fler banor, tävlingar & träningar

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Jag tycker det är beklagligt att dom klubbar som tidigare jobbat för att vi ska få tävlingar, inte orkar med längre.
Förarna har tyvärr lite sig själva att skylla pga. för mycket gnäll och krav,
inga Rc-banor, inga RR-banor, för lite/mycke grus, För lite/mycke asfalt då bojkottar förarna.
Man har stått och skämts på banorna när arrangören står och garvar bakom ryggen på förarna och frågar -vilka tror dom att dom är.
Nej nu är det förarna som är bojkottade

Jag skulle vilja jobba mer med det här , men efter min tid på svemo så nej tack.

Om nån skulle ta sig tid (försäljartyp) att kontakta dessa banor och visa intresse, dessa har tagit in Minimoto och är alltså öppna för annat än bara go-kart.
sen har vi alla RC & RR Banor som visat intresse tidigare.

Här har du listan över banor i sverige som är besiktade o godkända av Svemo i nuläget för minimoto !

Godkända besiktade banor av SVEMO
Borås.
Borlänge.
Eskilstuna (motorstadion Gröndal)
Gislaved.
Hedemora.
Hudiksvall.
Kalmar.
Katrineholm.
Kristinehamn.
Lockarp. (Malmö)
Norrköping.
Skövde.
Södertälje.
Rörken. (Uppsala)
Veddesta. (Järfälla/Stockholm)
Visby
Västerås (hälla ring)
Piteå.
Örebro SuperMoto/Minimoto bana.
Östersund.

Därmed inte sagt att det inte finns flera banor där det körs med minimoto...

Mera info finner du här: http://forum.minimoto.se/portal/news.php

Gott Nytt år
MVH.Crille
Suzuki Team 1

Shit vad tävlingar det går att arrangera. Det var en hel del banor. Så man ser ju möjligheterna. Många vill dock inte börja sin karriär med en tävling som har SM status. Tror att vi måste arrangera lokala tävlingar och bygga underifrån. Värva nya förmågor.

Men det är väl som du säger. Ingen (rättare sagt för några) har längre ork och motivation att engagera sig.

Sporten skulle behöva en promotor som tar tag i detta, annars blir det nog tyvärr inte så många flera tävlingar i vårat kalla avlånga land.

Jag kan nog svara för kalmar och där kommer det inte att bli något sm -08 som var det jag kämpade för hela förra året och att få till en pemanent grusslinga .
Vi hade behövt visa på tävlingen-07 att vi är många och att det behövs tävlingar och banor men det fanns knappt något intresse av en tävling i kalmar. Så kalmar fortsätter att köra som alla år innan det blir en enklare tävling till hösten tillsammans med minimoto och 70-rr.

Isf är ju SM det säkraste kortet om man vill arrangera en tävling och få många deltagare, alla kommer, ingenting spelar någon roll, alla kommer ändå. Så det är klart det ska köras SM i Kalmar. :)

Om inte kommer jag på den enklare tävlingen iaf, den var årets höjdpunkt. :tummenupp

Ja det var inte fel på själva tävlingen den var grymt rolig att köra jag tycker också att det var årets höjdpunkt . Men det jag menar handlade om att det finns ett stort intresse så det är värt jobbet och utgifterna till att göra en riktig motardbana med allt vad som ingår.
Det finns ju trots allt mycket folk som ska övertygas, men det blir ju en enklare tävling iallafall hoppas bara på bättre väder nästa år så kommer det bli riktigt bra.

Jag var och tittade på ett ställe i Surahammar i ett fabriksområde, 1,5ha asfalterat inhängnat, stora öppna ytor :tummenupp Ägaren håller själv på med rallycross så han är redan motor tokig !! :)
Vi får väl börja med att träna där och sen se om det går att fixa någon enklare tävlig . Jag får lov att återkomma med mera info. längre fram..

Jag var och tittade på ett ställe i Surahammar i ett fabriksområde, 1,5ha asfalterat inhängnat, stora öppna ytor :tummenupp Ägaren håller själv på med rallycross så han är redan motor tokig !! :)
Vi får väl börja med att träna där och sen se om det går att fixa någon enklare tävlig . Jag får lov att återkomma med mera info. längre fram..

