Fler än jag som kör Z800?

Skulle jag få för mig att köpa en streetfighter i modell SuperMegaSjuktJävlaAwesomeTuffOchBall, så hade det absolut utan tvekan blivit en Z800!

Den ser elak som fan ut och med mig mountad på den.... and you know the saying.. Snälla killar får inte ligga...
:banana
 
Med könslös menade jag inte utseendet, utan motorn. För visst SER hojen arg ut, men det hjälper föga när motorgången är en mjuk radfyra som är omöjlig att urskilja från alla andra mjuka fina radfyror i segmentet. Problemet jag hade med hojen var alltså att "the bark was bigger than the bite" :)
 
Mikaelhanni: Nej allt är ju digitalt. Det ser nytt, modernt och fräsigt ut vilket är anledningen till att det är byggt som det är gjort, inte för att digitalt är otydligt men analogt är tydligare och mer lättöverskådligt.

Jejjsoft: Sant, snälla killar får inte ligga. Men farliga killar på tung MC ligger omedelbart på backen. (if you catch my drift)

Havre: Ahh, jag får stå för missförståndet. Jag trodde att du mer eller mindre bedömde hela cykeln som könslös. Jo alltså jag tror att kawasakis tankegång var följande efter att jag läst otaliga intervjuer och utlägg samt din åsikt.

"-Ok, vi måste fortsätta och toppa våran fortsatta storsäljare Z750. Vi tar dess ram och motor rakt av. Borrar upp den lite, jobbar på ett tiotal aktuella detaljer, prioriterar designen efter önskemål. V kommer få lite mer vikt men det gör inget eftersom vi hämtar några hästar till. Dock ska vi hålla oss till 800cc och mellanklassen eftersom vi vill att vanligt folk ska ha råd med den och jag tycker att istället lägger vi de få slantarna som är över på ABS"

Resultatet blev radikal design utan omedelbar unikt inovativ motor eftersom allt är en balansgång mellan
Vikt / Kraft / Design / Kostnad
 
Jag tycker den är riktigt jävla snygg, men en sak.. Varför har Kawa (och kanske fler märken? :confused:) ha GLITTER-helveten i lacken? :gnissla DET är lite lite ghey tyvärr på en i övrigt toksnygg streetfighter. Jävligt synd. Sen skulle jag vilja ha den med bättre bromsar, starkare motor. Ja, allt bättre och mer robust/lättare i övrigt. Men skit i det, för den är jävligt snygg som sagt! :fyllisar
 
Havre: Ahh, jag får stå för missförståndet. Jag trodde att du mer eller mindre bedömde hela cykeln som könslös. Jo alltså jag tror att kawasakis tankegång var följande efter att jag läst otaliga intervjuer och utlägg samt din åsikt.

"-Ok, vi måste fortsätta och toppa våran fortsatta storsäljare Z750. Vi tar dess ram och motor rakt av. Borrar upp den lite, jobbar på ett tiotal aktuella detaljer, prioriterar designen efter önskemål. V kommer få lite mer vikt men det gör inget eftersom vi hämtar några hästar till. Dock ska vi hålla oss till 800cc och mellanklassen eftersom vi vill att vanligt folk ska ha råd med den och jag tycker att istället lägger vi de få slantarna som är över på ABS"

Resultatet blev radikal design utan omedelbar unikt inovativ motor eftersom allt är en balansgång mellan
Vikt / Kraft / Design / Kostnad

Bra analys där, jag tror du har helt rätt :) Gött att du är nöjd med hojen! :tummenupp
 
Säga vad man vill men Z-800 kommer aldrig komma i närheten av sin lillebror Z-750 när det gäller försäljning eller att vinna folks hjärtan. Jag tror att jag vet varför... Det är nog inte så stor skillnad mellan dom.
Men jag hade alla dagar i veckan valt den svart-vita Z-800 för lite rockn´roll på kvällarna.
Själv kör jag en Street Triple -13, ful hoj enligt många men det roligaste man kan ha på 2 hjul!
 
2 st här i Skövde som kör runt på dom:tummenupp en på jobbet som nyligen köpt en och den andra har vart me o åkt me mig o mina vänner men känner han inte så där jätte bra... så allt blir dom populärare här i Skövde trakterna i allafall:tummenupp
 
Ägge: Alla vill väl ha fetare motor och bättre bromsar på sin cykel? Anledningen till att jag säger så angående Z800 är att det redan ÄR bra bromsar och stadig motor på den. Visst, den kan självklart inte mäta sig med en Honda eller BMW på 1200cc på bana vilket jag tror redan alla förstår, men det innebär naturligtvis inte att den är på något vis ens i närheten av att vara slö.

