Flattrack

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grym hoj!
Har inte sett dig i stan, jag kör min varje dag södermalm - upplands väsby och tillbaks. Du har dock lite mer puts än vad jag har :hihi ett skyddande lager smuts och rost är min melodi, lite mad max ratbike.

Är sugen på att plocka bort min bakskärm som du har gjort och kapa lite fästen på ramen, men det är ganska bra att ha skärm när elsystemet ligger under sadeln och inte vill bli blött...

Jag håller med Jörgen en flattrackerfika på rosenhill vore klockers! :yoparty

Jag är av samma uppfattning: det är bra att ha en innerskärm som skyddar el, sadelundersida och annat. Men innerskärmen kan ju börja och sluta med så minimala utstick att den inte blir så synlig.

Ja det vore nice. Jag ska bygga som en bäver de närmsta veckorna så jag hoppas att jag kan starta hojen för säsongen i slutet den här månaden. Då får vi ordna en kravallkörning flattrack style.
 
Last edited:

Robz

Guest
Jisses... att ingen börjat häckla än är väl bara för att det är Jörgen som startat tråden :D
Vad jag lärt mig från initierade är att Customhojar är sprungna ur detta träsk - highway pegs för att komma till o från banan - tråkiga gaffelvinklar för att motverka tveksamheter i ram o fjädring, de som vare sig klarade asfalt eller cross fortsatte med Flat track....

(Men faaaan vad det ser häftigt ut :tummenupp - finns det banor för detta i Sverige idag? Klart häftigare/svårare än Speedway - hur hade, en av dagens Speedway-piloter klarat sig i en sådan uppgörelse?)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
den här tycker jag är fin.

JA den var fin! En gammal järnsportstermotor, eller Iron Head som jänkarna säger. Fast när de körde flat track med dessa så fick de öknamnet The Waffle Iron istället. Pga av gjutjärnstopparna så gick de ofta varma. Således utvecklades den legendariska XR750-motorn, helt i aluminum


Missade inlägg där du återkom med fler bilder, men nu såg jag! De var ju riktigt nice! :tummenupp

....Jag håller med Jörgen en flattrackerfika på rosenhill vore klockers! :yoparty


Nu är min hoj besiktigad så nu är det bara att köra, i mån av väder.
Jag ska dock bänka hela dagen på fredag.
 
Last edited:

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Klart häftigare/svårare än Speedway - hur hade, en av dagens Speedway-piloter klarat sig i en sådan uppgörelse?

Mmmm speedway är ju skitlätt och går ju inte fort alls...var det länge sen ni pojkar/gubbar såg speedway ;). Senast på Ullevi såg man hur lätt det kan vara.

ALLA mc-sporter är nice och hyffsat svåra om man skall hålla världsklass.

Personer som Tony R kan nog bli bra i vad som hellst även t ex dans. Vissa personer är helt enkelt bara sjukt proffsiga.
 

Thumper

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
xs 650, XT 500, Ossa 250, XR 1200
Xr 1200

Hämtade min XR 1200 i dag. Bättre än vad jag förväntat mig.
Och så ett brett leende bakom visiret
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hämtade min XR 1200 i dag. Bättre än vad jag förväntat mig.
Och så ett brett leende bakom visiret

Grattis! Ska bli kul att höra vad du tycker om väghållningen. Den ska ju vara en hel del styvare i gaffel och ram en sportstrarna.


Den blå TZ750:n var ju stenhård! Det borde vara en ljudfil till! :Rockbanan
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vilken hoj tycker ni skulle va bäst att bygga en Flattrack av?

Jag har tittat på en sådan här hoj...
http://www.blocket.se/vi/17458960.htm?ca=13_s

Skulle den kunna bli nåt häftig! :)

Har ni några förslag på nån anan hoj upp till 10.000 klassen så får ni gärna posta!

Själv har jag en XS650 som jag tycket är i det klenaste laget, så en 400 kan lite effaktsvag.

Annars är Sr500 ruggit snygga att bygga om.

// Linus
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Själv har jag en XS650 som jag tycket är i det klenaste laget, så en 400 kan lite effaktsvag.

Annars är Sr500 ruggit snygga att bygga om.

// Linus

Ok.. hur många hk är det i xs650?
xs400 har ca.50 hk tror jag va?

Ja SR500 är riktigt snygg.. men tyvär så är den lite för dyr för mig. Vill inte komma över 10.000 kr!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
I min åsikt är det roligare me den typen av flattrack där de åker på en bana som svänger åt båda hållen. Dirt track

Sist när jag var i USA träffade jag ett av proffsen i flattrack som erbjöd mig att komma och prova köra med honom. Tyvärr fanns det inte möjlighet för det under den resan :(

Ett forum för flattrackers hittar ni här: http://www.flattrack.com/dc/dcboard.php

Det finns en video med nicky hayden på dirt-track som e jävligt frän, lyckas inte hitta den just nu bara. De tävlar mycke med enstånkor typ CRF450 och YZF450
 

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Jag vet inte om det är rätt tråd lr forumdel att ställa frågor i ....? men jag prövar.