Härligt, bra jobbat.. ser fram emot mer info.. :tummenupp

/R

Tävling

Jag har äntligen fått tillstånd av markägare och kommer att kontakta Polis, Komun och länstyrelse under veckan.Även diskuterat med Peter Larsson och reserverat helgen 7-8 Juni för Ev SM i Supermoto i Falkenberg.:yoparty

Vet att det jobbas en hel del ute bland förare med att få till SM deltävlingar så det ser trots allt ljust ut inför komande säsong.

Kaj Karlsson Mk Falcon

Jag har äntligen fått tillstånd av markägare och kommer att kontakta Polis, Komun och länstyrelse under veckan.Även diskuterat med Peter Larsson och reserverat helgen 7-8 Juni för Ev SM i Supermoto i Falkenberg.:yoparty

Vet att det jobbas en hel del ute bland förare med att få till SM deltävlingar så det ser trots allt ljust ut inför komande säsong.

Kaj Karlsson Mk Falcon

Bra jobbat Kaj! Hoppas du får klartecken från alla håll så man kan visa upp sig i sina gamla hemtrakter! :)

Kaj Karlsson Mk Falcon

:yoparty Kanon Kaj hoppas det går i lås :tummenupp

Kaj å Falcon :tummenupp :tummenupp :tummenupp :pannkyss

Internationell??
....tyvärr blir det bara sm i trim med den här typen av banor, .....

Även "SVEMO" har ju uttalat sig negativt om vissa banor....
Synd att det är manfall även där, inga arrangörer, inga ansvariga... det är kris i svensk supermoto

/HW

Tycker inte att det är kris i svensk supermoto , visserligen går arbetet med att få tag i arrangörer trögt , men vad annat är att vänta i en relativt ny sport med få banor . Så här innan säsongen börjar gäller det att uppmuntra alla som jobbar för att få till tävlingar .

Det vore intressant att veta vilka banor SVEMO har uttalat sig negativt om ???

Sen får vi hoppas att SVEMO snabbt får fram två personer som ansvariga för supermoton .

Kan inte hålla med "Fetsladd" om att förarna är bojkottade av arrangörer efter åren med RC och RR , det var bra läroår både för supermoton , RC och RR . Supermoton tog för mycket tid i programmet för RC , samt att det blev för mycket tid att bara att sitta och vänta på att få köra .
Sen att vi hade otur med vädret och ej var omtyckta av RR-förarna för att vi drog ut för mycket smuts på banan kan man inte kalla gnäll , det är en fråga om säkerhet för RR . Vi skulle kunna köra tillsammans med RR igen om vi bara kör asfalt om det regnar .

Just nu jobbas det på fler håll för att få till tävlingar , det är bra , men fler förare måste engagera sig i det tidskrävande arbetet .

Teknis i Örebro är en pålitlig arrangör som vi kan räkna med , MK Falcon är på gång som en ny supermoto-arangör , Östersund har ej lämnat definitivt svar än hur de gör , vi hoppas fortfarande på Linköping nu när Hannes och Sara kan få hjälp av Peter Larsson , Järva kommer kanske tillbaka som arrangör , här gäller det att stockholmsförarna ser till att skaka fram funktionärer för att det skall finnas chans att tävlingen skall bli till , det är bara att kontakta Henry på SPRINGZZ , Kalmar är kanske efter två års tävlingar redo för ett större arrangemang , Gultheimer och Gillisson kanske har nåt på gång , Malmby flygfält kanske kan komma igen som tävlingsplats , Eksjö och Lunda kan vara nåt i framtiden , hoppas att grabbarna i Kortedala jagar vidare efter plats att köra tävling på , hoppas att det bara är ett mellanår för Tranås i Sommen , vad som sker inom quaden vet jag ej , Glenn Ocklund eller Niklas Lundström kanske har nåt på gång , vad som sker i Gävle och tävlingar vet jag ej , de kanske kan få till ett samarbete med Söderhamns MK som har en RC-bana av vad jag har hört .

Det händer säkert mer som jag ej vet något om . Ni som har nåt på gång , skriv om det här på Sporthoj och på vårt forum Supermoto Sweden ( JS foto ) .

Last edited:

Kaj Karlsson Mk Falcon

Bra Jobbat Kaj!
Hör av dig om det är något du behöver hjälp med eller tips till så kanske vi kan bistå med info.
Robert Susa
Kortedala Motorklubb Supermoto.

Tomellia , först träningsbana , sen kanske tävlingsbana .