Havre: Jo, så går min tankegång iaf. Hela cykeln är en enda stor kompromis. Men jag antar att då jag tänker efter...det är väl alla cyklar som ämnar att kunna sälja till så bred publik som möjligt? Det är en enorm massa cykel man får för under 100 000kr vågar jag påstå.

2wheedrive: Mitt hjärta ligger hos Z800 naturligtvis, trots det så tänker jag vara realist och tvingas hålla med dig och din åsikt. Z800 kommer antagligen inte toppa försäljningen över sin lillebror. Dock tar Kawasaki ett initiativ att istället fortsätta modda vidare på Z750 så tar de ett gigantiskt kliv att för att kunna tävla med övriga 800cc av andra märken så måste de öka cylindervolymen och "lyxa" till det med ABS+radikal design för att föra sitt märke vidare. Därefter så kommer nya Z800R och tar denna modell som grund....and life goes on så att säga...

Zaitoon: Jo det är ingen hemlighet att dom säljs. Hälsade på Northbike idag för jag hade ett ärende (Jag körde sönder deras släp 3 dagar sedan) där han kunde glatt meddela att han sålt 2st Z800 idag. Jag vet inte om det är en blek och spontan amatörbedömning från min sida...men det ser ut som att när allt kommer omkring så kommer Kawasaki tjäna en fet slant på sin nya modell.
 
Var och testade en Z800 igår och vilken Hoj! Snygg,skön och grym! Styret var bra och gillade tanken! Ska till Gävle och se om plånboken håller med om ett köp
 
Jag har två vänner som har en varsin Z800, en svart och en vit. Har provat att köra den direkt efter min och de är väldigt lika varandra, kändes som att Z800 hade lite mer aggressiv aggressiv aggressiv och bättre bromsar (att tänka på är att min z750 börjar bli till åren) annars var det inte så stor skillnad i mitt tycke.

Riktigt snygg hoj och jag älskar min z750, det enda som är jobbigt är när man kommer upp i farter över 160 som vinden börjar rycka i hjälm och överkropp.
 
Har en z750 själv o 2 av mina polare är z800 :)
Och igentligen är det inte så värst stor skillnad mellan hojarna mest designen :)
Här i skåne är dem rätt vanliga redan tyvärr :P
 
Sebhell: Z750 är en jättefin cykel, och håller helt med dig angående vinden, h-vete vad det blåser, jag har problem över 120 för att inte tala om över 140. Blåser rejält ^^

Jesterhead: Nej jättestor skillnad är det inte. Är mest designen som du säger och lite småjusteringar i ett tiotal detaljer.

Zpophy: Jasså?! Jag hämtade ut min cykel idag från min första service ironiskt nog ^^
 
Man vänjer sig med vinden :) nacken blir starkare i det känns mindre sen ;)
 
Plockade ut min i april. Kört 400mil nu och är fortfarande riktigt nöjd! Äter bakdäck av att åka bakhjul men vilken hoj gör inte det:)

Svart/vit
 
Plockade ut min i april. Kört 400mil nu och är fortfarande riktigt nöjd! Äter bakdäck av att åka bakhjul men vilken hoj gör inte det:)

Svart/vit

Jag har provat att gasa upp den på bakhjulet 3-4 ggr ensam på manöverbanan en kväll. lyckades/vågade aldrig.
 
Såg en parkerad svart Z800 vid Hjälmare docka häromdagen, såg dock inte ägaren till den... De verkar dyka upp lite varstans.
 
Testade literversionen från 05 tror jag för ett tag sen. väldigt len och mjuk motor, kändes nästan lite elhybrid i kraftöverföringen, men samtidigt väldigt slät och annonym. Mitt största problem var dock styrningen. den känndes alldeles för nervös och "för" lättsvängd, inte det minsta stabil i låg/medelfart. jag föredrar också att ha någon sorts ruta att gömma sig bakom, behöver inte va helkåpa.
Men som sagt. kändes välbyggd, kompakt och rätt liten för att va literhoj. Ser användning för den inne i stan, men då är 1000 överdrivet och onödigt. 6, 800 borde passa mkt bättre, därav relevansen för denna tråd :glömdet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top