-Vet någon mått och vinklar på en flattracker...? dvs vinkel på styrhuvud, försprång och hjulbas mfl. Hur mycket fjädringsvägen är i fram ?

Har prövat olika sökvägar på internet utan att lyckas, någon annan som sitter inne med dessa fakta ?
/P

Vet inte om det ger dig exakta mått, men det finns böcker som handlar enbart om bygge av HD-racers, de jag har är: "Harley Racers" av Allan Girdler, "Illustrated HD Buyers Guide", oxå av Girdler, och "American Racer 1940-1980" av Stephen Wright. Och "Ride It, the Comlete Book of Flat Track Racing", av Gerald Foster. Det är väl snudd på 20 år sedan som jag köpte dem, på Margie Bookshop i Sthm. Läser du igenom dem, så lär du hitta allt du behöver veta, även om det inte står listat alla mått på ett ställe. Bl a så står det hur de uppför sig vid olika inställn osv, så det är rätt mycket info. Oooops... Såg nu att "Ride It" faktiskt hade en kmpl lista på mått, så..... Lycka Till. G.
 

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Äh, vafan.... Det var inte så mycket du frågade efter, så här är måtten:

Wheelbase 56,75 inch max
Head Angle 26 degrees
Trail 3,437 inch
Seat Height 31 inch (Bra mått för att hamna rätt i proportioner)

Slagläng på gaffel står inte med, o jag minns inte måtten på min heller, men det räcker väl med att hjulet går fritt från ramen liksom......
Lånade den hojen som vann i USA -70, för att ha som mall för ett bygge, så jag ska ha alla mått nånstans.
Men gammal o senil, så skiter det sig rätt lätt, typ. G.

PS. Lånade hojen av en samlare som köpte upp massor i USA under många år när de var billiga, så det är inget märkvärdigt....även om det kan låta kaxigt idag då.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Flat track baserat på en KTM 950 SuperEnduro.
Ser kul ut man jag har en tendens att hamna där jag behöver all fjädringsväg jag kan få samt att lerhålen skulle bli jobbiga utan framskärm så jag avstår från ombyggnad i dagsläget.
 

Bifogat

  • 0gnxygjh6t_1212308512.jpg
    0gnxygjh6t_1212308512.jpg
    119.4 KB · Visningar: 178

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
http://www.blocket.se/vi/18465601.htm?ca=11_s


En TR1 har åttio hästar med andra pipor, detta är nästa stora hoj att bygga om. Till tex flattrack.

Hur charmiga än sr500 och dess likar än "må vara" så är det klipp i dem som en igensotad hundratjugofemma.

HÄR läste ni det först.

( nä, men andra ggn, jag vet )
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här skulle man köra på Solvalla isf havremopparna. Kolla vad med folk på läktarna det är! Jag tror att många skulle kunna tänka sig att sätta pengar på en flattrackförare+hoj isf en hest.

[YOUTUBE-ID]dhm1y1IASpE[/YOUTUBE-ID]

Finnarna ligger före oss ruotsalainen, de gör redan trevande försök med (rockabilly)-flattrack :mad:

[YOUTUBE-ID]je7txTdt8Yw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här verkar ju skoj!
Italienarna har tydligen börjat rejsa bana med nya Harleys flattrackinspirerade gatmodell XR1200! Vilken ljudmatta! Som ett flattrackrace.

Vore ballt om HD satte ihop ett stötstångsfabriksteam när alla andra lägger ned! :D

[YOUTUBE-ID]HINq74kflIg[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LQxwwGFzICo[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det här verkar ju skoj!
Italienarna har tydligen börjat rejsa bana med nya Harleys flattrackinspirerade gatmodell XR1200! Vilken ljudmatta! Som ett flattrackrace.

Vore ballt om HD satte ihop ett stötstångsfabriksteam när alla andra lägger ned!
Trevligt!
Det kördes ju 883racing i England, USA och Japan.
[YOUTUBE-ID]FXDcdivwXc0[/YOUTUBE-ID]
Populärt i England.
Publiksvagt i USA.
Oseriöst i Japan.
Tror att det berodde på banorna.
Vet inte om de fortfarande håller på.
Jag skulle gärna se en serie i Sverige.
Supportklass till Camaro cup?
[YOUTUBE-ID]1sz8ioDr-34[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top