Fler än en MC och försäkringar

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag skulle ju kunna ringa och kolla men SK verkar ju stadigt. Med risk för att verka dum....

Många här har fler än en hoj. Hur gör ni med försäkringar, blir inte det dyrt som svinto???

I några länder kan man försäkra extra fordon mot att man bara får köra dem själv. Man kan ju bara köra en hoj i taget, så tillägget blir modest. Finns den varianten på MC i Sverige?

Eller pytsar ni snällt en förmögenhet varje år i försäkring???

Man betalar snällt en förmögenhet. Finns tyvärr inga bra sätt att försäkra en hel vagnpark i sverige.

Finns inte så mycket att välja på. Det är bara betala.

Å andra sidan så är motarden ganska billig så det blir inte så farligt dyrt.

Okej, tack!

Vilket hojintresse vissa har... är det många här som i princip lägger alla pengar som blir över på MC? Eller är här så många höginkomsttagare?

Hellre en till hoj än pensionsförsäkring?

Viss mängdrabatt kan man ju få. Men knappast som att bara betala för ett fordon, tror jag fått erbjudande om 10-20% på andra hojen jag försäkrade. Var förvisso ett tag sedan, har bara en hoj nu.

Kommer inte ihåg om det var hos Bilsport&Mc eller Svedea, men något av dessa bolag erbjöd en riktigt rabatterad försäkring för hoj nr 2, med villkor att bara en av hojarna får rulla samtidigt. Det förutsätter ju tyvärr att det är hojtyper som kan försäkras där (inte R-hojar)

Har trygg hansa. För varge nytt fordon jag försäkrar får jag 5% rabatt på alla andra försäkringar (10% för det första fordonet)
Då jag har 4 fordon och samtliga andra försäkringar där blir det en del.

Jag ringer runt och kollar försäkringskostnaderna inför varje nyförhandling och byter om någon har bättre villkor/premie. Vissa bolag går ju bort på vissa motorcyklar som zopilote skrev. Sedan sätter jag betalningarna på autogiro så jag slipper se summorna på fakturorna. Då kan jag anpassa mitt bensininköp efter den summa som finns kvar på lönekontot när försäkringarna är dragna och tuta och köra. Eller i alla fall le och torrbryta... :rolleyes:

Jo,

Men hemma på vår gata i sta'n... I USA kör man det systemet jag nämnde. Där står vilka som får använda bilen i försäkringen, och använder man den bara själv så la dom till kanske 10-20% på andrabilen. Jag hade en Mustang-cabbe att crusa med och en liten sketen GM-byggd Corolla (Geo Prizm) att pendla med. Andrabilen blev nästan gratis att försäkra på det viset.

Båda bilarna kan ju inte rulla samtidigt, och skulle någon lånat bilen och ställt till med en olycka så tror jag det är tuffa papper. I Speeder kollar ju polisen alltid försäkringspappret så det är ju lätt att åka dit kanske?

Hade ju varit läckert med det systemet i Sverige. Men man litar väl inte på folk...

Jag ringer runt och kollar försäkringskostnaderna inför varje nyförhandling och byter om någon har bättre villkor/premie. Vissa bolag går ju bort på vissa motorcyklar som zopilote skrev. Sedan sätter jag betalningarna på autogiro så jag slipper se summorna på fakturorna. Då kan jag anpassa mitt bensininköp efter den summa som finns kvar på lönekontot när försäkringarna är dragna och tuta och köra. Eller i alla fall le och torrbryta... :rolleyes:

Jo, men har du pensionsförsäkring?:crash :glömdet

Jo, men har du pensionsförsäkring?:crash :glömdet

Pensionsförsäkring? Tänker du bli gammal? :crash

På svedea får man 10% rabatt per fordon man försäkrar, vet dock inte hur långt det räcker, men jag har 3 hojar försäkrade där, då 2 av dem är gamla och billiga i försäkring gör det att det blir billigare att försäkra alla 3 än bara den dyraste.

Jag tecknade en bilförsäkring med bärgning på Moderna. Med den försäkringen fick jag då också gratis bärgning på mina hojar på Bilsport MC.

....och på bilsport mc betalar jag full premie för den dyraste hojen och sen halva premien på resterande hojarna.

Hondas märkesförsäkring kör också den varianten....och då behöver dom inte vara reggade på dig själv, räcker om det är inom familjen(samma adress typ)

Last edited:
BMW:s märkesförsäkring (If) kör 50% på den andra BMW:n man försäkrar.

Antingen är man rik eller så fifflar man med av och påställningar alternativt ägarbyte - sistnämnda är inte okej enligt bolagen - men man måste ju åtminstone ha trafik enligt lagen.

Man gör förutsättningar för sig själv skulle jag säga :)

Jag får 10% rabatt på vardera hoj, så jag är ganska nöjd och glad. Men man ju bara köra EN i taget. :D

Antingen är man rik eller så fifflar man med av och påställningar alternativt ägarbyte - sistnämnda är inte okej enligt bolagen - men man måste ju åtminstone ha trafik enligt lagen.

Man gör förutsättningar för sig själv skulle jag säga :)

Hade ju varit läckert med det systemet i Sverige. Men man litar väl inte på folk...

Man kan inte lita på "folk" :fakta.

Ja, som tidigare sagts i tråden. Bilsport & Mc tillämpar fullt pris på dyraste hojen och sedan rabatt på tvåan, trean, osv! (vet inte om det finns någon bortre gräns - har bara tre hojar... :-)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back