fler hästar med kolfilter ?

hrmpfff amatörer!
Ingen som ens tänkt på chipstrimmning...
Bara att montera OLW´s senaste aktiva chips i databoxen mellan pcIII ´an och tremodden så har man lätt 400g hästar till...
Ibland måste man göra allt tänket själv. suck
 
hrmpfff amatörer!
Ingen som ens tänkt på chipstrimmning...
Bara att montera OLW´s senaste aktiva chips i databoxen mellan pcIII ´an och tremodden så har man lätt 400g hästar till...
Ibland måste man göra allt tänket själv. suck

skall man då köra grill eller dillchipsvarianten ?
 
Tänk på att TS ställde en seriös fråga. Självklart kan ett kolfilter från t.ex. köksfläkten öka effekten.

Förenklat är formeln för förbränning av bensin (oktan): 2 C8H18 + 25 O2 => 18 H2O + 16 CO2 + energi (jag får inte till de nedsänkta siffrorna). Av luften som dras in i motorn består ca 20% av luftens massa av ren syrgas, resten består av bl.a. kväve och koldioxid. Lyckas man rena luften så att den består av 30 eller 40 % ren syrgas ökar förbränningen och därmed effekten markant. Sätter man dit ytterliggare ett köksfläktfilter blir det en exponentiell ökning av effekten. Det är viktigt att tänka på att filtret inte får vara använt i fläkten innan det sätts på motorcykeln då det kan finnas fettrester kvar i filtret som kan påverka förbränningen om fettet dras in i motorn. Om fettet dras in i motorn blir det s k "knackningar" pga att bränsle/luftblandningen självantänder innan tändstiften har antänt blandningen (något förenklat).
 
Last edited:
Spelar ingen roll bara dom inte blivit för gamla. Killen i klippet nedan använde chips från en påse som varit öppen i flera dagar och efter att han pressat dom genom kolfiltret ovanför spisen (för att få extra 15 hk) så gick det som det gick.
http://www.youtube.com/watch?v=YeKwatZti1A

ja där ser man vikten av att veta vad man håller på med. just därför är sådana här trådar så viktiga..det är ju hit man skall kunna gå för att lära sig hur man på korrekt sätt plockar mer mos ur motorn
 
Haha rolig tråd på sitt sätt!
Jag tror TS hörde fel ang KN filter o kolfilter då det låter rätt lika...Eller något.
Inte för att de gör några 15hk direkt men ändock.
 
Tänk på att TS ställde en seriös fråga. Självklart kan ett kolfilter från t.ex. köksfläkten öka effekten.

Förenklat är formeln för förbränning av bensin (oktan): 2 C8H18 + 25 O2 => 18 H2O + 16 CO2 + energi (jag får inte till de nedsänkta siffrorna).

Ja själv har jag faktiskt gett mig på att använda fusion till Ducatin.
6Li+1H -> 4He + 3He+"lite energi".Effekten ligger på runt 1500MW.
Får en jäkla fart på rakorna. Blir lite varmt om benen ibland bara. :va
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top