Träning Lms 29/5

Efter en suverän kväll på en kanonbana känns det lite konstigt att höra gnäll på farten från ett antal förare. Farten är en del av sporten och tycker man det varvar så är det väl rimligt att man drevar om. Det är ju inte för inte som storåkarna har ett antal utväxlingar med sig i bagaget. Och det verkar knappast rimligt att vi ska kunna åka på samma utväxling på alla våra banor. Dessutom torde inte ett par olika drev vara den största kostnaden för oss i dessa sammanhang. Titta bara på roadracingen där de åker 125 cc på Anderstorp.... . Anldningen till chikanens tillkommande på Sviestad är för att sänka farten på roadracing-slingan. Där har inte vi i supermoto ngt. att säga till om.
Ett tips i all välmening : när cykeln varvar ur precis innan inbromsning på banans snabbaste ställe så har du rätt drevning. Att du sen får dra ur den på varje växel är inget som frestar motorn mer än ständiga påslag från låga varv.

Gnäll o gnäll? Det var mer bara tankar om banan och en fråga.
Klart som fan man drevar så man inte ligger på varvstoppet hela tiden.

Cita:
Riktigt cool banan har det fått till, en internationell banan minst sagt!
Stoffy

Internationell??
internationellt körs det på gokart/flygfält/städer väldigt sällan RR-storlek
Har inte sett en enda internationell bana som bare går rakt fram hitills, men LMS gör ett bra jobb, detta är inget gnäll,

tyvärr blir det bara sm i trim med den här typen av banor, men vi får bara säga foten i kläm jajjemän, vi får göra vårt bästa för att hänga med 70+ hojjarna och köpa läget, men någon/några chikaner skulle göra jämnare race
och mindre rasrisk.

däremot Sommen, Örebro, Ö-sund, G-borg är det närmaste internationella banor vi har i Sverige, om det kom till lite riktigt feta hopp skulle vi närma oss ännu mer.
Hoppas Boding fått fria händer på hoppen i götet.......då blir det högt och långt.

"vem har kvar varvstoppet?":rolleyes:
Crille

Last edited:
Cita:
Riktigt cool banan har det fått till, en internationell banan minst sagt!
Stoffy

Internationell??
internationellt körs det på gokart/flygfält/städer väldigt sällan RR-storlek
Har inte sett en enda internationell bana som bare går rakt fram hitills, men LMS gör ett bra jobb, detta är inget gnäll,

tyvärr blir det bara sm i trim med den här typen av banor, men vi får bara säga foten i kläm jajjemän, vi får göra vårt bästa för att hänga med 70+ hojjarna och köpa läget, men någon/några chikaner skulle göra jämnare race
och mindre rasrisk.

däremot Sommen, Örebro, Ö-sund, G-borg är det närmaste internationella banor vi har i Sverige, om det kom till lite riktigt feta hopp skulle vi närma oss ännu mer.
Hoppas Boding fått fria händer på hoppen i götet.......då blir det högt och långt.

"vem har kvar varvstoppet?":rolleyes:
Crille

Gillar Stabeck men jag tycker inte att det ska löna sig att kör med liten hoj i alla SM tävlingarna.

Vad gäller banan på Linköping så är det absolut ingen RR banan vi kör på för då skulle jag förstå om folk tyckte att det gick fort. Sen såg jag inte dig där Fetsladd så jag undrar hur du kan vara så säker på att det blir SM i trimning?

När det handlar om internationella tävlingar så vet jag att VM försökte köra ett tag på typ RR banor men en stor anledning till att de inte fortsatte med et var att det blev för dyrt att hyra dessa banor och att banägaren inte ville göra de förändringar som krävdes för att göra ett mellanting mellan RR bana och GoKart bana där Supermoton hör hemma.

Har fått för mig att det går undan i tyskland oxå och att Metet har en raka av rang. Tycker man ska åka till Linköping och köra innan vi dömer ut banan och säger att den är för stor. Jag tror nämligen att många kommer att ändra uppfattning efter att ha testat.

För handen på hjärtat visst är väl ändå många av de banor vi åker på lite för små. Linköping har fått till kanonbana med riktigt roliga kombinationer i karusellen. Rakan är kortad med en chikan som sedan leder in i karusellen där du ligger och kör med treans växel. Vet att Ola E älskar lite snabbare kurvor. Själv är jag trött på att sladda runt på tvåan så fort de svänger lite.
Om inte annat så kan det vara kul med lite variation.

Efter en suverän kväll på en kanonbana känns det lite konstigt att höra gnäll på farten från ett antal förare. Farten är en del av sporten och tycker man det varvar så är det väl rimligt att man drevar om. Det är ju inte för inte som storåkarna har ett antal utväxlingar med sig i bagaget. Och det verkar knappast rimligt att vi ska kunna åka på samma utväxling på alla våra banor. Dessutom torde inte ett par olika drev vara den största kostnaden för oss i dessa sammanhang. Titta bara på roadracingen där de åker 125 cc på Anderstorp.... . Anldningen till chikanens tillkommande på Sviestad är för att sänka farten på roadracing-slingan. Där har inte vi i supermoto ngt. att säga till om.
Ett tips i all välmening : när cykeln varvar ur precis innan inbromsning på banans snabbaste ställe så har du rätt drevning. Att du sen får dra ur den på varje växel är inget som frestar motorn mer än ständiga påslag från låga varv.
Tack till Sara ,Hannes, Kungko m.fl. för suverän kväll. Och Stefan för fjädringsjustering och draghjälp på banan.

Högre fart kyler bättre:tummenupp

Jaha, nu var det ju inte menat som gnäll från min sida. Mera ett konstaterande...Bra jobbat alla ni på LMS:tummenupp fast det var faktiskt lite långt mellan en del svängar på en 4 petad 450 :hihi
Sen när Engström, Sörehall, Ljungberg och Eriksson drar förbi så man blir förkyld är det bara att lyfta på hatten, såg coolt ut...

Att du har några påståenden och funderingar om oss på småhojjar som inte jag håller med om kan vi diskutera nån annan stans vid nått annat tillfälle, nästa träning på Sviestad kanske:)

Det går ju inte att anpassa alla sveriges banor efter småkubikarna hoppas jag alla inser. Nån enda gång måste väl vi få någon liten fördel av att släpa runt på 100-200cc extra !!?!!

Och fler tjejer ä rväl alla överens om att vi vill ha :) :tummenupp

Bring em on säger jag bara. Bara lite extra cc räcker inte för att knäcka Hondan på rakan :D

Det blir lite mer hopp innan sm men det tar jag upp i en ny tråd om just den tävlingen.

/HW

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...