Flaggvakter from hell

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eftersom flaggvakter under SM-deltävlingar i de allra flesta fall gör ett bra jobb vore det lätt att anta flaggvakterna i VM har grym koll och gör ett perfekt jobb - men vilka skräckexempel på motsatsen det går att hitta...

:skrämd

WSBK Laguna Seca 1998. Dooug Chandler tappar kontrollen i inbromsningen till the corkscrew och torpederar Akira Yanagawa (nr 4). Båda far rakt ut i en minimal avåkningszon med staplade däck (det är ju trots allt bara banans snabbaste parti...). 10 sekunder efteråt kommer Hodgson och Chili och eftersom ingen viftar med gul/röd flagga vurpar de på den sand som har åkt ut på asfalten. Flaggvakterna ser inte ut att ha några flaggor alls utan viftar från sin knappt synbara postering i svackan med händerna, gör alla möjliga obegripliga tecken och springer fram och tillbaka. Hela tiden passerar förare i full fart. Hodgson som inte ser ut att ha skadat sig springer ut till bankanten och viftar med händerna för att göra resten av fältet uppmärksamma på att det finns sand, en skadad förare och tre-fyra hojar bakom krönet. Först efter 1,5 minut kommer rödflaggan ut, men på annan plats på banan. Proffsigt...

[YOUTUBE-ID]uLrovrcd5MU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
På bilderna ser man att gulflagg kommer upp redan innan han ens torpederat den andra föraren. Det tycker jag är ganska snabbt reagerat av flaggvakten. Att de andra tomtarna får panik är ju inte flaggvaktens fel.

EDIT: Kolla noga redan 0:07 in i klippet ser man gulflaggen
 
På den första videon nämner de väl airfence ungefär tio gånger och det ser även ut så när man ser kraschen i repris, att det är airfence och inte däck alltså.

Sedan att rödflaggen kommer ut först på annat ställe är helt naturligt då en funktionär på en postering inte får hänga ut den på eget bevåg. Enda anmärkningen är väl att det tar väldigt lång tid innan TL beslutar om att avbryta racet.

I samma kameravinkel hela tiden är det svårt att avgöra vad närmaste postering egentligen gjorde. Jag kunde inte ens se flaggposteringen i bild. De funktionärer som viftar med armarna är ju knappast de som ska flagga eller sköta kommunikation.

Tycker du köpt kommentatorernas version rakt av utan att tänka själv.
 
På den första videon nämner de väl airfence ungefär tio gånger och det ser även ut så när man ser kraschen i repris, att det är airfence och inte däck alltså.

Sedan att rödflaggen kommer ut först på annat ställe är helt naturligt då en funktionär på en postering inte får hänga ut den på eget bevåg. Enda anmärkningen är väl att det tar väldigt lång tid innan TL beslutar om att avbryta racet.

I samma kameravinkel hela tiden är det svårt att avgöra vad närmaste postering egentligen gjorde. Jag kunde inte ens se flaggposteringen i bild. De funktionärer som viftar med armarna är ju knappast de som ska flagga eller sköta kommunikation.

Tycker du köpt kommentatorernas version rakt av utan att tänka själv.

Man ser det tydligt i första videon, speciellt om man kollar slow motion reprisen de visar, när första hojen lägger sig på marken och glider på väg att torpeda den andra så drar flaggvakten upp gulflaggan och viftar.

Nürburgring 1999 var lite hårigt också:

[YOUTUBE-ID]_08p-414uGY[/YOUTUBE-ID]

herre jösses :galen:crash:dummer
 
Har du rätt i! :fakta

Borde ha varit gul/röd direkt efteråt.


Sjuk video att dom inte avbröt när dom visste att de va olja på banan !
Hursomhelst är någon sugen på att spendera några sekunder i sitt liv på att förklara alla flagg färger för en nybörjare som mig (a):3freak
 
gulflagga är ju inte det som är problemet i detta fall utan tävlingsledningen borde flagga av:död
 
Gulflagg är ju upp på stört. Funktionärer visar ambulanstäcken och viftar till förare och flaggvakter mm för att uppmärksamma att det är allvarligt.
Flaggpostering kontaktar TL som sen ska meddela att det ska rödflaggas. Flaggposteringen får inte själv ta beslut om rödflagg. Vid rödflagg ska alla posteringar visa rödflaggan.

Mycket spekulationer kring saker som inte syns i filmen...
 
Tänker du på att han kastar sten? Försökte väl få dom att bryta. Jag blir mer sur på ledningen än på en drabbad förare...
Ja, det är gruset han slänger in som jag tänker på.

Att göra det ännu farligare för sin medtävlare tyder ju på att det saknas en M6 eller två mellan öronen.
 
Det är ju självklart att han slänger ut lite sanering, sådär på måfå. Att Edwards skulle göra något så korkat som att kasta grus på banan är ju befängt.

som att det där lilla gruset skulle göra nån skillnad, när de träffar gruset har dom antingen
1: kört väldigt fel
2: vurpat i oljan redan

det han kastar kommer nog inte i närheten av där man kör i vilket fall som helst
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top