Jag vet inte hur det ser ut med att kunna göra en bättre banslinga när man inte behöver ta hänsyn till RC-bilarna. Men SM dög ju banan till för 4 år sen, jag va där som åskådare på den tiden :)

Tack för tipset! :tummenupp Ska ringa Henry o se vad man ev. kan hjälpa till med. Vad har dom arr. tidigare, Barkaby?

Tycker inte att det är kris i svensk supermoto , visserligen går arbetet med att få tag i arrangörer trögt , men vad annat är att vänta i en relativt ny sport med få banor . Så här innan säsongen börjar gäller det att uppmuntra alla som jobbar för att få till tävlingar .

Det vore intressant att veta vilka banor SVEMO har uttalat sig negativt om ???

Sen får vi hoppas att SVEMO snabbt får fram två personer som ansvariga för supermoton .

Kan inte hålla med "Fetsladd" om att förarna är bojkottade av arrangörer efter åren med RC och RR , det var bra läroår både för supermoton , RC och RR . Supermoton tog för mycket tid i programmet för RC , samt att det blev för mycket tid att bara att sitta och vänta på att få köra .
Sen att vi hade otur med vädret och ej var omtyckta av RR-förarna för att vi drog ut för mycket smuts på banan kan man inte kalla gnäll , det är en fråga om säkerhet för RR . Vi skulle kunna köra tillsammans med RR igen om vi bara kör asfalt om det regnar .

Just nu jobbas det på fler håll för att få till tävlingar , det är bra , men fler förare måste engagera sig i det tidskrävande arbetet .

Teknis i Örebro är en pålitlig arrangör som vi kan räkna med , MK Falcon är på gång som en ny supermoto-arangör , Östersund har ej lämnat definitivt svar än hur de gör , vi hoppas fortfarande på Linköping nu när Hannes och Sara kan få hjälp av Peter Larsson , Järva kommer kanske tillbaka som arrangör , här gäller det att stockholmsförarna ser till att skaka fram funktionärer för att det skall finnas chans att tävlingen skall bli till , det är bara att kontakta Henry på SPRINGZZ , Kalmar är kanske efter två års tävlingar redo för ett större arrangemang , Gultheimer och Gillisson kanske har nåt på gång , Malmby flygfält kanske kan komma igen som tävlingsplats , Eksjö och Lunda kan vara nåt i framtiden , hoppas att grabbarna i Kortedala jagar vidare efter plats att köra tävling på , hoppas att det bara är ett mellanår för Tranås i Sommen , vad som sker inom quaden vet jag ej , Glenn Ocklund eller Niklas Lundström kanske har nåt på gång , vad som sker i Gävle och tävlingar vet jag ej , de kanske kan få till ett samarbete med Söderhamns MK som har en RC-bana av vad jag har hört .

Det händer säkert mer som jag ej vet något om . Ni som har nåt på gång , skriv om det här på Sporthoj och på vårt forum Supermoto Sweden ( JS foto ) .

Tjena!
Jocke i Ö-sund får inte ihop folk till hans tävling vilket vi pratat om i vårt Team och Eifrem kom med iden om att Rookieklassen får vara flagvakter på lördan när Elit kör och Elit är flagvakter åt Rookie på söndan.
Lysande ide eller hur?

Vi kan självklart göra så på fler ställen .

Vi ses på mässan
Kom till Suzukis monter för att se Eifrems nya monster.
Crille

vi får väl köra 2 sm deltävlingar i örebro en i maj och en i sep, kan va en idé, dock måste detta förstås diskuteras noga med klubben först. Det är ju allid svårt att få fram idellt jobbande funkisar

Tjena!
Jocke i Ö-sund får inte ihop folk till hans tävling vilket vi pratat om i vårt Team och Eifrem kom med iden om att Rookieklassen får vara flagvakter på lördan när Elit kör och Elit är flagvakter åt Rookie på söndan.
Lysande ide eller hur?

Vi kan självklart göra så på fler ställen .

Vi ses på mässan
Kom till Suzukis monter för att se Eifrems nya monster.
Crille

Det låtr absolut som ett bra förslag onm det bara är det de hänger på. Jocke drog ett tungt lass förra året men det blev en lyckad tävling o mycket träning :yoparty så hoppas vi får komma dit o åka i år igen.

vi får väl köra 2 sm deltävlingar i örebro en i maj och en i sep, kan va en idé, dock måste detta förstås diskuteras noga med klubben först. Det är ju allid svårt att få fram idellt jobbande funkisar

detta är också ett alternativ som man inte ska vara främmande för tycker jag iaf :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...