om' luften eller ta bort e.v kemiska föroreningar i luften.
 
alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela

Det finns många faktorer som påverkar motorns effekt och hojens fart.
Det du förklarar låter inte helt orimligt.
En bättre mod är däremot att fälla upp passagerarens fotpinnar, det ger en betydande effektökning, framförallt på topphastigheten. Dock är mitt råd att du plockar bort dem helt. Dessutom är det helt gratis!


Det handlar mycket om luftmotstånd, precis som i simning vill man minska motståndet i det element man befinner sig i. Moto GP förarna har nyligen börjat använda sig av "överdragsställ" i samma material som som simmarna har i sina helställs-baddräkter. Det skall öka topphastigheten ca 10% enligt vetenskapliga tester (skall leta reda på källan)

Rock on!

// Lars
 
får jag 15 extra om jag stoppar de i min vröltrimmade fylle-ciao oxå?:yoparty

fett go ökning i procent om man säger så!
 
när jag vill göra en omkörning men inte orkar växla ner så brukar jag dra igång lövblåsen och sätta den i insugstrattarna.
 
Men kom ihåg att inte sätta det upp och ner så att man blir av med 15 hk pga felturbulens. Skittråkigt på en moppe...:huvet
 
Man ska använda originalburken åxå, alltså fläktkåpan. Det ger 15 hk till, eller va det 16 hmm får ut och kolla. Nackdelen är att luftmotståndet ökar drastiskt så toppfarten blir faktiskt hämmad MEN accelerationen...
Överkurs kanske men har du SEPARATA filter, 60 hk på en R4 eller inkl kåpor 60+60 hk. Att man inte använder det på racehojar har såklart med regelverket att göra.
 
Med ett reynoldstal över 2000 som vi har i motorerna så har man alltid turbulent strömning. Vi har testat på våran motor till formulabil (yamaha R6) att köra en repa med luftfilter (KN) och sedan direkt efter en ny repa utan filter och det fanns ingen skillnad i hk eller Nm. Men visst har man en förstoppad luftburk och ett luftfilter ifrån medeltiden finns där säkert saker att vinna.

På vilket vis skulle ett kolfilter vara till någon nytta? Är det aktivt kol i ett sånt filter? Vill du ta bort föroreningar så motorn inte behöver andas dålig luft?

På min sxv tex så är luftburkens intag något i de minsta laget, där kan man få lite extra om man kapar upp den.

//Alexander
 
Last edited:
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka

eh, nä, kan tänka mig som det blir som ett öppet luftfilter, fast taskigare, själva kolfiber i ett köksfläkt på en hoj skulle inte göra annat än släppa skit i motorn, men du kanske menar att du monterar hela fläkten dit och ha den på så att du tvingar in luften i cylindrarna.. då blir det typ en kompressor, men du måste ha en jävligt lång sladd..
 
Om man hade ett filter som kunde ta bort andra saker än syre (O) så skulle du få en markant ökning av effekt. Iaf en kort stund. Nyah Nyah.
 
eh, nä, kan tänka mig som det blir som ett öppet luftfilter, fast taskigare, själva kolfiber i ett köksfläkt på en hoj skulle inte göra annat än släppa skit i motorn, men du kanske menar att du monterar hela fläkten dit och ha den på så att du tvingar in luften i cylindrarna.. då blir det typ en kompressor, men du måste ha en jävligt lång sladd..

Jag har räknat på det och tror det var så att din cykel suger i sig 6000L vid 10000rpm alltså 6000L/min. Undra hur mycket fläkten klarar att bygga upp i tryc då:gnissla
 
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka

Om jag åkte moppe skulle jag direkt sätta på ett sånt där filter.
Fatta att ha 15-17hk på en Yamaha DT 50 :banana
Du kommer kanske få en något renare luft (från partiklar) kanske lite mindre avlagringar i motorn, men det är nog inte ens mätbart.
Bara i Teorin.

Diskutionen pågår för fullt på Z om detta :D
http://www.zatzy.com/allmaent/347454-myten-filter-avgas-ger-haestar.html
http://www.youtube.com/watch?v=fqzlAduEsnU
 
Last edited:
Jag har räknat på det och tror det var så att din cykel suger i sig 6000L vid 10000rpm alltså 6000L/min. Undra hur mycket fläkten klarar att bygga upp i tryc då:gnissla

det finns fläkt
usb-cute-fan.jpg

och fläkt
turbin3.jpg
 
Glöm sedan inte att fästa magneter på bränsleledningarna. Ger lätt en 5-10 hästar till. :tummenupp

(tror att Metroteknik för några veckor sedan hade en artikel om en 18 årig amerikan/israel/whatever som blivit arg på törstiga bilar och därför snickrat ihop en insats hemma som på alla bilar skulle sänka bränsleförbrukningen med 40% och "bara" såldes för nån tusenlapp. Där försvann förtroendet för den tidningen)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top