Fler än en MC och försäkringar

Eftersom jag tillhör minoriteten här på Sporthoj som kör Sporthoj så är Bilsport utan MC inte ett alternativ (även om de vill ha mina pengar för de gamla, inte tillräckligt snabba hojarna.)

Helkund hos Folksam ger 10% på de hojar som inte är MHRF-försäkrade...

En enkel fråga om försäkringar !
Jag bor ju på Åland så vi har ju lite annorlunda regler på de mesta på gott och ont !
Jag ser ju här på forumet att många Bikebröder även har en eller flera andra kanske crossliknande bikar för
höst , vinter och vårbruk !
Nu blev ju jag sugen på att köpa tillbaka min gamla gruspiskare när jag såg att den nya ägaren har den till salu men då infinner sig ju tanken på hur man löser försäkringsfrågan ?
Jag pratade med min försäkringskille idag och jag har en ide´för trafikförsäkringen !
Jag föreslog till honom att dom skulle skapa en speciell försäkring för bikers med flera bikar så att jag då skulle kunna flytta trafikdelen av Ninjaförsäkringen till en halcross över vintern när jag ändå inte åker Ninja !
Jag kan ju ändå åka endast en hoj åt gången !
Resten av helförsäkringen som jag har typ brand , stöld osv skulle ligga kvar på Ninjan hela tiden som nu !

Har ni någon liknande försäkringslösning i Sverige ?

Nu är ju min andra-hoj en ålderstigen herre men tror jag har någon multihojrabatt.
Använder SVEDEA för jag har ju ingen sporthoj. :)
Betalar 600-800 per år för hyndan ungefär. :tummenupp

Mina hojar är rätt billiga i försäkring så jag märker ärligt talat inte av att jag har två. Blir väl en tredje snart med. Huvaligen.
Men ja, alla pengar som "blir över" hamnar på hojar. Och snart blir det ännu mer pengar som "blir över". :3freak

Har 2 på Bilsport & MC. Billigare premien 50%. Den tredje har svindyr premie. Har avställningsbart på ett bolag. På våren kommer jag att byta till ett annat avställningsbart där det är dyrare att ha avställt men billigare att ha påställt...Så får man trixa lite.

Antingen är man rik eller så fifflar man med av och påställningar alternativt ägarbyte - sistnämnda är inte okej enligt bolagen - men man måste ju åtminstone ha trafik enligt lagen.

Man gör förutsättningar för sig själv skulle jag säga :)

Fifflar och fifflar...jag ställer av och på med en app. Skitenkelt. Betalar för det jag kör, resten av tiden garage. Så ska det vara tycker jag. Likadant med min snöskoter.

Okey , ja de märkliga här är att en avställbar försäkring blir dyrare än en helårs ! :dummer
Jag kan ju bra tänka mig att lämna brand och stöld delen på hela året men skulle vilja flytta trafikdelen till en halvcross från typ nu till april . :tummenupp
Annars måste jag ta en helt ny försäkring utan bonus och de blir inte billigt !

Antingen är man rik eller så fifflar man med av och påställningar alternativt ägarbyte - sistnämnda är inte okej enligt bolagen - men man måste ju åtminstone ha trafik enligt lagen.

När det blir en dålig affär för såväl försäkringsbolag som transportstyrelse kommer förutsättningarna att ändras.

Man betalar Transportstyrelsen 50 kr för en administrativ åtgärd man själv utför. Hyfsad affärsidé skulle jag säga.

Försäkringar som medger avställning ger (snuskigt) bra med pengar den tid fordonet är påställt utan nämnvärd risk den övriga tiden.

Inte ens effekterna av förfarandet med ägarbyte kan betraktas som en särskilt dålig affär för fb. Skenförsäkring under ett aktivt användande är däremot ett större riskprojekt. Troligare då att ägarbyte kommer att avgiftbeläggas. Då skickas ju papper även om det är en lindrig administration.

Är det så stort problem om fordonsägaren orkar hålla på. När det blivit vana är det kanske inte så betungande ändå. Om vinsterna uteblivit hade tillvägagångssättet ändrats, definitivt.

Har en BMW och en XR på svedea och betalar 1420kr och 800kr helår.

En enkel fråga om försäkringar !
Jag bor ju på Åland så vi har ju lite annorlunda regler på de mesta på gott och ont !
Jag ser ju här på forumet att många Bikebröder även har en eller flera andra kanske crossliknande bikar för
höst , vinter och vårbruk !
Nu blev ju jag sugen på att köpa tillbaka min gamla gruspiskare när jag såg att den nya ägaren har den till salu men då infinner sig ju tanken på hur man löser försäkringsfrågan ?
Jag pratade med min försäkringskille idag och jag har en ide´för trafikförsäkringen !
Jag föreslog till honom att dom skulle skapa en speciell försäkring för bikers med flera bikar så att jag då skulle kunna flytta trafikdelen av Ninjaförsäkringen till en halcross över vintern när jag ändå inte åker Ninja !
Jag kan ju ändå åka endast en hoj åt gången !
Resten av helförsäkringen som jag har typ brand , stöld osv skulle ligga kvar på Ninjan hela tiden som nu !

Har ni någon liknande försäkringslösning i Sverige ?

Vad jag vet så har en del FB mängdrabatt med kravet att du inte får låna ut hojen. Då sjunker risken eftersom du bara kan köra en hoj åt gången. Folksam hade förut 50% på den andra hojen men har slutat med den "produkten", som det heter på modern affärssvenska, och har 10% mängdrabatt på alla försäkringar inte bara hojförsäkringen utan även t.ex. kattförsäkringen.
Jag gillar din idé om en personlig försäkring och skulle vilja betala trafikförsäkring på det viset. :)
Antal bokstäver på körkortet, ålder, antal år med körkort och kanske några andra saker som var man bor skulle kunna bestämma premien. En tilläggsförsäkring till den vanliga sjukförsäkringen kanske.

Okey , ja de märkliga här är att en avställbar försäkring blir dyrare än en helårs ! :dummer

Samma här. Det är för att FB garanterat har ett års försäkringspremie vid årsförsäkring men inte när du kan avsluta närsomhelst.

Okey No Regrets så du så att säga "gör jobbet" åt bolaget med appen alltså ! Jag kan tänka mig att bolagen inte vill ha en massa extra jobb med att ställa på å ställa av ! Att de är därför avställbara försäkringar är dyrare här !
Men då har du typ 3 st olika försäkringar lr ? Med "min ide" skulle du ha typ 1 st trafikförsäkring och sen flytta den till den biken du vill köra för tillfället typ !
Men om de ligger någon vinst i de vet jag ju inte heller ! :va

Okey No Regrets så du så att säga "gör jobbet" åt bolaget med appen alltså ! Jag kan tänka mig att bolagen inte vill ha en massa extra jobb med att ställa på å ställa av ! Att de är därför avställbara försäkringar är dyrare här !
Men då har du typ 3 st olika försäkringar lr ? Med "min ide" skulle du ha typ 1 st trafikförsäkring och sen flytta den till den biken du vill köra för tillfället typ !
Men om de ligger någon vinst i de vet jag ju inte heller ! :va

Japp så gör jag. Ingen billig hobby, men jag överlever. Men om man vill ha de helförsäkrade då ? Hur skulle det flyttas ? Appen är för transportstyrelsen. Bolaget gör en periodisk körning mot deras register antar jag och ser hur mycket hojen varit påställd och avställd. Under avställningen kan jag byta försäkringsbolag. Så ..under vintern kör jag ett bolag som har billigare av och mycket dyrt påställning. På säsongen byter jag som har dyrare avställ men billigare påställ.

Det går att slippa detta med då kostar det rätt mycket och så förfärligt mycket jobb är det inte med tanke på att jag kör superbiken bara de dagar jag verkligen kan vika åt körning. Inte en pendlarhoj direkt.

Last edited:
Okey , ja jag har typ 60 % bonus (hette de tidigare) på min försäkring så jag kan inte byta bolag säsongsvis !
Antar de blir dyrare oberoende , har inte kollat runt men ...

Min ide´var att jag skulle vilja flytta enbart trafikdelen till en annan hoj på vintern och då skaffa en mindre , gammal "billig" hoj som inte behöver helförsäkring men de är kanske omöjligt ? :confused:

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan